Elbilstätast i Sverige?

Har nu kört Nissan Leaf i lite drygt 27 månader och 5500 mil. Under denna tid har jag hunnit byta upp mig till nya Euro-Leafen, efter att ha kört min första Leaf i 3500 mil. Under första halvåret var jag tämligen ensam på vägarna kring Stenungsund men så dök det upp en Leaf-broder i en vinröd Leaf.Jorlanda LEAF 4Det tog ett tag innan jag lokaliserade föraren men efter ett tag visade det sig att vi båda lämnar barn på Jörlandaskolan. Sedan hände inte så mycket på nästan ett år men så i våras kom någon typ av ketchupeffekt i Jörlanda! Jorlanda LEAF 3Först dök en svart Leaf upp som lämnade barn på det dagis där vår yngsta dotter går. Den stripades senare upp med CrossDesign-loggor.Jorlanda LEAF 1 Sedan ytterligare en svart Leaf som lämnar barn på samma förskola – denna med loggor från UPS-teknik!Jorlanda LEAF 2 Så i mitten på maj parkerade ytterligare en Leaf utanför förskolan – en vit stripad med AME Entreprenad!

Kollade med personalen på förskolan och det finns 204 barn på 6 avdelningar – ca 130 familjer har barnomsorg på förskolan vilket innebär att 3% av dessa kör elbil! En av Leafarna används för daglig pendling till Kungälv ca 2 mil. De andra två körs till Torslanda i Göteborg ca 4 mil enkel resa. Jag själv jobbade i Trollhättan under våren och hade ca 8 mil enkel resa.

Riktigt kul att det är så många i Jörlanda med omnejd som upptäckt eldrift och det kanske inte är en slump att de flesta jobbar i Göteborg då det krävs lite längre körsträckor för att köra in det höga inköpspriset. Själv skaffade jag Leafen för pendling till Göteborg – att jag sedan bytte arbetsort till Trollhättan med fördubblad daglig körsträcka fanns inte med i ursprungskalkylen. Hade troligen inte vågat tro att det körmönstret hade fungerat men det är ju kul att konstatera att det gick!

7 thoughts on “Elbilstätast i Sverige?

  1. Har haft min LEAF sen 1:a Feb i år. Närmar mig 1000 mil. MYCKET nöjd. Barnen åker hellre LEAF än ”avgasbil” som de kallar familjens MAZDA5
    Kommer det en LEAF med 60KWh batteri till rimlig peng så är vi snart fossilfria !

    • Samma här, barnen tycker det är bra att vi kör elbil. De tittar efter andra bilars avgasrör och räknar om de är 1, 2 eller 4 avgaspipor. Ser de inget ”avgas” frågar de direkt om det är en elbil (tyvärr får jag göra dem besvikna då jag förklarar att vissa avgasbilar gömmer sina avgasrör för att de skäms att vara ”avgas”) 🙂

      Måste säga att det finns hopp för kommande generationer bilister!

  2. Tesla är för mycket och för dyr leksak, Leafen är en användbar elbil för en rimlig peng. Väldigt få som har nytta av teslans effekt och stötiga chassi. Teslan är häftig men blir lite som att elda för kråkorna.

  3. Kul spridningseffekt.
    Intressant att det sprider sig i närmiljön och används till daglig pendling.
    Kan biltullarna ha något med det att göra?

    Heja!

    • Tror att den bästa marknadsföringen för elbilar är att de blir vanligare i trafiken. Även att grannen som har samma pendlingsavstånd till arbetsplatsen skaffar elbil skapar nyfikenhet. Man får direkt frågor om hur det går att pendla och det funkar ju självklart bra! Att man dessutom har en drivmedelskostnad på ca 2 kr/mil ökar självklart intresset från grannar och vänner!

      Tyvärr slipper inte elbilar undan trängselskatt då de trängs på samma sätt som andra bilar. Det skulle ge bra mycket bättre effekt på försäljningsstatistiken ifall biltullarna även beskattade CO2-utsläpp och buller från passerande bilar…

  4. Det här är inte klokt men jag må gilla Tesla Model S oerhört mycket men på nåt konstigt sätt så tilltalar Leafen mig mer och varför vet jag inte trots att Model S är en mycket mycket bättre Elbil än någon annan Elbil men Model S känns inte unik den ser ut som vilken BMW eller Audi det är liksom inget speciellt över dess design.
    Kan det vara den unika designen eller vad kan det vara som gör att jag hellre köper en Leaf?
    Det enda som irriterar mig med Leafen är räckvidden jag menar tänk om Nissan kunde bygga en Leaf med 30-40mils räckvidd då hade jag direkt gått till Nissan o lagt en order.
    Det är något speciellt med Leafen den känns unik på nåt sätt.

    • Håller med om att Leaf sticker ut – på gott och ont då vissa tycker den är ful medan andra gillar utseendet (däribland jag).
      Vi får se vad som händer med räckvidden lite längre fram, teknikutvecklingen kring batterierna kommer garanterat ge kommande elbilar längre räckvidd.

Kommentera

