Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander provkörningI onsdags kom första svenska demobilen av Mitsubishi Outlander PHEV till Hedin Bil i Mölndal och jag och en kollega fick möjlighet att testa den under 90 minuter – som tyvärr gick allt för fort! Bilen stod parkerad utanför entrén till bilhallen och efter en kortare introduktion av säljaren fick jag bilnyckeln. Med den i fickan räckte det med en knapptryckning på dörrhandtaget för att låsa upp bilen och ytterligare ett tryck på startknappen för att starta bilen.

Utan minsta ljud smyger den stora SUV:en iväg från parkeringen och ut i eftermiddagstrafiken. Instrumenten visar att batteriet har laddning för ca 21km elektrisk körning när jag svänger ut på RV40 mot Borås. Men redan i backen upp mot Delsjömotet hoppar bensinmotorn igång för att ge extra kraft att pressa den knappt två ton tunga bilen uppför backen i 90km/h. Fossilmotorn går förvånansvärt tyst och inte heller de odubbade vinterdäcken gör något större väsen av sig men så är Plug-in varianten av Outlander extra ljudisolerad. När motorvägen planar ut går bilen över på eldrift igen men när vi passerat 120km/h växlar bilen över till ottomotorn igen som då driver direkt på framhjulen. Mitsubishi Outlander Provkörning HMIJag svänger av 40:an och kör in på de kurviga vägarna i Mölnlycke där bilen hela tiden drivs av elmotorerna men bensinmotorn går igång lite då och då när jag trycker lite för hårt på gasen. Att fossilmotorn startar märks knappt men man får information om drive-mode på GPS-displayen om man väljer ”Tripp” i INFO-menyn.

Det finns två olika inställningar för körmode; ”SAVE” som vid längre resor sparar på energin i batteriet till senare tillfälle samt ”CHRG” som laddar batteriet med hjälp av bensinmotorn. Tyvärr saknas det självklara valet ”PURE” som då skulle tvinga bilen att endast köra med ren eldrift. Denna möjlighet vore användbart för att kunna köra helt fossilfritt vid kortare resor inom bilens elektriska räckvidd på 50km.

Förutom ”SAVE” och ”CHRG” finns en knapp för ECO-mode som drar ner effekten på elmotorerna, fossilmotorn och luftkonditioneringen för att minska på förbrukning av el och bensin. Det går också att låsa fyrhjulsdriften för konstant 50/50 drivning mellan hjulaxlarna vid ex terrängkörning.

En mycket användbar funktion är att man med hjälp av två paddlar på var sida av ratten kan reglera styrka på regenerering av bromsenergin i sex olika steg. Läge B0 innebär att den stora SUV:en rullar helt utan motstånd vilket är ett naturligt läge vid ex motorvägskörning. Med tjänstevikt på 1885kg finns gott om rörelsenergi och det känns som Outlander PHEV kan rulla hur långt som helst i det frihjulande läget. Vill man öka regenereringen för att anpassa farten till omgivande trafikrytm görs detta enkelt med hjälp av ratt-paddlarna och i läge B5 känns retardationen tydligt. Det var mycket enkelt att öka och minska återvinningen av energi och troligt är att bromsarna på PHEV-varianten av Outlander kommer hålla bra mycket längre än på systerbilarna med fossilmotorer!Mitsubishi Outlander Provkörning HerrgårdNär ca 40 minuter återstår av provtiden svänger jag in vid Råda Säteri för förarbyte och passar på att ta en bild på den vita SUV:en i sitt rätta element – för Outlander passar väl in i denna omgivning?

Min codriver Robert kör på omvägar tillbaka till Mölndal och som passagerare får jag möjlighet att titta närmare på bilens instrumentering och komfort. Reglage och material ger ett något plottrigt intryck men skinnstolarna är sköna med bra sidstöd.

Mitsubishi Outlander Provkörning LaddningNär vi närmar oss Hedin Bil igen visar instrumenten att det bara återstår 9km elektrisk räckvidd så vi stannar till vid snabb-laddaren hos Nissan-dealern på motsatta sidan av Göteborgsvägen och laddar 10 minuter.

