Lång väntan över på Outlander PHEV

Outlander PHEV Hedin BilÄntligen kunde jag hämtade ut min svarta Outlander PHEV hos Hedin Bil i förra veckan. Batteriproblemen som stoppade produktionen i våras gjorde att det tog mer än nio månader från det att jag beställde bilen till leverans!

Outlander PHEV EriksbergOutlander PHEV ska klara 55 km på ren eldrift men det räckte inte riktigt hela vägen till jobbet på Eriksberg – en resa på 42 km varav 25 km på E6. Måste säga att det kändes rätt skumt att köra laddhybrid efter drygt 4000 mil i Leaf och jag fick faktiskt en släng av ”fossil-ångest” när jag såg batteriladdningen minska och insåg att min första pendlingsresa på drygt 19 månader inte skulle bli helt elektrisk.

Outlander PHEV NordstanFredagens lunch på stan med parkering i Nordstan – laddplatserna på plan 4 var välbesökta och där stod även en Outlander PHEV med Holländska nummerplåtar.

Outlander PHEV i granskogenSå i lördags fick 4-hjulsdriften jobba lite på vinterleriga skogsvägar då hela familjen drog till skogs för självplock av årets julgran. Med lätt gasfot och ECO-mode blev utflykten på knappt 20 km helt fossilfri.

41 thoughts on “Lång väntan över på Outlander PHEV

  1. Hej,

    Här kommer mina tio cent som PHEV pilot.

    Har haft min PHEV sen November och som boende i norra Sverige beställdes bilen med bensinvärmare. Är verkligen glad för det valet, gsm-styrning med timerfunktion rekommenderas. Har märkt att det går att köra på ren el även när det är ett par minusgrader om man använder bensinvärmaren som drar en halvliter per timme. Det ger avsevärt mycket bättre bränsleförbrukning än att låta motorn agera kupevärmare. Kan köra hela batteriets räckvidd vilket ligger kring 35-40km vid typ -5 grader. (har tyvärr inte ledigt garage så batteriet är kallt om man inte lyckats tajma laddningen så den fyllt batteriet färdigt precis när man vill åka.
    Bilen i sig verkar dock vara fantastiskt dåligt isolerad, har inte känt ett sånt kallras(vid minus 20 ute) i en bil sen 70-talarna från GM och morsans 80-tals Mitsubishi Colt. När det är kring 20 minus går den aldrig på ren eldrift förrän efter typ en timmes bilkörning. (Beror antagligen på att Batteriet inte orkar leverera ström alls när det är kallt.) I övrigt håller jag med er som konstaterat dålig kvalitet och gammeldags användargränssnitt. Bilen känns helt enkelt omodern. Hade t.ex gärna sett att konsolen kommer ihåg vart i menyerna man var när man stängde av bilen och överlag får man knappa en massa för att hitta det man vill åt, inte aktivt trafiksäkerhetstänk. Deras konstruktörer borde få var sin Tesla att lära sig av…där har man ett MMI som fungerar.

    Eldriften och väghållningen tycker jag är bra, med dubbade Hakka 8 får den som på räls även med underkylt regn där bussar å bilar utan dubbar parkerar i diken och refuger 🙂

    Beställt 6-16A laddkabel och tänker ge bilen en ordentlig vinterbilsuppgradering, extra mattor och isolering, Skärma av fronten så motorn behåller värmen bättre vintermånaderna och krypa under för att försöka förstå hur batteriet kan kylas av så fort. Japanerna har annan syn på extremväder, minus 15 är inte extremt, vi har det ett par månader per år och närmare trettio emellanåt….däremot har vi aldrig haft 50 plus ens i solen 🙂

    Glömde nästan:
    Vem har designat bensinmotorljudbilden, låter ju som en gräsklippare, billigt är bara förnamnet 😉

