Hårda paket under granen

IMG_2996En något försenad tomte levererade två hårda och efterlängtade paket i mellandagarna! Med två laddelbilar i familjen är det nu hög tid att uppgradera vår egen laddinfrastruktur på garageuppfarten. Det gamla 10A schuko-uttaget vid entrén får jobba hårt för att leverera ca 20kW/dygn till båda bilarna…

Nu blir det fast anslutning med 400V/16A fördelat på två st laddboxar och ett 220V/16A industriuttag. Laddboxen från Garo är bestyckad med fast sladd och Typ-1 laddhandske. Den andra är från Delta Electronics och har ett Typ-2 uttag i vilken jag ansluter en Mode-3 adapterkabel med Typ-1/Typ-2 kontakter för att ladda våra Japanska elbilar.

På detta sätt kommer elbilar med kontakter av både Typ-1 och Typ-2 kunna ladda – återstår att se hur jag löser laddning för ev Teslaägare som kan tänkas hälsa på…

 

Annonser

6 thoughts on “Hårda paket under granen

  1. Hej,
    Jag väntar på leverans av min Outlander PHEV, och börjar nu bli dags att köpa/installera laddstation hemma. Dock är jag väldigt dåligt insatt i detta – Finns det någon bra information på nätet gällande installation och val av laddstationer för elbilar?
    Tacksam för hjälp!
    mvh Ludde

    • Har köpt Garo laddbox på http://www.laddpunkten.se men de har inte fått igång sin webshop ännu.
      Gå in på kontaktsidan och anmäl intresse för Garo 16A laddbox – den finns med fast sladd med både Typ-1 och Typ-2 laddhanske. Går också att få utan sladd med typ-2 uttag. Finns även 32A med fast sladd med Typ-1 handske.

      Laddboxen från Delta är endast en demo då det ännu inte är beslutat om den ska säljas i Sverige. Har fått den för utvärdering.

      Hoppas informationen kan vara till någon hjälp.

    • Stämmer, men det är i klenaste laget med 1-fas/16 ampere för att ladda ett så stort batteri. Funderar på att montera ett 16A trefas-uttag som komplement men då går det inte att använda laddboxarna samtidigt.

      • Har inte Deltaboxen trefas ?
        Ifall den har det kan du väl ansluta alla tre faserna. Men se bara till att lägga L1 på Deltaboxen på annan fas än Garoboxen. Då kan du ladda enfas från båda samtidigt, men när Teslaägaren (eller en i3’a eller Zoe med trefasladdning) kommer på besök och suger i sig alla tre faserna så får du se till att inte använda Garoboxen samtidigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s