Elbilsresor nu möjligt Göteborg – Malmö

DBT Falkenberg, McDonalds Preem

Foto från uppladdning.nu

Idag installerade Fortum en snabbladdare på Preem vid E6/Falkenberg – något som tidigare saknats mellan Kungsbacka och Helsingborg då sträckan på 18 mil varit omöjlig att köra med vanlig elbil.

Korridor E6 20140905

Laddaren ingår i Charge&Drive som är ett gemensamt projekt i samarbete mellan Fortum, Nissan, McDonalds och Preem med mål att installera 20 st snabbladdare i Sverige. Projektet startade för två år sedan och under september kommer den sista snabbladdaren nu upp i Örebro.

Inledningsvis var det bara CHAdeMO-laddare som ingick i projektet men dessa har kompletterats även med CCS iom att detta har beslutas vara standard inom EU. Det är än så länge gratis att ladda men Fortum planerar att införa betalning med SMS samt RFID-bricka under hösten, priset blir troligen kring 2-3 kr/minut

Snabbladdaren i Falkenberg kommer lägligt då den underlättar mitt deltagande i Öresund Electric Car Rally då jag planerar att ta mig ner till Köpenhamn för egen elmaskin.

Äldre blogginlägg: blixtgordon.nu/2013/05/22/Nissan bygger korridorer av snabbladdare

Annonser

23 thoughts on “Elbilsresor nu möjligt Göteborg – Malmö

  1. Nya snabbladdare längs E6:an norr om Göteborg!
    Nu går det fint att ta sig till Oslo också. I Håby (strax norr om Munkedal) har precis McD öppnat en restaurang. Här finns snabbladdare, har dock inte provat den ännu.

    Ytterligare några mil norrut, i Tanumshede, öppnades ett nytt köpcentrum för en månad sedan, alldeles invid E6:an. Här finns 3 st!! Garo 5o kW kombiladdare. Har provat CHAdeMO laddningen och det var inga problem. Dessutom är placeringen precis invid ingången och markerad på ett sätt som borde hålla fossilerna borta. Inne i köpcentret finns 7-8 restauranger så det är ett bättre alternativ än McD i Håby.

      • Jag skev till Kristinehamns kommun och frågade. Saxat ur mejlsvaret:
        När det gäller typ laddstation så är inte det helt klart än. Placeringen har vi bestämd och blir på Tullportsgatan vid biblioteket och på Södra Torget i Kristinehamn.

        Alla ska kunna ladda sina el-bilar på dessa två platser. Hur vi löser tillgången är häller inte klart. Nyckel eller kort är alternativen.

        Planen är att detta ska vära klart inom kort tid. Vi kommer också i början erbjuda gratis laddning.

      • Låter krångligt att det ska krävas nyckel eller kort för att kunna ladda. Kommer de ha någon typ av jourtjänsteman som kommer springande med det på kvällar och helger? 🙂

        På Kristinehamns Kommuns hemsida finns information om deras satsning på elbilar men det låter inte som det handlar om snabbladdare. Snarare laddstolpar med max 400V/32A vilket gör att det tar 4 timmar att ladda Leaf med 6,6kW-ombordladdare. Detta är tillval som kostar ca 10.000kr… Standardladdaren för Leaf är på 3,3kW vilket innebär 8 timmarsladdning på AC!
        Länk: http://kristinehamn.se/boende-miljo/kristinehamns-kommun-har-f%C3%A5tt-sin-f%C3%B6rsta-elbil

        Ännu en kommun som inte har koll på elbilsägares behov av laddning – tillgänglighet och effekt!!

      • Att de pratar om snabbladdare var min slutstas från rexten i tidningen:
        ”Nästa steg blir en laddstation på södra torget. – Den laddar cirka 80 procent på en timme, förklarar Torgrim Dalseg, gatuchef.”

      • ÖREBRO har fått det att funka!
        CHAdeMO vid McDonald och långsamladdning vid köpcentret, så skall det vara. Jag och döttrarna laddade oss och bilen vid ankomst. Åkte bort till köpcentrat och när vi åkte hem var bilen fulladdad! Mycket bra lösning enligt min mening.
        Jag har skrivit till Kristinhamns kommun och försökt förklara behoven, återsår att se om de lyssnar.
        Det är ingen på genomresa som är beredd att ta en omväg på flera timmar för att strosa runt i någon stad, inte ens i Kristinehamn…

  2. Ja visst är laddaren i Falkenberg bra! Min leaf på bilden och fru och tre döttrar leker i lekhörnan. bilen är fylld med kitsurfningsprylar till frugan och så körde vi via Varberg för lite skärmflygning på fästningen och tre barnstolar i bilen. Ändå finns det folk som tycker elbilar är för små….

    • Hej Gustav, tackar för lån av bild till bloggen. Har själv tre döttrar och det var bara Leaf som var tillräckligt stor och även rymde barnvagn när jag tittade på elbilar i början på 2012. Är själv otroligt nöjd med Leaf och kommer definitivt inte pendla fossilt till jobbet igen!

      • Även jag har diskuterat detta med Fortum. Jag fick till svar att den dagen det inte längre är gratis så kommer det fungera med ”alla” länders mobiler. De ser även över sina laddare de har i Norge.

  3. Vi var tre st Nissan Leaf som körde Malmö – Orust (35mil) i Lördags.

    Snabbladdade i Helsingborg, Falkenberg och Göteborg vilket gick hur smidigt som helst 🙂

      • Vi kom samtidigt till Helsingborg men så fort den första var klar så körde den. Ingen kö vid dom andra två laddarna med andra ord.

  4. 2-3 kr / minut??? Det innebär att det skulle kosta mig 50-75 kr att ladda upp min PHEV till 80%, och då kommer jag normalt sett max 3 mil vilket skulle innebära 16-25 kr / milen i elkostnad + att man får ta 25 minuter av sin tid… Nej, då känns bensinmacken mera lockande, alternativt att ladda hemmavid givetvis.

    • Håller med om att det inte är så intressant att betala minuttaxa för att snabbladda en laddhybrid. Nu när det är gratis gör jag det en eller två gånger på långresor när man ändå stannar för kortare paus.

      Rena elbilar däremot får ca 8-10 mils räckviddsförlängning på 30 minuters snabbladdning vilket ger en milkostnad kring 8 kr/mil – jämförbart med bränslekostnaden för fossilbilar.
      Trots att det är bra mycket dyrare än att ladda hemma betalar jag gärna för möjligheten att räckviddsförlänga på längre resor. Alternativet är att hyra en fossilbil och få en bränslekostnad på 8 kr/mil för hela resan! 🙂

  5. Pratade med Fortum och de lovade att Örebro skall vara klar i september. Det innebär att man tar sig Oslo-sthlm.

    Hoppas det blir en i Åmål så att man kommer från E18 till Vänersborg-Göteborg. Även om Åmål inte är någon metropol så är den strategiskt viktig för elbilsladdning

  6. Härligt !
    Nästa mål är en snabbladdare var 10 mil och sen var 5 mil, på sikt vill man ju att dessa snabbladdare blir lika vanliga som bensinmackar är idag.
    Synd bara att dom inte har en standard för alla. Det får väl bli sista målet att alla enas och att alla får njuta av laddhastigheter upp mot och över 50 mil per timma som hos Tesla.
    Att laddningen är dessutom gratis på livstid som hos Tesla är väl kanske för mycket begärt, men inte helt orealistiskt om biltillverkarna vill ha det som en konkurrensfördel. Men än så länge är det ingen som vågat utmana Tesla på den fronten heller.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s