35 mil med Leaf på 2 korta laddstopp

Igår bar det av från Timmervik till familjens sommartorp tre mil söder om Linköping – en nätt sträcka på 33 mil. På vägen gjorde jag även en avstickare förbi Volvo Cars i Torslanda vilket adderade ytterligare 2 mil till elbilsresan. Kan tillägga att jag var ensam i bilen då resten av familjen är måttligt förtjusta i mina elbilsäventyr…Snabbladdare Timmervik RimforsaEn snabb koll på uppladdning.nu visar att det nu finns hyfsat gott om snabbladdare utefter vägen, bla i Göteborg, Landvetter, Borås, Jönköping och Linköping. Största utmaningen på resan är sträckan på 12 mil mellan Jönköping – Linköping med mycket uppförsbackar utefter Vätterns strand som garanterat skulle dränera batteriet på energi.

När jag startade med 100% SoC visade bilen på 150 km räckvidd i eco-läge och AC på. Satte fartbegränsaren på 100 km/h och rullade iväg straxt efter lunch. När jag passerade Göteborg efter 6 mil hade jag 68% SoC och 98 km återstående range. Jag stängde av AC och fortsatte snålköra för ett första laddstopp på Preem i Borås – målet var nu att klara resan på högst tre laddstopp.Preem BoråsRullade in på Preem i Borås med 15% SoC och en marginal på 21 km range – jag hade nu avverkat de första 12 milen på min resa. Kopplade in CHAdeMO-handsken i bilen och startade laddningen utan problem. Gjorde några telefonsamtal och avbröt sedan laddningen efter 32 minuter. Enligt laddaren hade jag laddat 14,8 kWh el och Leafen angav 83% SoC och en räckvidd på 124 km när jag rullade vidare mot Jönköping – en sträcka på bara 8 mil.

Preem JonkopingVäl framme på Preem i Jönköping hade batteriet 24% laddning och en återstående räckvidd på 44 km – inga problem eller känning av räckviddsångest så här långt. Detta laddstopp fick bli lite längre för att vara säker på klara sträckan på 12 mil till Linköping med många uppförsbackar. Kostade på mig en termosmugg med kaffe och en kanelbulle för 61 kr för att även ladda mina egna batterier.

Under tiden jag laddar kommer en man fram och frågar mig hur det är att köra elbil. Det visar sig att han jobbar på halkbanan i Jönköping och att de precis fått en Nissan Leaf levererad för att använda vid halkkörningsprov. De hade tidigare en gasbil som de var tvungna att köra in till centrala Jönköping för att tanka – något som de slipper nu då de kan ladda på anläggningen istället. Jag gratulerar till ett smart och genomtänkt beslut som förhoppningsvis fler halkbanor kan ta efter. Avbryter laddningen efter 40 minuter och har då laddat 15,7 kWh. Leafen anger 95% SoC och en räckvidd på 158 km när jag jag ger mig iväg ut på E4:an mot snabbladdaren på McDonalds vid Rydsrondellen i Linköping.

Lastbil E4Är nu fast besluten att nå Linköping och lägger mig för säkerhets skull ca 20 meter bakom en lastbil för att minska luftmotståndet – hastigheten pendlar mellan 85-95 km/h. Skulle det knipa kan jag alltid stanna och snigelladda på 220V/16A vid McDonalds eller MAX i Mjölby men det vill jag undvika så långt det går.

Den extrema snålkörningen betalar sig väl så när jag svänger av E4 i Linköping har jag 26% SoC och 48 km återstående räckvidd. Bestämmer mig därför att fortsätta de återstående 3,3 milen till slutdestinationen. Väl framme vid torpet har Leafen 12% laddning kvar och 18 km range – god marginal enligt min mening. 🙂Elbilsresa Timmervik Rimforsa 201408011 3Det tog totalt 6 timmar och 20 minuter att köra de 35 milen – en resa som brukar avverkas på ca 4 timmar med familjen i laddhybriden, inkl. ett kortare matstopp. Instrumenten i Leafen anger en medelförbrukning på 13,3 kWh/100km och en medelhastighet på 74 km/h. Nattens laddning uppgick till 21,8 kWh som tillsammans med de två snabbladdningarna ger en total förbrukning på 52,3 kWh, dvs en faktisk medelförbrukning på 1,49 kWh/mil (inkl. laddförluster). Snabbladdningarna var dessutom gratis så resan kostade mig endast ca 30 kr för nattladdningen! 🙂

Nu börjar laddinfrastrukturen komma på plats utefter några av de större europavägarna vilket gör längre resor med elbil möjligt, det krävs bara lite planering och en lätt gasfot då det ännu så länge är glest mellan snabbladdarna. En liknande resa har gjorts med en Renault Zoe där laddningen löstes med portabel 3-fasladdare: http://www.laddaelbilen.se/2014/08/01/35-mil-med-en-zoe-p%C3%A5-tv%C3%A5-korta-laddstopp!-22652783

På fredag ska jag till Kalmar för att medverka vid Rally Kalmarsund – ett elbilsevent där 20 lag tävlar i snålkörning med Renault Twizy: http://rallykalmarsund.se/ Den resan blir en större utmaning då det är 20 mil utan möjlighet att snabbladda på vägen…

2 thoughts on “35 mil med Leaf på 2 korta laddstopp

  1. Kul att läsa! Har alltid tyckt att det är roligt att köra bil, men nu när man kör elbil så får man ju ett spänningsmoment till i vardagen. Men riktigt bra att det dyker upp snabbladdare!

Kommentera