Att Outlander PHEV kan snabbladdas kan tyckas lite onödigt då det finns räckviddsförlängning via fossildrift men eftersom det nu går kan man tänka sig ett scenario då man på långresa passar på att ladda medan man ändå tar ett lunchstopp på vägen.

Outlander PHEV ger ett gediget intryck då det är en fullstor SUV men den saknar den äkta premiumkänslan som återfinns hos tyska bilmärken. Med tanke på att Outlander PHEV är unik med sin kombination av fyrhjulsdriven SUV och laddhybrid och att det enda nu existerande alternativet är Volvo V60 PHEV – en mindre bil med en prislapp på över en halv miljon – så konstaterar vi att Mitsubishi lyckats få till en bra kombination till ett relativt intressant pris!

Outlander PHEV fungerar fint som hybrid men avsaknaden av ”PURE”-läge, för helt fossilfri drift kortare sträckor, ger tyvärr en plump i protokollet. Ingenjörerna i Japan har helt enkelt missat att se behovet att kunna använda bilen som en ren elbil för daglig pendling mellan hem och jobb!

Fakta Mitsubishi Outlander PHEV

  • Effekt/vridmoment   Två elmotorer på vardera 60 kW / 137 Nm och                                                  Bensinmotor på 89 kW (121 hk) / 190 Nm (4500 rpm)
  • Hastighet max        120 km/tim (el) / 170 km (bensin)
  • Acceleration           11,0 s (0-100 km/tim)
  • Förbrukning           19,3 kWh/100 km / 5,8 l/100km (1,9 l/100km enl. NEDC)
  • Batteri                    12 kWh Litium-jon, (300 V)
  • Räckvidd                52 km (el) / 500 km (bensin)
  • Laddning                AC (230V/10A/2,3 kW) ca 5 timmar, DC (50 kW) < 30 min
  • Tjänstevikt              1.885 kg
Annonser

13 thoughts on “Provkörning: Mitsubishi Outlander PHEV

  1. RELITA har också beställt Outlander Phev
    Dels som tjänstebilar där den blir oslagbar med sitt låga förmånsvärde och supermiljöbilsrabatt premie

    Sedan skall vi ha en med blåljus som jourbil där fyrhjulsdrift å suvegenskaper kommer väl till pass

    Under provkörningarna gav den en riktig kick in i framtidens fordon!

    Det man saknar är att få ett paketpris med bilen där det ingår solpaneler att montera på huset för att kan producera sin egen sol-EL

    Ser fram emot att få testa dem fullt ut 🙂

    • Kul, hur många Outlander PHEV är beställda genom Relita som tjänstebilar?
      Nyfiken på vilken stad som kommer trafikeras av en el-SUV med blåljus?
      Ser också fram emot att testa bilen ”in real life”!

    • Hej,

      Stämmer att Outlander PHEV har en deklarerad förbrukning på 0,19 l/mil enligt NEDC (certifieringskörcykeln) men den stämmer sällan med verkliga körfall.

      Jag anger därför förbrukningssiffror för ren eldrift samt för fossildrift var för sig då verklig körning antingen sker på el (kortare sträckor) eller en mix om man åker på längre semesterresor.

      Har uppdaterat inlägget med certifierad förbrukning.

      • Ok, hade inte sett den siffran förut, men då vet man ju bättre hur man kan uppskatta förbrukning för långkörningar. I princip borde man kunna räkna med 0 (eller mycket låg) förbrukning de första 5 milen och därefter 5,8 l / 100 km?

  2. Vi hade höga förväntningar på bilen som den tyvärr inte levde upp till fullt ut. Avsaknaden av ett helelektriskt körläge var givetvis det mest noterbara. Det ska dock tilläggas att det går i princip att köra enbart på el om man kör med en smart gasfot. Då riskerar ottomotorn att hoppa igång enbart vid kraftiga uppförsbackar och acceleration. Dessutom fick vi köra bilen med ca 30% laddning kvar, motorbeteendet kanske är annorlunda om den är fulladdad, något vi ej kan bekräfta.

