Invigning av Solbilpool i Varberg

Invigning Solbilpool VarbergI lördags invigde Varbergs kommun en elbilspool kombinerad med solcellsanläggning. Under solcells-taket finns det tre laddplatser med laddstolpar som levererar enfas 32A via fasta kablar med Typ1-handske. Två av platserna är reserverade för solpoolbilarna men en laddplats är till för gäster (vilken jag passade på att använda under invigningen).

Laddplats Varberg HamnparkeringenUtöver solbilspoolen öppnade Varberg Energi två nya laddplatser på Hamnparkeringen med 22kW Typ2-uttag, dvs 400V/32A. De nya laddplatserna i Varberg kommer göra det lite enklare att resa mellan Kungsbacka och Helsingborg där de närmaste snabbladdarna finns utefter E6. Till Kungsbacka är det knappt 5 mil men ska man söderut krävs att man laddar fullt i Varberg för att klara de 14 milen ner till Helsingborg. En Nissan Leaf med tillvalet 6,6kW-ombordladdare laddar fullt på 4 timmar medan det räcker med en timmes laddning för Renault Zoe. Även Tesla Model S och Volvo C30 electric kan ladda upp till 22kW vid laddstolpen på Hamnparkeringen

Under resan till och från Varberg roade jag mig med ett litet test där jag snålkörde de 11 milen till Varberg i 90km/h. Denna resa var inte planerad i förväg så jag hade inte förberett med 100% laddning och startade istället med 82% SoC. När jag kom fram visade både range och SoC — men jag klarade resan utan att snabbladda på nervägen. Eftersom inte hela resan gjordes på motorväg blev medelhastigheten 66 km/h och snittförbrukningen landade på 14,2kWh/100km.

Under invigningen laddade jag upp till 73% SoC till hemresan som gick desto snabbare då jag höll trafikrytmen – dvs 130km/h(ca 115km/h i verklig fart). Stannade för att snabbladda på McD i Kungsbacka i 15 minuter (15% -> 61% SoC) där det också blev en sen lunch. Snabbladdade även på Preem i Gårda under 10 min (32% -> 66% SoC) och kom hem med 25% SoC. Medelhastigheten på hemresan var enligt färddatorn 83 km/h och medelförbrukning ökade till 2,2kWh/100km.

Den effektiva restiden blev nog den samma i båda körfallen…

Båda laddplatserna hittas enklast på uppladdning.nu:

Annonser

One thought on “Invigning av Solbilpool i Varberg

  1. Varje ny ort / elbolag som investerar i elstolpar hjälper till att skapa tilltro till att elbilar är framtiden. Idag är bilarna så bra och blir bättre för var dag. Så det är i princip bara infrastrukturen som behöver komma. Fortfarande för mycket schuko kontakter där ute. Det funkar otroligt bra hemma att ladda över natten, men på dagen är det DC laddning som gäller och det finns knappast i Sverige idag, i alla fall om man bortser från Teslas superchargers.
    Kom igen Nissan, BMW, Volkswagen och/eller ELBOLAGEN, bygg ut DC laddning vi betalar gärna för att fylla el.
    Att Tesla låter kunden betala i förskott för elen när man köper bilen är ju också en modell 20.000kr för bilens livstid är superbilligt. Jag brukade tanka och serva min bensinbil för ca 50.000kr per år. Har haft min Tesla 3 månader kört 1200 mil och inte betalt en krona för el eller service ( jag har solpaneler hemma och på jobbet och på långresor använder jag Teslas gratis superchargers). Sanslöst nöjd med elbil.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s