Imorgon blir det 58 mil med Leaf!

Tidigt imorgon bitti rullar jag vidare på min elbilssemester och det är Kalmar som är målet för dagen, en resa på 19 mil från torpet 3 mil söder om Linköping. Det finns inga snabbladdare utefter vägen men någonstans måste jag stanna för att stödladda då Leafen inte kommer klara detta trots en certifierad räckvidd på 199 km.

På uppladdning.nu har jag bara hittat 2 st schucko-uttag, båda ägs av Ålem Energi. Jag hoppas på att det iaf är 16A så jag kan stanna till ca 2 timmar för att putta i ytterligare 3-4 mils räckvidd. Att bara ta sig till Ålem blir bara det en bedrift då det är 16 mil dit.

Jag ringer upp på det nummer som är angivet på uppladdning.nu och talar med en person som inte vet vad ladduttagen har för effekt. Hon lovar undersöka detta och återkomma till mig. När jag blir upprringd får jag beskedet att det bara är 10A i båda uttagen. Glädjande nog erbjuder de mig istället att ladda vid en transformatorstation som kan ge mig 220V/16A – och att en servicetekniker ska möta upp mig på platsen. Morgondagens första 19 mil verkar vara löst!

Vid dagens slut ska jag vända åter hemåt och ska alltså köra 39 mil från Kalmar till Timmevik! Närmsta snabbladdare utefter hemvägen finns 20 mil bort i Jönköping. Nytt detektivarbete och glädjande nog har jag hittat en laddstolpe med Typ2-kontakt och 220V/32A. Laddstoplen som är placerad i Vetlanda 13 mil från Kalmar kommer ge mig 6,6 kW och jag räknar med att det kommer räcka att ladda lite drygt en timme vid denna. Enda kruxet är att det krävs laddkort som enligt uppgift på uppladdning.nu kan hämtas i receptionen på kommunhuset. Då jag räknar med att åka från Kalmar kring kl 18 så är receptionen garanterat stängd när jag kommer fram… Ringer kontaktpersonen som finns angiven på uppladdning.nu och han är mycket tillmötesgående och lovar möta upp med laddkort trots att det är fredag kväll!

När jag väl tagit mig till Jönköping blir det nog inte så svårt att ta sig vidare hemåt – förutsatt att snabbladdarna utefter vägen fungerar.

Vad jag ska ner till Kalmar för? Det är ett elbilsevent och en energitävling med Renault Twizy kallat Rally Kalmarsund: http://rallykalmarsund.se/

Jag ska INTE delta i tävlingen utan prata om mitt elbilsägande och behovet av sammanhängande och fungerande laddinfrastruktur för elbilar… 🙂

8 thoughts on “Imorgon blir det 58 mil med Leaf!

  1. En Chademo/ccs laddare av den modell som Fortum/McDonald/Nissan/Preem satt upp kostar ca 250′ + installation om jag förstått rätt. Skull vara fint med 200 sådana.

    • Ett annat förslag som är ännu bättre. Här skulle alla ICA handlare kunna skaffa sig en extra inkomst. Precis som alla plastpåsar som dom säljer till oss för 2kr styck. Sälj el till oss som i den här modellen.

      – Vid jul eller vid festivaler så tar vi ju el ur belysningsstolparna. Jag tänkte att det borde gå att göra jämt. Idén kom när jag stod vid ett övergångsställe och hade tryckt på knappen för grön gubbe. Jag blev stående med handen på dosan, säger Roland Johansson, på företaget Liros power solutions.

      Den nuvarande effekten i nätet är väl tilltagen eftersom det är planerat för halogenarmatur med en förbrukning på 150-200 watt. När de byts till LED-armatur på 25 W i stället så finns det ”el över”, anser Roland Johansson.

      Hans lösning, som han kallar för Pluginpoint, är färdiga laddenheter med eluttag för olika behov som kan monteras på stolpen på en halvtimme. För plug-inbilar med olika typer av uttag, för andra elfordon som mopeder, cyklar, permobiler, motorvärmare och parkmaskiner. Eller för mobiltelefoner.

