Instabila snabbladdare i Göteborg

Igår hade jag ärende till Göteborg och eftersom jag jobbar i Trollhättan nu för tiden krävs det en snabbladdning någonstans på vägen för att jag ska kunna ta mig hem till Timmervik från Göteborg. Göteborgs första två snabbladdare placerade på Ringön och i Mölndal har varit ur funktion sedan länge men enligt uppladdning.nu finns två fungerande snabbladdare i centrala Göteborg samt ytterligare laddare i Angered.

Vid ankomst till Göteborg visar guessometern på 14km återstående räckvidd så jag styr Leafen mot DBT-laddare placerad bakom Göteborg Energis kontor i Gårda. På väg dit får jag syn på installatörer från Infratek som kopplar in en sprillans ny DBT-laddare på Preem Ullevimotet. Den är inte installerad och klar men elektrikerna säger att den ska bli klar inom någon timme. Åker därför vidare till laddaren vid Göteborg Energi(bara ett kvarter bort).149Tyvärr avbryter laddaren handskakningen med bilen pga jordfel. Gör flera försök utan framgång och det finns inget supportnummer att ringa så jag får nöja mig med att normalladda på laddstolpen bredvid under tiden som jag gör mina ärenden.

146Två timmar senare uppger range-mätaren 41km vilket är i klenaste laget för att klara hemresan. Tänker att detta löses lätt och svänger runt huset för att preemiärladda på Preem-macken. Dock blir det kommunikationsfel mellan laddare och bil även där. Ringer numret till supporten som gör både en mjuk omstart och en hård omstart av laddaren – dock utan resultat. Nu börjar jag fundera på om det kanske är fel på bilen??

077Av alla snabbladdare i Göteborg finns det nu bara två alternativ kvar – Heden och Angered. Styr kosan mot Heden där laddningen startar utan problem. Inget fel på bilen mao… Snabbladdar i 20 minuter och får i ca 13kWh och jag kan ta mig hem med god marginal.

Avverkade en sträcka av 21 mil under dagen varav merparten i motorvägsfart – men för att lyckas med detta vill det till att man har koll på samtliga snabbladdare och att de fungerar! Uppladdning.nu är bästa sättet att hitta laddmöjligheter och i framtiden blir det kanske möjligt att även se om laddarna fungerar eller ej – innan man står där med tomt batteri!?

7 thoughts on “Instabila snabbladdare i Göteborg

  1. Hej jag kör en e-up och har testat Preem-laddaren två gånger. Funkar fint. Lite seg uppkopplingstid.

  2. Det är stora problem med Fortums snabbladdare runt Stockholm också. Nyligen var Uppsala trasig i flera veckor. Därefter Norrköping. Nu är både Roslagstull och Nacka trasiga… Riktigt uselt, om jag får tala klarspråk. Jag börjar bli väldigt frustrerad… En ”infrastruktur” som är så opålitlig är i praktiken oanvändbar.

  3. Fortfarande jordfel utanför gbg energi idag… Störigt. Tänkte premiärsnabbladda igår i Helsingborg på McDonalds. Då fel på nån fläkt… Känns sådär stabilt än så länge…

  4. Tyvärr har jag fått samma fel som du beskriver på nästan alla DBT laddare jag försökt ladda på! Jag trodde också som du att jag hade fel på min LEAF!… Sätter man upp snabbladdare får man se till att de fungerar, annars kan man lika bra ställa upp en Baja Maja! (Den snabbladdare lika bra och är mycket billigare)

  5. Att det nu finns 2 snabbladdare intill varandra på Rantorget i Göteborg är lika korkat som att det finns 2 st bredvid varandra vid Landvetter flygplats. Det behovs nationell samordning annars kommer det väl snart en till hos Statoil tvärs över gatan..

    Att ingen av snabbladdarna vid Rantorget i Göteborg fungerar kanske beror på att dom står invid Göteborgs Spårvagnars vagnhallar?

  6. Jordfel och kommunikationsproblem kan kanske ha berott på problem med eltillförseln i området. Jag tänker på obalans mellan faserna, högfrekventa störningar på strömmen eller liknande. Som mycket väl kan påverka flera laddare inom samma område.

Kommentera

