Lång resa för deltagare i Elbilsrally

Gårdagens elbilsrally visade på de utmaningar som elbilsförare ställs inför vid längre resor. Bilarna utgick från Kungshamn, Trollhättan, Jönköping och Malmö med gemensam målgång på Öströö Fårfarm straxt utanför Varberg. Samtliga förare startade kl 7:00 med krav på målgång senast kl 10:55. Det var fritt att välja resväg och antal laddstopp inom den utsatta tiden. Se gårdagens blogginlägg inför tävlingen
Elbilsrally Ostroo - Laddning 1 Preem GardaJohan Andersson som körde tävlingsbilen från Trollhättan tog en liten omväg och plockade upp mig i Jörlanda. Första laddstoppet gjordes på Preem i Gårda då vi hade 20% SoC. Enligt displayen på laddaren krävs RFID-bricka för att starta laddning, men något sådant fanns inte att hämta inne på macken. Ringde istället nummret för felanmälan som stod angivet på laddaren och det visade sig att den felaktigt frågat efter RFID-bricka under senaste dagarna. Operatören lyckades starta laddningen och 17 minuter senare var vi på väg igen med 64% SoC.
Elbilsrally Ostroo - Laddning 2 KungsbackaNästa laddstopp gjordes på McDonalds vid Onsala-avfarten söder om  Kungsbacka där vi utan problem laddade från 43% till 75% SoC i 15 minuter.
Elbilsrally Ostroo - 3 elbilar i malAnders (som är energisamordnare) hade bra ecodrivingteknik och hamnade på en snittförbrukning på 1,33kW/mil. Vi kom i mål med en minuts marginal till räckviddskontrollen kl 10:55 och resultatet blev följande:
Olof Börjesson, Tesla: 288km + 300km = 588km
1 laddstopp i Falkenberg!
Gunilla Hjelm, Zoe: 190km + 51km = 241km
1 laddstopp på Renault i Borås
Johan Andersson, Leaf: 205km + 45km = 250km
2 laddstopp; Preem Gårda i Göteborg & McDonalds i Kungsbacka
 .
Två deltagare missade tyvärr den utsatta tiden med ca 1 resp. 2 timmar:
Andreas Ohlsson, e-Up!: 235km + 79km = 314km
2 laddstopp; Preem i Borås & ytterligare ett med normalladdning på vägen
Mattias Andersson, Leaf: 226km + 0km = 266km
3 laddstopp; McDonalds Helsingborg(trasig), IKEA Helsingborg & Hedin Bil i Halmstad(normalladdning)
.
En enhällig jury bestående av initiativtagaren till tävlingen Lars-Owe Grudeborn och jag själv utsåg Gunilla Hjälm till segrare med motiveringen: ”Gunilla Hjälm har genom exelent ecodriving och endast ett laddstopp nått målet inom utsatt tid. Hon har bevisat att längre elbilsresor är möjligt även med en elbil överkomlig för det stora flertalet.” Vi resonerade som så att Teslaföraren inte behövde planera resan speciellt noga så det hade inte varit någon större utmaning att köra de 29 milen från Kungshamn – inkluderat en sväng förbi Trollhättan och Teslas superchargerstation i Falkenberg! Anders Johansson i sin Leaf hade visserligen en längre sammanlagd sträcka men behövde två laddstopp på 15+17minuter mot Gunillas enda laddning på bara 20 minuter.
Elbilsrally Ostroo - prisutdelningIT & Energiminister Anna-Karin Hatt var på plats för att inviga en solcellsanläggning på Öströö Fårfarm höll också i prisutdelningen och utsåg Gunilla Hjelm till segrare.
Anna-Karin Hatt och jag
Jag passade på att lobba för en anpassning av den nya supermiljöbilspremien utifrån bilarnas fossilfria räckvidd. Förklarade för Anna-Karin att den elektriska räckvidden för laddhybrider och rena elfordon beror på storleken på batterierna vilket i sin tur avgör bilens höga pris. Och att det alltså borde vara större skillnad än Alliansens förslag på 40000kr för en laddhybrid och 55000kr för en ren elbil. Det såg ut som hon förstod och tog till sig resonemanget så kanske…
.
Länkar:
Annonser

6 thoughts on “Lång resa för deltagare i Elbilsrally

  1. Cool. Gordon,
    Det är bra för alla som går och funderar på elbil att rätt information för den enskilde kommer fram i alla sammanhang (även om det är en plojtävling).
    Tack för att du tog dig tid att klargöra läget.
    För att elbilen skall slå igenom ordentligt krävs just en bil som Tesla då räckvidd, infrastruktur och laddtider är helt avgörande.
    Må vara att Tesla modell S slåss i ett annat segment av bilmarknaden prismässigt. Men vi hoppas att Tesla modell 3 kommer att råda bot på detta och visa marknaden att denna teknik och affärsmodell även kan byggas till ett pris som vänder sig till alla som vill värna om vår miljö och sin plånbok.