  2. Hej!
    Ett gott råd till alla som ännu inte bestämt sig för att köpa denna modell, gör det inte!
    Har haft min PHEV i drygt ett halvår och ekonomin är inget annat än usel.
    De första 3 månaderna körde jag 1200 mil, bilen laddades fullt minst 1gg/dygn men oftast 2gg/dygn trots detta gjorde jag av med 980 liter bensin.
    Ska man tro på specifikation om upp till 52 km på fullt batteri så är ju detta under all kritik, min display har aldrig visat att jag skall komma längre än 30-32km på full laddning.
    Tyvärr betyder det i praktiken 18-25km, lägg därtill att jag inte kommer längre än precis över 40 mil med full tank och fulladdade batterier. Att jämföra med de upp till 80 milen som anges i specifikationen. Tankade bilen oftare än gräsklipparen under sommaren…
    Som tur är har jag bilen som tjänstebil, men det lägre förmånsvärdet ”äts upp” av bränsleförbrukning på de privata milen.
    Som bil är den ok att köra, gott om utrymme osv. men ska ni köpa den var beredda på att tanka var och varannan dag. Jag var ”frälst” på denna modell innan köpet men hade jag haft möjlighet att häva köpet så skulle jag gjort det på en gång…
    //Micke

    • Hej
      Bränsleförbrukning beror alltid på körsätt och typ av körning. Av fabrikanten angivna förbrukningar och räckvidder är teoretiska och kan givetvis inte jämföras med om man t.ex. kör 130 km/t på motorväg.
      En nästan 2 ton tung bensindriven bil drar en hel del även om den inte körs med tung gasfot.
      Plug-in hybrider ger bäst ekonomi vid korta körningar och i stadstrafik samt om de kan laddas ofta. Vid långa motorvägskörningar i hög hastighet är en dieselbrännare det mest ekonomiska alternativet, helt klart.

      Själv har jag efter ett år (och 2000 mil) en snittförbrukning på 0,28. Då är det mycket kortkörning på enbart el men också en del långkörning utan laddning och då kan man tycka att en 45 liters tank är lite väl lite.

  3. Hallå här ja. Den 10:e april i år(2014) tog jag ut min Outlander PHEV för att ha som taxibil. Idag har den passerat 9000 mil, i princip problemfritt. Blandad taxiförbrukning mellan 0.6-0.75 beroende på yttertemperatur och hastighet på landsvägarna. I motorvägsfart drar förbrukningen iväg helt klart. Kan närma sig litern.

  4. Har kört mina första 2000 mil på ett år (snart) med min Outlander PHEV.
    Mitt första och största problem var att El-värmen slutade att fungera. Den gick inte att få igång utan att byta värmemodulen. Kan vara det som drabbat bilen ovan där parkeringsvärmaren slutat fungera. Tyvärr var ju inte kompetensen hos Mitsubishi-återförsäljaren och Mitsubishi så stor, utan de gjorde fler fel är rätt innan värmaren var bytt.
    Mitt största problem fram till första servicen har varit förarstolen. Den vickade betänkligt efter att värmaren var utbytt. Den är monterad under förarstolen, och den måste bort för att byta el-värmaren. Då tappade mekanikern stolen, så att jag var tvungen att lacka om insteget.
    Efter att stolen återmonterades så började den ”vicka”. Jag har den el-inställda stolen och det visade sig vara ett gammalt känt problem. Nu till servicen så byttes underredet ut, och nu är stolen ”styvare” men inte utan glapp. Verkar vara en klen konstruktion, som är beroende av hur man ställer in stolen. När jag och min sambo kör har vi stolen ganska långt fram, och då blev det som om man satt på en ”gung-bräda” som vickade när man bromsade och gasade. Mycket irriterande!
    Undrar hur länge det nya underredet skall hålla?
    Navigeringen är väldigt undermålig. Mycket långsam och exempelvis väg 320 saknas helt i kartunderlaget. Det är en gammal väg, som sett likadan ut sedan 30-talet, minst.
    Navtec-underlaget verkar inte bra, och man måste ha mycket bra fantasi för att förstå vad som menas när man trycker på ”knapparna”. Det tog ett bra tag innan jag lyckades få till ett delmål i navigeringen.
    Ett annat problem som jag verkligen undrar vad dom tänkte, är ”mätarna” och statistiken för förbrukningen. Jag trodde jag var välutbildad ingenjör, men de skalor, lampor, visare och grafer gör iallafall mig väldigt osäker på vad dom visar.
    Jag kör däremot med appen ”Refuel Calc”, och då har jag en genomsnittlig förbrukning på 3,76 l/100km, på hela året!

