900 i väntan på Outlander PHEV!

Outlander PHEV in ZeeBrugge
Försäljningen av Outlander PHEV går över förväntan då det sedan säljstarten i höstas redan har sålts mer än 15.000 bilar i Europa varav knappt 1200 i Sverige.  Aktuell försäljningsstatistik från BilSweden uppger att det fram till siste februari levererats 269 laddbara Outlander till Svenska kunder vilket alltså innebär att minst 900 tålmodiga köpare nu väntar på leverans.
.
Väntetiden för den som beställer en Outlander PHEV idag anges till 4 månader vilket är hyfsat kort med tanke på att det ingår tre-fyra veckor transport på båt från fabriken i Japan. Den som beställer en BMW i3 eller VW e-Up! får vänta 6 månader medan Nissan Leaf-köpare ”bara” behöver vänta i tre månader på leverans från fabriken i Sunderland.
.
För 2013 hade Mitsubishi ett säljmål på 1000 PHEV vilket tyvärr inte uppnåddes pga batteriproblem som stoppade produktionen i ca 6 månader. När nu produktionen och beställningarna kommit igång på allvar är målet för 2014 satt till 2.500 sålda Outlander PHEV i Sverige. Min gissning är att årets säljmål är nått innan halvårsskiftet!
.
Intressant att notera är att den laddbara varianten av Outlander står för 70% av den totala försäljningsvolymen i Sverige hittills under 2014 medan de fossila drivlinorna är fördelade på 28% diesel och bara 2% bensin.
Under samma period har exempelvis Volvo levererat 1796 st S/V60-bilar varav mer än 90%(1644 st) med dieseldrift och knappt 2% (34 st) har varit Volvo V60 PHEV!?
10 thoughts on “900 i väntan på Outlander PHEV!

  1. Jag har haft min i ca tre veckor nu och är positivt överraskad när det gälle förbrukningen. Men det är ju avgörande vad kör för sträckor dagligen. Jag har 1,5 mil till jobbet och kan normalt endast ladda hemma, och ofta kör jag helt utan att bensinmotorn går igång. När jag kommer hem på kvällen brukar jag dessutom ha ca 1-1,5 mil kvar på elräckviden. Kör nästan alltid i EKO-mode och AC avstängd. (AC´n är viktigare att stänga av än att köra i EKO-läge enligt min erfarenhet)

    Har haft endast en längre tur på ca 30 mil enkel väg och låg då på ca 0,7 enligt färddatorn vid relativt lugn körning på motorväg.

    • Fick min i Torsdags förra veckan och i Fredags bar det iväg till Legoland med 2 vuxna o 2 barn med full packning och takbox. Har kört ca 225mil med en snittförbrukning på 0,78 vilket jag tycker känns riktigt bra, nu kör jag iofs ganska lugnt och har äver haft tillgång till laddning via campingstugan varje natt, sen blev bilen lite tyngre på hemvägen pga lite ”proviant” efter en liten vända till Tyskland :-).
      Både på Legoland och Givskud Zoo hade Eon laddstolpar och blev naturligtvis lycklig över detta tills jag öppnade en och tittade på uttaget…..Mode 3 typ 2 kontakt tror jag så den var jag inte så mycket hjälpt av.
      Finns det adaptrar så man skulle kunna använda dessa stolpar till Outlandern?

      • Adapter finns ej men det finns laddkabel med Typ2-uttag (inkoppling i laddstolpe) i ena änden och Typ1-uttag (inkoppling i bil) i den andra. Med denna laddsladd är det möjligt att ladda 16A, dvs ca 20 km/h.
        Kostnad ca 3000-5000kr.

  2. Var i Helsingfors förra veckan och åkte taxi = Outlander PHEV! Den hade redan gått ca 3900 mil och snittförbrukningen låg på 0,9 l/mil, vilket taxiföraren tyckte var bra för en så stor och tung bil i taxitrafik. Den laddades inte under dagen eftersom snabbladdaren så blivit utlovad ännu inte var i drift.

    Enligt taxiföraren så hade det inte varit några som helst problem med bilen men den såg redan lite skabbig ut, speciellt i lastutrymmet där plastsidorna såg mycket slitna och repiga ut.