  2. Som miljöbilspremie hade den norska modellen med slopad moms varit allra bäst – då får man en premie som är relativ till investeringen.

    En fast summa gör att det lönar sig att köpa en så billig bil som möjligt, och incitamentet för biltillverkarna blir att bygga små bilar med kort räckvidd. Den typen av bilar har folk som andrabil (som ofta ändå inte körs så mycket), så miljöeffekten blir marginell.

    Incitamenten borde vara hos normalstora bilar så att folk byter sina förstabilar mot elbilar. Först då sätts det press på bostadsrättsföreningar och arbetsplatser att sätta upp laddstolpar (som i sin tur gör det mer intressant för andra att köpa elbil).

  3. Man kan väl inte ändra regler mitt under en pågående tävling??
    Förutsättningarna var ju :
    ” Reglerna är enkla då det gäller att samla så lång körsträcka som möjligt och samtidigt ha så mycket återstående räckvidd kvar vid målgång på Öströö Fårfarm. Starten går kl 7:00 imorgon på fyra olika platser och de tävlande ska nå målet senast kl 10:55 då summering av körsträcka och range görs.”
    Så Teslan vann överlägst !
    Barnsligt att gå in och ändra reglerna när Teslan vunnit, trams av dåliga förlorare.

    • Hej Peter,

      Mycket riktigt så var Teslan överlägsen i range!
      I samband med prisutdelningen så var det en längre diskussion om Teslans förträfflighet och alla var överens att det är den enda bilen som inte kompromissar med räckvidden.

      Egentligen så stod tävlingen mellan laddinfrastrukturen utefter de olika vägarna och resultatet visar att det faktiskt är möjligt att göra lite längre resor med elbil förutsatt att det finns snabbladdare i sammanhängande nätverk. Finns inte det eller om laddarna inte fungerar blir det otroligt svårt vilket Mattias från Malmö fick erfara.

      Tesla sätter dessutom upp superchargers runt om i Europa och den som vill kan nu sig till Franska sydkusten! Så även i den jämförelsen är Tesla överlägsen!

      Det är bara att inse att elbilstävlingar är en materialsport! 🙂

      • Nej tävlingen stod inte mellan laddinfrastrukturen utefter de olika vägarna. Inte enligt tävlingens regler så som de såg utan INNAN start i alla fall. Tävlingen var en ren tävling om räckvidd enligt ursprungsreglerna. Ifall ni skulle ha insett att Teslan skulle vinna en sådan tävling -vilket man lätt kunde ha insett- och ändrat reglerna INNAN start skulle inte folk vara upprörda.

        Hur skulle det se ut om reglerna för riksdagsvalet ändrades efter att folk har röstat?

        @Gordon mejla mig gärna på tibor.blomhall@teslaclubsweden.se med dina synpunkter om hur tävlingen gick till och när, varför och hur reglerna ändrades!

      • Hej Tibor,

        Tesla är inte bara världens bästa elbil utan även världens bästa bil – välkänt för alla med elbilsintresse och läsare av både min blogg och Teslas forum.

        Jag blir lite förvånad över de upprörda reaktioner på jag fått på tävlingen eftersom Tesla är kompromisslöst elbilsägande och inte behöver hävda sig i någon konkurrens. Försäljningen av Model S går dessutom över produktionskapacitet så mitt blogginlägg riskerar nog inte att göra bilbyggarna i Palo Alto arbetslösa…

        Olov Börjesson från Kungshamn som körde Teslan blev inte speciellt besviken över juryns motivering utan tog det hela med ro. I diskussionerna med publiken på seminariet lyfte istället Olov och flera andra fram Teslas överlägsna räckvidd och att det även sätts upp superchargers runt om i Europa.

        Ursprungligen så var solcellsmässan på Öströö Gård ett Centerpartimöte med Anna-Karin Hatt och elbilstävlingen blev en kul grej som fixades ihop på 3 dagar – alltså ingen officiell tävling som kommer ge eko i elbilsvärlden.

        Hoppas vi ses på OECR den 20-21 september – i startfältet finns 2 st Model S och 2 st Roadster. Den elbilstävlingen är officiell och jag lovar att inte blanda mig i poängräkningen! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s