Provkörning: VW XL1 – 1-litersbilen

VW XL1 MS Sigyn

Volkswagen visade upp sin konceptbil XL1 under Almedalsveckan i Visby och jag fick veckans sista provkörning innan bilen skulle lastas på färjan för transport till fastlandet. XL1 är en extrem konceptbil som verkligen tänjer på gränserna, inte för att den har sportbilsprestanda utan för att den är så snål! Tack vare att XL1 är byggd av lätta material som kolfiber, magnesium, keramik och aluminium väger den bara 795kg. Den låga vikten i kombination med utstuderad strömlinjeform gör att XL1 bara drar 0,09 l/mil och endast släpper ut 21g CO2/km.

VW XL1 har en elmotor på 20 kW (27 hk) / 140 Nm samt en 2-cyl dieselmotor (TDI) på 0,8 liter och en effekt på 35 kW (48 hk) /120 Nm. När de båda kraftkällorna samverkar utvecklar elhybriddrivlinan maximalt 51 kW (68 hk) / 140 Nm vilket kan låta i klenaste laget. Låg vikt och det extremt låga luftmotståndet – Cd 0,189 – samt lättrullade däck, 115-breda fram och 145/55 bak, gör att det bara behövs 6,3 kW (8,4 hk) för att upprätthålla en konstant hastighet av 100 km/h. Topphastigheten är 160 km/h och acceleration 0–100 km/h går på 12,7 sekunder.

VW XL1 charger and motorLitiumjonbatteriet på 5,5 kWh är full tillräckligt för att ge XL1 en elektrisk räckvidd på 50 km vilket innebär att den endast drar ca 1 kWh/mil. Dieseltanken rymmer bara 10 liter men det räcker för att en nytankad och fulladdad XL1 ska få en total räckvidd på imponerande 550 km.

För att spara vikt så saknar XL1 egen ombordladdare så laddning sker med en specialdesignad portabel laddare som omvandlar växelström till likström. Den portabla laddaren får precis plats i bagageutrymmet bakom motorn som är centralt placerad bakom förare och passagerare.

XL1 har en extremt slimmad design med helt täckt front och täckta bakre hjulhus samt små kameror istället för backspeglar, allt för att minska på luftmotståndet.

VW XL1 RearKupén rymmer bara två personer och det är inte helt lätt att komma på plats i förarsätet, man får liksom sätta sig på den väl tilltagna tröskellådan och luta sig bakåt samtidigt som man vrider kroppen för att falla på plats i de skålade stolarna.

VW XL1 InstrumentMan sitter lågt och trångt i XL1 och man får precis plats med fötterna vid pedalerna. Instrumenteringen är analog och reglagen känns igen från övriga VW-modeller men allt sitter bara litet tätare för att få plats. Den stora hastighetsmätaren dominerar och till höger om den visas batteriladdning och till vänster är dieselmotorns varvräknare.

Det finns även tre bildskärmar där den som är placerad mitt på instrumentbrädan visar hur drivlinan jobbar; ren eldrift, regenerering, hybriddrift samt enbart dieseldrift. Eftersom XL1 inte har några backspeglar så sitter det även en liten display på insidan av båda innerdörrarna som visar kameravyn snett bakom bilen.

VW XL1 EV and diesel modeXL1 har två körprogram, i EV-mode går den bara på elmotorn. I hybrid-mode samarbetar el- och dieselmotorn för att gå så snålt som möjligt, utan att helt tömma batteriet.

Även om elmotorn är tyst släpper bilen in en hel del vägljud eftersom det helt saknas ljudisolering för att spara vikt. Vid lite kraftigare acceleration och i högre hastigheter går dieselmotorn in och stöttar elmotorn – eftersom det även saknas isolering till motorrummet – blir ingreppet väldigt tydligt för de åkande i bilen.

VW XL1 GordonXL1 har endast tillverkats i 7 exemplar hittills men Volkswagen kommer bygga en lågvolymserie på 200 bilar och dessa kommer få en prislapp kring 1,1 MSEK.

En riktigt kul bil som är en underlig blandning av gocart och hemsnickrad lådbil kryddad med hightech och lättviktsmaterial – helt oanvändbar till annat än söndagsutflykt på tu man hand. Den portabla laddaren måste då lämnas hemma för att ge plats åt picknick-korgen…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s