  3. Även jag fick 12% på bil (Business Nav) och tillbehör, dessutom finansiering till 3,95% ränta. Tillsammans med supermiljöbilspremien hamnade priset på strax över 360 tkr.
    Precis som Robert säger så beror förbrukningen givetvis på hur man kör. Man kan få nästan vilken bil som helst att dra 1 l/mil med supertung gasfot. För min del så drar den med tomt batteri 0,65-0,7, även i stadskörning.

  4. Den är väl värd att vänta på! Men det är en Hybrid så den går inte direkt att jämföra med en ren elbil i vissa avseende.
    Det kan vara ide att ringa runt till olika bilhandlare om man vill ha en snabbt. Holmgrens Bil i Jönköping, där jag själv köpte min till mycket, mycket bra pris, har bilar på väg in. Alla är inte bokade enligt uppgift för några veckor sen.

    • Är mycket intresserad av att köpa en men skulle vilja ha tillförlitliga uppgifter på vad bilen drar när batterierna är urladdade. Har fått uppgifter på ca en liter per mil och tycker det låter mycket. Borde inte bilen gå att gämföra med en vanlig hybridbil (ej plug-in) när batterierna är urladdade, med bromskraftsåtervinning mm? Ingen skulle väl acceptera 1 liter per mil för en vanlig hybridbil.
      Får man fråga vad ett mycket, mycket bra pris innebär? Hur mycket rabatt på listpriset kan man få?

      • Vad jag förstår så har Holmgrens fått lite smisk på handen av Mitsubishi Sverige för de hade så kraftiga rabatter, helt i onödan då trycket efter bilen ändå varit stort. Fick höra detta av en annan Hedin-återförsäljare. Jag själv fick 12%.

        Gällande förbrukning har jag hört allt från 0,65 till 1 liter. De flesta säger ca 0,7 vilket jag också tycker låter rimligt. 1 liter hade jag inte accepterat, det hade jag reklamerat och i värsta fall hävt köpet. Sen ska det betänkas att det är bara du själv med din körstil och körvanor som kan påverka elförbrukningen som ju är extra känsligt här då även strömförbrukarna använder energi ur drivbatteriet.

        Kör du med AC på 22 grader, krämar stereo, oplanerad körning, höga hastigheter (120km/h+) så kan du ju räkna med att den drar mer än någon som ecokör med AC avstängd (eller väldigt lågt) och håller för Outlander PHEV optimerade 120km/h. I det lägsta bromskraftåtervinningsläget frirullar Outlander lääääänge utan behov av gaspådrag. Nyttja detta vid långkörning.

      • Gjorde empiriska förbrukningstest med tomt batteri på E45 mellan Göteborg och Trollhättan idag. Lade bilen i långa repor (5-10km) med konstantfart (använde hastighetsbegränsaren), utetemperaturen låg på ca 7 gr C och det var plan och torr asfalt. Klimatanläggningen inställd på 20 gr C och avstängd AC.

        Nollställde färddatorn mellan varje test och fick följande resultat.
        100km/h (96km/h enligt GPS) – förbrukning 7,5l/100km
        110km/h (105km/h enligt GPS) – förbrukning 8,5l/100km
        120km/h (114km/h enligt GPS) – förbrukning 9,1l/100km

        Tankade dessutom Outlandern på Jet i Göteborg och gjorde det igen direkt vid framkomst på Jet i Trollhättan. Efter 81 km blandad körning i normal ecodriving stannade pumpen på 5,85 liter 95 oktan vilket ger en snittförbrukning på 0,72 l/mil. Nu är det lite väl kort sträcka att göra ett förbrukningstest på och det är säkert skillnad på bensinpumparnas kalibrering men låt säga att förbrukningen ändå hamnar kring 0,8 l/mil för en bensindriven SUV på närmare 2 ton!

        Denna förbrukning är alltså när batteriet är helt tomt (färddatorn pendlar mellan 0 – 2 km elektrisk räckvidd) och bilen fungerar alltså som en vanlig hybrid (utan laddsladd). Det hör inte till vanligheterna att vi kör bilen på detta sätt då den i vardagsbruk främst används för hustruns pendling mellan hem och jobb, en sträcka på 35km tor varav merparten avverkas med elkraft.

Kommentera

