Timmervik – Oslo – Timmervik; 54 mil på 10 tim

Jag deltog i ett nordiskt elbilsseminarium i Oslo i förra veckan och givetvis bestämde jag mig för att ta mig dit med elbil! Seminarier arrangerades gemensamt av ZERO och Lindholmen Science Park och hade den passande titeln; Utmaningar för elbilssamhället. Att ta sig med elbil från Sverige till Oslo är minst sagt en utmaning då det helt saknas svenska snabbladdare utefter E6 norr om Göteborg. Det gällde alltså att planera resan väl för att finna alternativa laddmöjligheter på vägen och det enda sättet att undvika ett längre laddstopp för normalladdning är att ta vägen över Orust för att ladda i Henån där Orust Sparbank satt upp en CHAdeMO-laddare. Jag har kört Leaf till Oslo en gång tidigare och fick då göra ett längre stopp för normalladdning i Tanum. Snabbladdning HenanSeminariet skulle börja kl 11 i Oslo så jag startade min färd från Timmervik redan 05:30 på morgonen för att ha god marginal. Startade med 100% SoC och bilen vidade 156 km räckvidd. 05:55 hade jag avverkat de 42 km till Henån och hade då 65% SoC och en återstående räckvidd på 80 km. Startade laddningen med det RFID-ort som hänger i en jojo på snabbladdaren och efter 35 minuter avbröt jag laddningen vid 93% SoC. Rullade vidare kl 06:30 och Leafen uppgav då en återstående räckvidd på 113 km så jag satte fartbegränsaren på 80 km/h för att klara de 117 km till Svinesundsparken där den första snabbladningsstationen på norska sidan gränsen är belägen.

Knappade in Svinesundsparken som mål i GPS:en för att hålla koll på att återstående range och återstående sträcka till målet minskade i samma takt och lyckades efter ett par mil och lättgasfot få en positiv marginal kring 6 km. Med bara en knapp mil kvar till Norska gränsen försvann både batteriprocenten och angivelsen för återstående range (batteriprocent under 6% visas ej och range under 12 km lika så). När jag rullade över gränsen försvann så den sista batteribaren (av 12). Blev lite extra nervöst då det var gränskontroll – inte nervös för tulltjänstemännen utan för att jag tvingades rulla av motorvägen till kontrollområdet vilket kändes som en mycket onödig omväg!

Snabbladdning Svinesundsparken 2014040107:59 nådde jag dock utan ytterligare dramatik fram till Ishavsveiens två snabbladdare bara 2 km efter gränsen. Startade snabbladdningen och passade på att köpa fralla och kafe på bensinmacken på andra sidan gatan. Laddningen startades med det RFID-kort som jag beställt på Ishavsveiens hemsida en vecka innan resan. Kl 08:44 avslutade jag laddningen vid 93% SoC och Leafen uppgav då en räckvidd på 137 km.

Körde så vidare mot Oslo i motorvägsfart och stannade för ytterligare snabbladdning hos Birger n Haug som är Nissanåtreförsäljare i Follo. Laddaren där krävde start med RFID-dongel från Fortum – något som jag saknade men bilhandlaren löste detta och bjöd även på wifi och kaffe under de 40 minuter som jag fyllde upp batteriet från 6% till 95% och 115 km range. Körde vidare de sista 28 km till centrala Oslo och anlände med 75% SoC och 114 km range kl 10:35.

Parkering Oslo 20140401Att köra elbil i Oslo var lite kul för det var gott om elbilar – främst Leaf och Tesla Model S, men det fanns även flera BMW i3 och iMiEV/C-zero/iOn förutom de norska elbilarna TH!NK och Buddy. Hade tur att hitta gatuparkering ett kvarter från seminarielokalen – dock saknades laddmöjlighet under parkeringstiden.

Seminariet avslutades kl 16 och hemresan startade ca 16:25. Första laddstoppet gjordes efter 63 km på Marché restaurangen i Rygge. Laddningen var gratis och på 26 minuter ökade SoC från 15% till 78% och rangen från 20 km till 104 km.

Snabbladdning Svinesundsparken 3 20140401Efter ytterligare 51 km nådde jag Svinesundsparken med 30% SoC och 38 km räckvidd. Där stod redan en VW e-Up! och laddade när jag kom, det var en spekulant som var ute på provkörning som även ville testa att ladda med CCS. Jag parkerade vid den andra laddaren och startade åter igen laddningen med mitt RFID-kort från Ishavsveien och bytte ett par ord med föraren av e-Up!:en som snart gav sig iväg på sin provkörning.

Snabbladdning Svinesundsparken 2 20140401Det dröjde inte länge förrän en vit Leaf stannade för att ladda på sin väg hem från Sverige. Efter bara några minuter dök ytterligare en Leaf upp som snällt fick vänta till vi andra laddat klart. Nu var jag inte i någon tidsnöd så jag laddade klart till 100% SoC på 61 minuter vilket fick Leafen att lova en räckvidd på 116 km. Körde med lätt gasfot söder ut på E6 och svängde av i Uddevalla för dagens sista laddstopp i Henån dit jag anlände med 7% SoC och okänd återstående räckvidd (bilen visade bara —).

Efter 25 minuters laddning i Henån körde jag vidare med 55% SoC och 68 km range vilket var fullt tillräckligt för att nå hela vägen hem till Timmervik igen. Svängde upp på uppfarten kl 20:36 med en marginal på 15% SoC och 24 km återstående räckvidd!

Resa Timmervik - Oslo 20140401Kan konstatera att dagens utmaning som en del av elbilssamhället avlöpte väl – ingen batteritorsk och sex lyckade laddstopp gjorde elbilsresan till Oslo möjlig. Dagens två etapper på 27 mil vardera genomfördes på lite drygt 5 timmar – detta på grund av en moderat medelhastighet av 70 km/h och tre längre laddstop på varje sträcka. Temperaturen under dagen varierade från 8 grader på morgonen till 15 grader på dagen. Mycket kallare än så kan det nog inte vara om man vill göra denna resa innan det finns en sammanhängande korridor av snabbladdare utefter E6 genom Bohuslän!

Kommentera