    I övrigt är det mest små detaljer man irriterar sig på. Det märks att Outlandern är en litet billigare bil från början, det finns små brister som gör att kvalitetsintrycket sänks något. Passagerarsätet är inte elektriskt, det går bara att justera ryggstödsvinkeln, inget annat, med en spak. Backkameran är alltid framme under kanten på bagageluckan (riskerar bli smutsig). Backkameradisplayens guidelinjer är fasta och vrider sig inte med hänsyn på rattstyrvinkeln. Spolarmunstycken för vindruta känns underdimensionerade för svenskt klimat. Man återfinner en del stavfel bland menyerna (notera ”energimmonitor” i bilden ovan). Och regenereringspaddlarna är lyfta direkt från fossil-Outlandern med resultatet att ”minus” ökar regeneringen och ”plus” minskar regenerering (ökar frihjulning). Kanske beror detta pga att det står ”+/off” på höger paddel, och man har därför valt att fokusera på ordet ”off” här i stället.

    Summa summarum, som en vanlig fossilbil, har Outlander PHEV en del små brister som gör att man kanske hade kikat på nåt annat. Men som en fullstor hybrid-SUV med ett (i princip) rent elektriskt körläge, och ett relativt attraktivt pris med kombinerad körsträcka på ca 80-85 mil så gör den ett väldigt bra jobb. Det är bara den dyrare Volvo V60 pluginhybrid som erbjuder liknande egenskaper, och i storleksklassen är Mitsubishi ensam på pallen.

    • Att paddlarna som styr regenereringen är utformade som beskrivs ovan är ganska självklart. På en fossilbil med paddlar är den vänstra (-) för att växla ned eller motorbromsa, och den högra (+) för att växla upp. Man får i princip samma effekt på PHEVen.
      Eftersom jag själv väntar på min Outlander är jag lite nyfiken på hur ni upplevde chassisättningen och åkkomfort.

      • Chassisättningen upplevdes som mjuk men stabil och utan överdrivet svampiga egenskaper. Krängde lite i svängar men inte alls irriterande. Jag tyckte att styrningen gav tillräckligt med feedback för att veta vad framhjulen höll på med (för storleksklassen). Då blev vi ändå tillsagda av säljaren att de dubbfria vinterdäcken som satt på var mer högljudda och mjuka än standarddäcken. Jag själv tyckte mig notera rätt så högt vägljud kring 100km/h men det hade inte avskräckt mig alls. Jag tycker trots allt Outlander PHEV gör ett mycket bra jobb för sin storlek och förutsättningar.

      • Den upplevs som mjuk, men ändå bestämd. Inte alls svampig även om man kan notera lite krängning i för snabb rondelltagning. Långt i från en svajig jänkare om vi säger så. Den har inte det här ”sidledssvajjet” om man kan beskriva det så.

        Då var säljaren ändå noggrann med att påpeka att det satt vinterdäck på. Något som säljaren själv kunde känna en märkbar skillnad på i stabilitet jämfört med sommardäcken enligt honom själv. Säljsnack eller inte kan man väl undra, men jag märkte inte alls någon nämnvärd instabilitet.

        Komforten är bra, tyckte det var lite väl högljutt i motorvägsfart med vindbrus kring speglarna och däckljud (återigen kan det vara vinterdäckens fel). Även att sittdynan var lite kort med benstöd (jag är 1,80), men inte alls så det störde väldigt mycket. Förarsätet går ändå att justera mer än passagerarsätet, som i princip inte går att justera alls.

      • Laddhybriden av Outlander ska ha mjukare fjädring än fossilvarianterna.
        Jag provkörde en dieseldriven Outlander i våras och stördes då av att bilen var mycket hårt fjädrad, vilket jag inte alls upplevde när jag körde Outlander PHEV.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s