  5. Hej!
    Jag är nära att köpa en Outlander PHEV. Innan jag bestämmer mig undrar jag över baksätet. Jag provade det och man satt inte bra i mitten bak. Bältesfästet stack upp obehagligt mycket. Vet du hur det är att sitta mitten bak på lite längre resor som vuxen eller barn? Undrar också om du har erfarenhet av att ha barnstol(endast sittkudde)mitten bak. Jag har tre barn 10,8 och 5 år.
    /Rikard

    • Hej Rikard,

      Jag var också lite bekymrad över plats och komfort på mittplatsen bak när jag köpte bilen så jag testade våra bilstolar i en vanlig Outlander hos återförsäljaren innan jag fick bilen levererad (fick vänta i 6 månader så det fanns gott om tid att fundera).

      Tidigare hade vi en Volvo V70 Classic -07 och vi upplevde den som trång med två bilstolar(Britax Adventure) och en bilkudde (Volvo orginal, blå av äldre modell med borttagbart rygg). Outlandern är i princip lika bred mellan innerdörrarna men har som du säger ett bältesfäste som sticker upp ordentligt på mittplatsens vänstra sida.
      Bälteskudden från Volvo är avsmalnande baktill så det går att få den på plats i Outlandern, dock gör det markerade bältesfästet att stolen hamnar lite till höger i bilens färdriktning men det är inget problem.

      Fördelen med Outlandern är att benutrymmet mellan baksäte och framsäte är bra mycket större än i Volvon och att det går att justera ryggstödets lutning vilket är skönt för sovande barn som inte tippar framåt med huvudena.

      Vi har snart kört 2500mil med flera längre resor bl.a. till Branäs (37mil), Linköping (33mil), Stockholm (50mil) och Oskarshamn (35mil) utan något problem för något av barnen på 5, 7, och 9 år (9-åringen på bälterkudde i mitten).

      Lycka till med bilköpet /Gordon

  6. Har pratat med en säljare som informerat mig om att man aldrig ska köra i charge läge.
    Förbrukningen ökar då med ca 2dl vilket gör den dyr i drift. Bilen går billigast för den som kör stads körning med laddningsmöjligheter hemma och på jobbet. som långfärdsbil tror jag att en diesel går billigare.

  7. Jag har en Outlander PHEV som personalbil sedan en månad tillbaka. Den har fått gå både långa och korta sträckor. Med ca 3 mil till jobbet kan jag köra helt på el och eftersom jag kan ladda på jobbet blir det fröjd med eldrift, I stort sett varje helg åker jag ca 70 mil ToR och börjar få ett hum om bränsleförbrukningen. Bilen har nu gått ca 360 mil och färdatorn har visat en förbrukning på allt från 0,43 l/mil till 0,73 l/mil. Ett framräknat genomsnitt med kombinerad körning på el och bensin landar på 0,45 l/mil. I och för sig långt ifrån de utlovade 0,19 l/mil, men helt ok med tanke på att jag har en del långa körsträckor också. Totalt sett är jag mycket nöjd med bilen.

    • Det låter ju helt ok, tyvärr har jag inte samma erfarenhet av min. Har kört ca 800 mil med min och när elen är slut så drar min ca 1l/mil, har aldrig lyckats köra den under 0,8, och då kör jag mestadels landsväg. på eldrift kommer jag ca 3,5 mil.

      Jag har flera gånger varit tillbaka hos handlarna och påpekat att den drar för mycket, men tyvärr inte fått någon vidare respons mer än att dom ska kolla med Mitsubishi Sverige ang. inställningar och återkomma (vilket dom aldrig gör). Men efter din erfarenhet så kommer jag omgående att lämna tillbaka bilen och se till att dom ser över detta.

