Ny tidning: Elbilen i Sverige

Biltidningar Elbilen i SverigeDagens brevlådeskörd innehöll en mycket efterlängtad nyhet – Elbilen i Sverige. Tidningen ges ut av elbilsentusiaster och är något så unikt som en biltidning som endast handlar om elbilar – nördigt, javisst! 🙂 Första numret av tidningen har jag fått på prov tack vare mitt medlemskap i Elbil Sverige men det skulle vara mycket underligt om jag inte tecknar mig för en prenumeration…

Det fanns även två andra tidningar i brevlådan men de får snällt vänta tills jag plöjt igenom månadens höjdpunkt ”från pärm till pärm”!

BiltidningarDe flesta motortidningar har hittills haft en tydligt fientlig inställning till elbilar – med undantag för Vi Bilägare, som genom flera reportage och tester visat äkta och ofärgad nyfikenhet för elektrifierade fordon – senast i oktober ett test av BMW i3! Under oktober månad har flera traditionella biltidningar tagit in större reportage och tester av elbilar – vilket egentligen borde vara en självklarhet då det handlar om ny teknik som nära nog levererar sportbilsprestanda i annars anonyma pendlarbilar:

  • Senaste numret av Auto Motor & Sport 23/2013 innehåller (enligt dem själva); Första riktiga testet av Tesla Model S, Elbilsskola med Fredrik Langendorf (som är motorjournalist så det blir inte helt rätt men det funkar hyfsat som en första grund för elbils-rookies) samt en intressant jämförelse mellan BMW i3, VW e-up! och Renault Zoe. Totalt 27 elbilssidor!
  • Teknikens Värld 23/2013 innehöll en granskning av bränsleförbrukningen hos laddhybrider där biltillverkarna anses ”bluffa” med förbrukningsiffrorna! Givetvis är det bra med avslöjanden som stärker bilköparnas medvetenhet men angiven förbrukning och CO2-utsläpp stämmer sällan för fossilbilar heller då certifieringscykeln inte liknar verkligt körmönster.
  • Nyaste Teknikens Värld 24/2013 har ett intressant test av Tesla Model S med underrubriken ”Början på slutet – Elbilen som gör oljan överflödig”. Ett tydligt trendbrott hos denna fossilkramande motortidning – men i övrigt travar TV slentrianmässigt på med artiklar om fossildrivna ”prestandabilar” och isskrapor… Mitt sista nummer kom i brevlådan idag och det är inte trolig att jag bryr mig om att läsa mer än testet av Tesla Model S innan den går i återvinningen!

Misstänker att motorjournalisternas nyväckta intresse för elbilar främst beror på Tesla Model S samt givetvis att prestigemärket BMW nu kommer med hybrid- och elbilar. Om BMW satsar kanske det inte är så dumt med eldrift ändå?

3 thoughts on “Ny tidning: Elbilen i Sverige

  1. I Danmark har de också en tidning om elbilar. gomag.dk Tyvärr skickas den bara till adresser i Danmark. (Jag får den skickat till en släkting där.) Enligt vad jag vet har inte Norge någon elbilstidning – trots överlägset flest elbilar. Däremot har jag beställt boken Elbil på norsk http://elbilpaanorsk.no Det står att de bara skickar till Norsk adress, men efter mailkontakt fick jag dem att skicka hit till Sverige. Annars hade jag väl åkt till Oslo för att hämta boken. Och åkt förbi Tesla Store och dreglat 🙂

  2. Japp jag fick min Elbilen i Sverige tidning igår också! Har inte haft tid att läsa den än dock. Men det blir nog ikväll. 🙂 Iom att jag inte är medlem i Elbil Sverige så tecknade jag mig på en års prenumeration direkt för tidningen istället 🙂

Kommentera