      Pluginpoint finns för alla varianter av anslutningar, och strömstyrkor upp till 32 ampere. Kostnaden per enhet är från 5 900 kronor till 25 000 kronor.

    • Snart kostar det att snabbladda elbilen

      Enligt Vi Bilägare (14 juli) kommer elbolag snart att börja ta betalt för elen vid sina snabbladdningsstationer. Hittills har det varit gratis att tanka sin elbil vid många av de allmänna snabbladdningsstationerna som finns spridda runt om i landet, men under hösten kommer både Fortum och Vattenfall att införa avgifter. Enligt Vi Bilägare har Fortum antytt att prissättningen kommer att likna den i Norge, där minutpriset är 2,50 norska kronor.
      Om vi utgår från att man kan tanka ca 17 KWh (80% av ett normalstort batteri på en ren elbil) på 20 minuter skulle 1 minut ge ca 0,9 KWh. Priset blir då ca 3 kronor per KWh, vilket innebär ca 5 kronor per mil och drygt 50 kr för en fylld tank. Klart dyrare än att tanka hemma, där elen kostar ca 1 kr/KWh, men samtidigt är nog många beredda att betala en extra premie för snabb påfyllning. Återstår att se vad priset hamnar på och vilken betalningsvilja som finns. Att privata aktörer börjar ta betalt för elen känns helt naturligt. Frågan är hur kommunerna kommer att agera.

  2. Har funderat lite på supermiljöbilspremien. 200 miljoner skulle ge ca 200 snabbladdare installerade å klara.
    Undrar vad som skulle driva utvecklingen snabbast. 40 000 i rabbat på bilen. Eller 200 gratis snabbladdare???

    • Helt rätt tänk Olle ! Ingen infrastruktur för elbilar = få elbilar !
      200 styck Type2 Mode3 laddstationer skulle få fart på försäljningen och skulle betyda mycket för miljön i våra städer. Ännu bättre vore 2000 stycken !
      Elen behöver absolut inte vara gratis, men man måste kunna betala med ett kreditkort (eller via mobilen, vi pratar om några 10-tals kronor) precis som på en bensinmack förutom priset !

      Alla kommuner och Elbolag kunde gå samman i ett sådant projekt. och de behöver inte kosta 1 miljon styck att installera. Kolla Teslas mobila-snabbladdare, byggd på en platta med laddare och två stycken Type2 uttag. Kan lyftas på plats med en gaffeltruck allt i ett stycke och kan lätt flyttas eller kompletteras vid behov.
      Kostnad kanske 100.000 kr styck ! Plattform kablar med Type2 kontakter och 10 eller 12 laddare i en stapel byggd till en enhet för DC laddning.

      Men det skulle kunna vara ännu enklare med AC 32A 400 volt för bilens onboardladdare (visst dom flesta onboardladdare maxar på 10 – 16 A och ger max 5 mil per timma, men bättre än bärgning) och då kostar de ännu mindre, en sådan box kan man köpa styckevis från t.ex. SALTO eller GARO för 5.000 kr styck plus funktion för betalning via mobilen. Borde finnas lag på sådana på varje större parkering.

    • Det gick inte riktigt som planerat… En krånglande Typ2-laddare i Vetlanda tvingade fram en övernattning med laddning på 10A. Ska kanske vara glad att jag hittade laddmöjlighet överhuvud taget? Skriver mer om det i kommande inlägg.

  3. Precis som du skriver är flaskhalsen nu infrastukturen för elbilar som håller tillbaka utvecklingen. Vi Tesla ägare har en god försmak med Teslas SuperChargers som ingår gratis när man köper en Tesla. Med laddhastigheter över 50 mil per timma utan kostnad är det som en dröm som blivit sann. Nu är nästa hållplats Teslas modell3 som kommer kosta kanske 350.000kr – 400.000kr. Jag sparar ca. 50.000kr per år i bränsle och service med min Tesla och på tio år ger det en besparing om ca 500.000kr ! Så att det är världens bästa bilaffär är ju lätt att räkna ut.
    Som bonus får man en mycket stor och vacker bil som dessutom gör 0 till 100 på 5 sek !
    ( jag körde en Prisus innan).

Kommentera