      • Jag har också kört min en månad nu och med den förbrukning som du har så måste det vara något som inte stämmer. Min förbrukning stämmer bra med vad Patrik uppger.
        För övrigt helnöjd men lite smådetaljer irriterar, Dom infällbara backspeglarna har flera olika inställningsmöjligheter men ingen som är vettig. Om du t.ex. vill parkera invid en garagevägg så fäller man in speglarna med knappen på dörrsidan, när man sedan låser upp bilen så fälls speglarna ut, rakt in i väggen!!
        På de flesta andra bilar så är funktionen sådan att om du fäller in manuellt med knappen så måste man också fälla ut dom manuellt även om dom är inställda på automatisk fällning vid låsning/upplåsning. Visst det går att koppla bort auto- infällningen men den är bra att ha som indikation på att bilen är låst.
        Saknar också automatisk, hastighetsberoende, centrallåsning. Om man väljer autolåsning som styrs av bilens huvudbrytare så kan inte passagerarna öppna dörrarna utan att man måste först låsa upp dom genom att slå av huvudbrytaren eller använda knappen vid förarens dörr. Helidiotiskt och skapar lite panik i baksätet….
        Kartdatabasen är redan gammal (jag kör ute på en åker varje dag enligt kartan och det är 2 år sedan vägen byggdes) och kostar multum att uppdatera.
        Har också haft problem med obalans i hjulen men det löste den lokale däcksgubben lätt.

        Hittade fina textilmattor på nätet:
        http://www.bilmattor-online.se/bilmattor/mitsubishi/outlander/hybrid-2013.html
        Snabb leverans och fin kvalite.

      • Jag får lämna tillbaka den och kräva lägre förbrukning. Andra fel som jag har haft är följande: Elen till dragkroken har slutat fungera, schemaläggningen av kupévärmen via appen fungerar inte längre (schemat stämmer, appen uppdaterad, men värmen startar inte), kartan går ej att uppdatera trots att jag fick med en uppdatreringsskiva. Om WI-Fi är påkopplad på telefonen så kan jag inte gå ut på internet (ska tydligen vara så enligt återförsäljaren för att förhindra hackning), vilket är helidiotiskt, bagageluckan går inte tillräckligt långt upp så man ofta slår huvudet i den. Bilen levererades också utan instruktionsbok och den har ännu inte kommit 5 månader efter leverans…..

        I stort så tycker jag bilen är ok, men alla små brister gör att man blir riktigt irriterad. Lite mer kvalité och finess, lägre förbrukning och längre räckvidd på el så hade bilen varit klockren.

      • Tråkigt med alla småfel,men…
        Bakluckan skall inte öppna mer än till 178 cm, fri höjd och cd-skivan är bara back-up till multimediainstallation, ej kartbladsuppdatering.
        Ytterligare en lite irriterande detalj, tycker jag, är att varningsljudet för fotgängare inte går att stänga av permanent.

      • Aha, då fick jag fel info från handlaren ang skivan. Ang bakluckan så vet jag att det inte är något fel, tycker bara att det är irriterande att den inte går upp högre. Ang ljudet för fotgängare så blir jag lite förvånad då min inte låter längre, jag trodde jag hade stängt av det, men det kanske har gått sönder……..

  8. Vet man hur mycket ström den där laddaren drar om man använder 230V-uttaget?
    Är det 16A , 10A eller något mindre?

    • Den medföljande laddkabeln begränsar laddeffekten till 2,2kW – dvs 10 ampere. Outlanderns ombordladdare kan dra upp till 16A men det är inte många elbilar som säljs med laddkablar på mer än 10A idag.

      Riktiga laddstolpar som är utrustade med fast kabel och Typ-1 kontakt levererar 230V/16A alt. 32A. Det finns även laddstolpar med Typ-2 uttag på 400V/16A alt. 32A men för att ladda Outlandern vid dessa krävs en adapter-laddkabel med Typ-1 hanne mot bil och Typ-2 hona till stolpen.

      Outlanderns Typ-1 kontakt begränsar tyvärr spänningen till 230V då den endast har jord, fas och nolla.

      • Det finns även ställbara eftermarknads EVSE-kablar (6,10 eller 16A) och vanlig schucko-kontakt (hushållskontakt). Använder själv en sådan till min Outlander och laddar 16A ur ett vanligt utvändigt uttag. Givetvis avsäkrat 16A och med 2,5 mm2 kablar. Att kunna ställa ner till 6A är användbart så att man kan ladda från helt okända elanläggningar utan att säkringen går. Givetvis tar det längre tid.
        Det finns även original 16A kabel att köpa för ca 5000kr men den är då försedd med s.k. industrikontakt (rund blå kontakt), det går givetvis att byta kontakt på en sådan kabel men till samma pris får man, som sagt en ställbar kabel.

