Renault ZOE till Sverige i maj

Renault ZOERenault ZOE närmar sig Svensk säljstart och vecka 20 ska det finnas demobilar för provkörning hos 15 st utvalda återförsäljare. Leveranstiden uppges till ca 3 månader.

Litium-jonbatteriet på 22 kWh laddas fullt på 12 timmar i ett vanligt eluttag. Med wallbox på ansluten till enfas 16A eller 32A tar det 9 timmar alt. 4 timmar. Wallbox anluten till trefas 16A eller 32 A kortar ner laddtiden till 2 timmar respektive 1 timme. Vid snabbladdning med 42 kW laddas ZOE till 80% på 30 minuter.

Elmotorn på 65 kW förbrukar 14,6 kWh/100 km vilket ger en teoretisk räckvidd på 210 km enligt NEDC. Under verkliga förhållanden uppges ZOE ha en räckvidd på 90-120 km vintertid och 120-170 km sommartid, beroende på körstil och hastighet. Maxhastigheten uppges till 135 km/h. ZOE är femsitsig och har fem stjärnor i Euro NCAP.

Renault ZOE interiorZOE kommer säljas med två utrustningsnivåer i Sverige:

  • ”Life” kostar 209.900kr och har enklare utrustning med navigation, klimatanläggning, farthållare, centrallås, elhissar fram och 15″ plåtfälgar
  • ”Intens” kostar 224.900kr och har ytterligare utrustning som ljusautomatik, regnsensor, keyless, backkamera, elhissar bak, fjärrstyrning av batteriladdning, fjärrstyrd uppvärmning och laddning från smartphone och 16″ alufälgar

ZOE säljs utan batterier som istället får hyras till en månatlig avgift från 799kr/mån för en årlig körsträcka på max 1250mil och 1239kr/mån upp till 2500mil/år. Renault garanterar minst 75% batterikapacitet under hyresperioden och vägassistans ingår dygnet runt även vid urladdat batteri.

I grannlandet Norge går det att köpa ZOE även med batteri och det kommer troligen även bli möjligt för företagskunder i Sverige. Prispåslaget blir då 75.000kr inkl. moms. Totalpriset för ZOE hamnar då på 284.900 kr för ”Life” och 299.900 kr för ”Intens” vilket placerar bilen mitt emellan VW e-Up! och Nissan Leaf. Priset är innan avdrag för supermiljöbilspremie.

Den som vill titta närmare på ZOE redan nu kan följa projektet Green Charge Sydost på http://www.greencharge.se som just nu genomför en road show i Småland, Blekinge och på Öland med ett flertal olika elbilar där ZOE är med.

One thought on “Renault ZOE till Sverige i maj

  1. Jag gillar ZOE, jag har provkört den lite (den ingår i ett car sharing program där jag bor) men för mig är det två saker som jag irriterar mig på. Det första är Batterihyran. Jag tycker den är på tok för dyr. Jag skulle hellre vilja köpa batteriet också, eller leasa hela bilen.

    De andra är mindre allvarligt. Man kan se hur mycket ström man använder hela tiden, vilket är kul, men när jag tar ström från batteriet så står värdet i plus, när jag bromsar så står värdet i minus… Det ska ju va tvärt om!
    Om jag bromsar i en nerfördsbacke så ska de stå +10kW inte -10kW.
    Måste va Fransk logik i farten

Kommentera

