Provkörning: VW e-Golf

Volkswagen e-Golf AlmedalenVolkswagen premiärvisade e-Golf i samband med Almedalsveckan i Visby och jag passade givetvis på att provköra bilen. e-Golf ser ut som sina fossildrivna syskon men grillen i fronten är stängd för minskat luftmotstånd. Både grill och strålkastarhus har blå dekor och varselljusen är C-formade precis som på VW e-Up! Aluminiumfälgarna är heltäckande för att minska luftmotståndet i högre hastigheter.

e-Golf Instrumente-Golf känns gediget byggd och kvalitetskänslan är hög när man sätter sig i bilen. Den analoga instrumenteringen skiljer sig inte mycket från fossil-golfarna men mittkonsolen inrymmer GPS och färddator med flera olika visningsvyer för räckvidd och energiförbrukning.

e-Golf bagagee-Golfen har ett rejält baksäte med plats för tre personer och bagageutrymmet är i stort sett intakt bortsett från det något förhöjda lastrumsgolvet som döljer ett fack för laddkablarna.

e-Golf motorSom alla elbilar är den e-Golf pigg med omedelbar respons från elmotorn på 85kW och ett vridmoment på 270Nm. 0-60 km/h går enligt fabriksuppgift på 4,2 sekunder medan 0-100 km/h tar 10,4 sekunder. Toppfarten är maximerad till 140 km/h men är fullt tillräckligt för svenska vägar.

Volkswagen e-Golf BatteripackBatteripaketet på 26,8kW (24,2 kW tillgängligt) har konstruerats för att få plats i utrymmen där fossildrivna Golf har bränsletank och avgassystem samt även under framstolarna. Den unika designen gör att batteriet inte inkräktar märkbart på innerutrymmet men det är nog ingen billig lösning.

Enligt körcykeln ska e-Golf rulla 190 km på el, men det är mer realistiskt att räkna med en praktisk räckvidd på 130–140 km. e-Golf har en värmepump som värmer kupén utan att påverka räckvidden allt för mycket vintertid.

Volkswagen e-Golf Laddning

Liksom alla nyare Europeiska elbilar laddas e-Golf med Mennekes typ-2 kontakt. Laddning i ett vanligt eluttag med 220V/10A tar 13 timmar, med wallbox ansluten till 220V/16A tar det åtta timmar.

e-Golf har även stöd för snabbladdning med den tyska laddstandarden CCS vilket laddar batteriet till 80 procent på ca 30 minuter.

Det finns tre körlägen ”Normal”, ”Eco” och ”Eco+” där ”Eco” drar ner förbrukarna i bilen och ”Eco+” även minskar elmotorns effekt och bilens maxhastighet. Utöver detta finns fyra växellägen för bromsenergiåtervinning ”D1”, ”D2”, ”D3” och ”B” där läge ”B” ger kraftig bromsregenerering när man flyttar foten från gaspedalen..

Provkörningen ger helt klart mersmak då e-Golf känns välbyggd och pigg. Som alla elbilar gör batteripackets låga placering att även e-Golf har fin väghållning och bilen ligger som klistrad vid vägen även i tvära kurvtagningar.

Priset på 374.900 ligger i nivå med Nissan Leaf Tekna och e-Golf är fullt jämförbar om inte ett snäpp bättre? Personligen är jag dock lite skeptisk till att e-Golf inte har byggts som elbil från scratch vilket främst innebär att batteripaketet har anpassats för att få plats i kardantunnel och där det vanligtvis finns en bensintank i fossilbilar. Troligtvis en onödigt dyr konstruktionslösning som även gör batteriet svårt att ge jämn kyla och uppvärmning.

Annonser

2 thoughts on “Provkörning: VW e-Golf

  1. Ping: Elbilsportalen: Provkörning: Kia Soul EV

  2. Ping: Provkörning: Kia Soul EV | blixtgordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s