      • Hej,
        Har precis fått min Outlander och känslan av att glida fram på el är underbar! Men bränslemotorn och dess förbrukning är ju under all kritik… Måste ha lite nya kablar så jag kan ladda den överallt. Så då till frågan:
        Det finns vad jag kan förstå två olika typ2-typ1 kablar att köpa. Antingen med 16 eller 32 A. Ska man ha 16A kablar till Outlandern eller tänker jag fel?

        Ska man dessutom köpa en CHAdeMO kabel eller finns det alltid på de ställen som erbjuder detta?

      • Hej Andreas, grattis till Laddhybridbilsköpet!
        Ombordladdaren till Outlander PHEV är på 3,3 kW så det är fullt tillräckligt med en 16A Typ2 – Typ1 kabel.
        Alla snabbladdare är utrustade med CHAdeMO-handske så det behöver du ingen – tur är väl det för en sådan går loss på ca 10000kr…

      • Tack för svaret! Har du något bra tips på vart man kan köpa en sådan kabel till ett rimligt pris? Såg att du även handlat en laddstation för garaget, någon som är att rekommendera för mig med plugg-in hybrid? 🙂

  9. Har nu kört min PHEV sedan November och är överlag nöjd. Dock inte med förbrukningen. På ren eldrift kommer jag ca 3,5-4 mil vilket inte är så mycket att säga om, men sedan blir det värre. Hybriddriften är ett rent skämt. Min drar ca 1L/mil så fort elen tagit slut. Har varit tillbaka till handlaren och klagat och han tycker med att den drar för mycket men ville att jag skulle köra lite till för att se om det sjönk. Har nu kört 450 mil och ingen förändring. Hur är eran uppfattning om förbrukningen?

    • Hej på de 3,5-4 mil är det blandad körning, stads eller landsvägkörning? Står I valet och kvalet att beställa men det hanger på verklig förbrukning. Jag har 42 km mesta dels motorväg till jobb och kan ladda hemma och på jobb. Behöver halvera min nuvarande förbrukning 9,5 kr/mil för att räkna hem den dyrare bilen. Är det rimligt?

      • Hej! Laddar bilen på jobbet, har då ca 5-6 km stadskörning och sedan ca 2 mil landsvägskörning till hemmet. Brukar komma hem och ca halvvägs tillbaka på en laddning. Detta har varit nu på vintern och borde bli bättre när det blir varmare då jag antar att batterierna får något lägre kapacitet när det är kallt. Själva eldriften upplever jag inte som något problem, utan det är bensinförbrukningen som irriterar mig.

      • Man hade kanske hoppats på runt 0,75 l/mil vid drift på bensin. 1 l/mil känns lite för mycket. Har lite drygt 3 mil till jobbet så driften på el känns klockren. Men vid ev långresor så kommer det bli en hel del tankande!

    • Utan egen erfarenhet så tycker jag det låter mycket. Min handlare körde upp en testbil från Malmö under snövädret för nån vecka sen och uppgav ha legat kring 120-130 med en förbrukning på ca 1l milen.

  10. Har också beställt en Outlander PHEV som kommer att levereras på vårkanten. Undrar också lite över hur hög förbrukningen är både på el och bensin??

  11. Hur har förbrukningen varit? Den verkar vara väldig intressant som dragbil. Kör själv 4000 mil .
    Skulle man kunna köpa den för runt 400k, så låter det intressant då soppan kostar ganska mycket.

  12. Grattis, kanske blir en sån till min familj också. Den var bekväm att köra och kändes att den var av bra kvalité. Du får gärna återkomma med ytterligare recension.
    Det enda jag önskar är att de får göra annorlunda är placeringen av P-knappen som gömde sig ologiskt bakom joysticken.
    /Alexander

    • Vad kul att du funderar på att skaffa Outlander PHEV!
      Jag är överlag väldigt nöjd, det är bara avsaknaden av ”pure”-knapp som jag saknar. Kör man medvetet lugnt med måttlig acceleration och i ECO-läge så är det ganska enkelt att köra på ren el men det skulle vara skönt att göra detta val med en knapptryckning.

      Håller med om att knappen för Parkering är felplacerad framför växelspaken men det går det att leva med.

      • Testade en innan beställning och insåg att P inte behövdes tryckas på om man stängde av. Den går själv i P läge vid avstängning, såklart behöver man trycka in den om man parkerar utan att stänga av men det är väl inte så ofta man gör det?

