3x50kW snabbladdare i Trollhättan

Snabbladdare Overby installation

Den 16 januari installerade Laddpunkten.se en snabbladdstation på Överby köpcentrum i Trollhättan. Laddstationen är finansierad av Trollhättan Energi och kan ladda samtliga elbilar med stöd för snabbladdning.

Laddstationen är bestyckad med tre snabbladdare av olika fabrikat som tillsammans stödjer samtliga befintliga snabbladdningsstandarder:

  • Delta med CCS och CHAdeMO
  • Garo med CCS och CHAdeMO
  • DBT med CHAdeMO och Typ2 (43kW AC)

Elbilar med stöd för snabbladdning:

  • CHAdeMO: Nissan Leaf, Citroën C-zero, Peugeot iOn, Mitsubishi iMiEV, Nissan eNV200, Mitsubishi Outlander PHEV
  • CCS: BMW i3, VW e-Up!, VW e-Golf
  • Typ2 43kW: Renault Zoe

Snabbladdstationen är försedd med väderskydd för både laddare och elbilsförare – detta för att minska behovet av reparation pga driftstörningar orsakade av regn och snö. Skulle en laddare trots allt gå sönder finns möjlighet att ladda på någon av de andra två – på så vis riskerar ingen elbilsförare att bli strandsatt på platsen. Snabbladdarna är även uppkopplade till ett övervakningssystem som omedelbart skickar felmeddelande till reparatör för snabb åtgärd – vilket ger ytterligare hög tillgänglighet.

Snabbladdning Overby

Överby köpcentrum är en ideal placering för en snabbladdstation då det finns mataffärer, detaljhandel och ett flertal restauranger inom en radie på ca 100 meter från laddstationen. Det är inget problem att hitta sysselsättning under de 20-30 minuter som det tar att snabbladda!

Snabbladdning Overby 2

Väg 45 och väg 44 passerar på Stallbackabron bara 300 meter från laddplatsen så snabbladdarna fungerar både som korridorladdare för längre elbilsresor och som klusterladdare för att öka elbilsanvändningen inom Trollhättan och Vänersborg.

Officiell invigning av snabbladdstationen sker den 6 februari men laddarna togs i drift redan den 16 januari så det är fritt fram att ladda redan nu för den som behöver!

Annonser

17 thoughts on “3x50kW snabbladdare i Trollhättan

  1. det här med Elbilar verkar ju riktigt coolt men man vågar inte köpa en elbil förrän det finns ett heltäckande laddinfrastruktur och då blir det till att vänta kanske 3-5år tills Sverige är lika laddat som Norge.
    jag är otroligt sugen på en Tesla Model S och priset på den lär sjunka till 2018-2020 när batterierna blivit billigare och elbilar börjar massproduceras då sjunker priserna.
    jag är minst lika sugen på en Nissan Leaf men får väl även där vänta tills Nissan förhoppningsvis ändrar lite på designen som jag tror läste i nån amerikansk biltidning.
    hur som så kommer jag att fortsätta följa din otroligt intressanta blogg om elbilar och hoppas att jag också inom en snar framtid kör en Elbil.
    tyvärr bor jag i en kommun(söder om sthlm) som knappt vet vad elbilar ens är och man bara väntar o väntar o hoppas på att det ska komma snabbladdare hit också så att man kan börja planera för ett köp av en elbil.
    varför går det så trögt i Sverige med satsningar på elbilar jämfört med vårt grannland Norge?????

  2. Hur mycket kräm kan man ta ut ur standardladdaren som följer med Outlander PHEV nu? 10A eller 16A? Enligt en kommentar i recensionen på Teknikens Värld verkar det som att laddaren nu inte kan leverera tillräckligt med ström när man förvärmer bilen under vintern, vilket gör att batteriet inte är fullt efter 15-20 minuter uppvärmning. Rykten säger att laddaren egentligen klarar trefas?

  3. Bra info!
    Var där idag med min Outlander PHEV, men kunde tyvärr inte ladda pga att jag inte hade något kort att starta laddningen med.. Vart får man tag i sådana kort?

    • Hej Johan,

      Lite synd att du bara testade Garo-laddaren – de två andra kräver inget kort för att starta. Trolhättan Energi kommer inte ta betalt för laddning så Garo-laddaren kommer ställas om så även den kan startas utan kort.

    • Ja, det är lite kul att jag börjat pendla till Trollhättan precis när denna snabbladdstation kom på plats i Överby! Nu när det varit så kallt har jag bara haft 15-20% SOC när jag kommit till Trollhättan så jag har snabbladdat 15 min under tre morgnar i denna veckan för att korta ner laddtiden på 10A.
      Tackar Trollhättan Energi för denna möjlighet – gratis är det också! 🙂

  4. Det är alltså typ 2 med fast kabel? Ingen som funkar på Tesla Model S med andra ord… 😦 Finns laddare på Innovatum i Trollhättan, men jag fick besked att de endast var för internt bruk.

      • Jo det är nog bara jag som var lite snabb. Det är typ2 på bilen. Jag reagerade bara på 43kW, men bilen reglerar väl själv till 22kW.

      • I følge de som har testet 43kW AC uttak på Model S så fungerer ikke dette. Model S forstår ikke at 43kW AC uttaket kan gi 22kW AC og feiltolker dette som DC.

        Så nei, dette fungerer ikke på Model S.
        Veldig rart de har klart å gjøre en så grov feil å ikke levere noe som passer til Tesla? Hvorfor ikke sette opp en dobbel 22kW stolpe? AC 22kW koster jo ingen ting å sette opp sammenlignet med CHAdeMO DC!

      • Om model S inte kan använda 43kW Typ-2 så är väl detta ett fel (eller bug) i model S ?

        43kW anger ju bara vad uttaget maximalt kan leverera. Men laddaren sitter ju i bilen, så det är upp till laddaren i bilen att bestämma hur mycket den vill ta. Dock maximalt 43kW.

      • Tesla S fungerer her 🙂 Står akkurat nå i Trollhettan og lader 😉

      • Hvilken hastighet fikk du på Tesla S (enkel/dobbeltlader)? Måtte du bruke overgang eller bare standard rødt/blått adapter?

      • Bor i Stockholm inom tunnelbaneavstånd och rör mig mest här med kollektivtrafik så har inget behov av bil. Har inte haft bil på flera år men det känns bra att möjligheterna för miljövänligare bilism ökar – både generellt för framtiden och om det personliga behovet skulle uppstå på något vis.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s