Provkörning: BMW i3 rex

BMW i3 BiliaBilia på Göteborgsvägen i Mölndal har fått in Sveriges två första BMW i3 och under gårdagen var det förhandsvisning för utvalda kunder med provkörning av BMW i3 rex med räckviddsförlängare. Vi var tre personer som fick samsas om dagens sista provkörning och batteriet var i stort sett tomt och instrumenten visade en återstående elektrisk räckvidd på 5 km. Tanken till den lilla 2 cyl bensinmotorn på 34 hk rymmer 9 liter bensin vilket räcker för minst 120km så provkörningen kunde ändå genomföras utan oro.

BMW i3 Bilia HMIFörarmiljön är trevlig med sköna stolar och läderratt vilket är standard. Snygg instrumentering och logiska reglage, det är bara modulen för växelväljaren och startknappen som är placerad till höger på styrkolonnen som känns lite ovant att hantera. BMW i3 rullar ut från garaget och iväg ut i den mörka och regntunga november kvällen. Rangextendern är igång mer eller mindre konstant eftersom laddningen i batteriet är så låg, dock stängs den av under stopp vid trafikljus eller köbildning. Att bensinmotorn startar syns i den större displayen placerad i mitten av instrumentpanelen och hörs även som ett lågt morrande från bakpartiet.

BMW i3 Bilia HMI 2BMW i3 är fantastiskt pigg och lättkörd i stadstrafik. Med den bakmonterade 125 kW starka elmotorn som driver på bakhjulen och minimal vändradie är det lätt att göra snabba och ”smidiga” filbyten till irritation för fossilburna medtrafikanter.

BMW i3 Bilia HMI 1Regenereringen är påtaglig och bromsar i3:an kraftigt så fort man släpper gasen. Planerar man sin körning så känns bromspedalen överflödig och bromsbeläggen kommer sannolikt inte behöva bytas i första taget. Trots att regenereringen är så kraftig är det lätt att reglera detta med gaspedalen, körbarhet är helt klart BMW:s paradgren! Effektuttag och regenerering syns tydligt i displayen framför ratten där även hastighet och återstående räckvidd visas, både med bensin och elekticitet.

BMW i3 Bilia interiorTrots att i3 är en liten bil upplevs den som rymlig med god plats för vuxna även i baksätet, mycket beroende på avsaknad av kardantunnel. Insteget till baksätet är enkelt tack vare självmordsdörrar som hänger i bakkant samt att det inte finns någon B-stolpe mellan fram- och bakdörrarna.

BMW i3 Bilia frunkDet bakre bagageutrymmet är normalstort och det finns även en sk ”frunk” framme under huven med plats för laddkablar och någon mindre väska.

BMW i3 Bilia wallboxBMW har tagit fram en wallbox för hemmaladdning i samarbete med Schneider Electric som har en laddeffekt på upp till 4,2 kW vilket innebär att det tar 3-6 timmar att ladda ett tomt batteri.

BMW i3 vinterhjul november 2013Nu finns även vinterhjul att beställa men på grund av minst sagt udda dimension, med höga och smala 19-tums fälgar, kostar dessa mellan 14.900 – 19.900 kr.

För att summera denna korta provkörning så har BMW lyckats utveckla en kompetent och trevlig elbil (med rangextender). Designen är futuristisk både interiört och exteriört men i3 är ändå snygg! Tyvärr är inte snabbladdning standard och man vill gärna lägga till mer utrustning för att få navigation och backkamera vilket gör BMW i3 till en förhållandevis dyr historia.

Habegäret efter provkörningen är dock påtagligt och man känner ett diffust lyckorus efteråt. Det finns nog många som låter sig förföras?!

Fakta BMW i3 & i3 rex

  • Effekt/vridmoment   Elmotor 125 kW / 250 Nm                                                                                    Bensinmotor 25 kW (34 hk) / 55 Nm @ 4300 rpm (i3 rex)
  • Hastighet max        150 km/tim
  • Acceleration           7,2 s (0-100 km/tim) / 7,9 s (i3 rex)
  • Förbrukning           12,9 kWh/100 km / 13,5 kWh/100 km (i3 rex)
  • Batteri                    22 kWh Litium-jon,
  • Räckvidd                130-160 km (el) / 120-150 km (bensin, i3 rex)
  • Laddning                AC (230V/16A/3,2 kW) 6-8 timmar, DC (50 kW) < 30 min
  • Tjänstevikt             1.195 kg / 1.315 kg (i3 rex)
Annonser

3 thoughts on “Provkörning: BMW i3 rex

  1. Ping: Elbilsportalen: Provkörning: Kia Soul EV

  2. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

  3. Hej Gordon!

    Kul med din provkörning. Jag provkörde också BMW i3 igår och blev positivt överraskad. Jag körde dock bara 4-5 km, så jag hann inte med så mycket! Det var bara 6 km laddning kvar i bilen när jag fick den, så jag var tvungen att använda REX lite…

    Men jag börjar med besvikelser:
    * Alla kontaktdon för laddning är olika mot min C Zero. Varför kan de inte ha samma???
    * Man måste betala 14700 för att få möjlighet att snabbladda bilen!!! (Brukar ingå!)
    * Trångt bagage
    * Säljarna dillade om att det var 22kWh batteri, men bara 18kWh gick att köra på…
    ”Resten behövs till elektroniken”. Låter mycket konstigt att det behövs så mycket
    reserv till det. Skall dock inte finnas något extra 12v batter…
    * Lite väl mycket konstiga former runt instrumenten. Är detta verkligen bra???

    Positiva överraskningar:
    * Snyggare i verkligheten än på bild.
    * Jag tyckte att det var BMW kvalité i bilen. När man stängde dörrar och koffert.
    Säten och inredning! Det kändes Premium.
    * Bra inställningsmöjligheter på framstolarna. Och fällbara baksäten!
    * Bra med ett litet utrymme där fram (frunk som Tesla kallar det) för att ha laddkabel etc.
    * Käckt med att dörrarna går åt olika håll. Insteget i baksätet blir bättre.
    * Bra med stora hjul, rullar lättare än mina 15”
    * Jag gillade instrumenteringen. Det är lite mindre rymdskeppskänsla på displayerna, vilket jag gillar!
    * Coolt med eDrive ratten som alla nya BMW har. Det coola med denna var att du
    kunde rita bokstäver med fingern på eDrive ratten och därmed ange tex en destination.
    * Fruktansvärt gott drag i bilen, vid ”gas”pådrag! Accelerationen kändes enormt snabb. (Hur är då inte en Tesla som är dubbelt så snabb)
    * REX motorn gick otroligt tyst, hördes knappt, vid stadskörning. Inte alls vid landsväg.
    * REX motorn startar automatiskt vid inställbar mininivå (tex 6%)
    * REX motorn stoppade automatiskt vid rödljus, så då blev bilen ljudlös igen!
    * Bilen blev extremt lättkörd då den stannade då man släppte gasen. Man kan stanna vid ett rödljus bara genom att släppa gasen. Coolt!

    Det tändes en tydlig ”vi ha” känsla! Det blir dyrt!!!

    Vi hörs!

    Med vänliga hälsningar

    Thomas Lydhig
    Post Sörhallspromenaden 1 SE-41763 GÖTEBORG
    Telefon 031-7792099 0731-440440

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s