  13. Hej, intressant läsning om nya outlandern, funderar själv på den, måste bara övertyga min arbetsgivare (tjänstebil). Hoppas på fler inlägg om ”verklig” förbrukning.
    Själv pendlar jag ca 5,2 mil enkel resa och förstår att jag inte kommer kunna köra enbart på el.
    Har provkört och blev lite orolig över förbrukningen i charge-läge, ekvationen måste gå ihop om man ska övertyga sin arbetsgivare/Claes

    • Lovar att återkomma med mina erfarenheter av verklig förbrukning när jag bekantat mig med Outlandern.
      Själv förstår jag inte ”charge”-knappen då den ökar fossilförbrukningen.
      Bättre att batteriet är så tomt som möjligt när man parkerar och pluggar-in.

      • Hej!

        Ja det känns väldigt intressant att höra hur du upplever denna bil i det vardagliga livet. Speciellt vad det gäller verklig förbrukning samt andra reflektioner som kan vara av intresse.

        Hur upplever du fyrhjulsdriften?

        Efter att man läst vintertestet i senaste Aftonbladet Bil så blir man minst sagt lite tveksam, både vad det gäller faktiskt bränsleförbrukning men även funktionen av fyrhjulsdriften. Har även ställt frågan till Mitsubishi Sverige om vad dem ansåg om vintertestet där fyrhjulsdriften får kritik.

        Deras svar var att även dem var förvånad över testresultatet men att dem inte visste under vilka förutsättningar bilen blev testad i just det momentet. Var t.ex 4wd-lock aktiverat eller ej och hur var statusen på batterierna m.m.

        Hur som helst så blir man lite fundersam, så av den anledningen så är det väldigt intressant att höra hur du upplever bilen.

        Själv så har jag en diesel outlander hemma för provkörning för att få en uppfattning om bilen allmänt, detta eftersom min handlare skulle få in deras PHEV som demo i slutet på januari.

        Hur som helst så verkar denna bil ha potential att vara kanonbil både för ekonomin men även funktionerna som man får med 4wd (om den funkar som den ska) och bra med utrymmen.

        Jag funderar som sagt på denna bil via ett ”personalbil” avtal via mitt företag och då kan man minst sagt säga att förmånsvärdet är väldigt fördelaktigt. Utöver det så fick jag 10% rabatt på bilen och lägger man ihop det med supermiljöbilspremien så hamnar man på ett nettopris på just under 400.000 för bilen med Business NAV paket och dragkrok. Tycker jag är väldigt prisvärt.

      • Hej Patrik,
        Har inte testat 4WD i något extremfall ännu men det kommer nog bli av i januari någon gång.

        Blir nyfiken på resultatet av Aftonbladets test! Tyvärr kommer man inte åt artikeln på webben utan att teckna prenumeration…

      • Ang frågan om 4wd i Aftonbladets test så tror jag antingen på inkompetenta testförare eller för dåligt betalt från mitsubishis sida. Jag testade en brant backe där det brukar slira för en vanlig bil då det inte är snö. Den var vid testtillfället skottad som en gång med högar på sidorna, däcken hamnade alltså mitt i vallarna som var kring 40-50 cm höga med blötsnö. Tröck in 4wd knappen och stängde av antisladden. INGEN tendens till att varken slira eller att det som i testet saknades kraft. Hade förra generationens santa fe innan och den hade förmodligen inte kommit upp lika kungligt. Fick känslan av lågväxel. Mycket nöjd och det som innan hade talat emot ledde till beställning av en nav safety.

      • Tack, i slutet av oktober skickades beställningen in.
        Jag skulle uppskatta en liten kommentar om vad ni tycker om hur navigeringen fungerar, jag missade kolla det när jag provkörde och har i efterhand hört en del klagomål på den.

      • Har testat GPS:en och den funkade okej. Dock är en del menyknappar svåra att förstå sig på då funktionerna har väldigt underliga förkortningar på svenska.
        Har därför valt engelska som språk nu och det blev klart enklare och snyggare!

    • Självklart har vi kvar Leafen, det är ju vår 1:a-bil!
      Jag har lite för långt till jobbet för att klara hela resan på el med Outlandern men hustrun har knappt 20 km enkel väg så den passar hennes resbehov bättre.

Kommentera

