Tesla bygger rikstäckande superchargernät?

Tesla Superchargers 2015 Norden 20140909Det tog knappt ett dygn innan mitt förra inlägg om Tesla Superchargers blev inaktuellt då det kom upp en ny karta på Tesla Motors hemsida den 9 september. Kartan visar på 14 superchargerstationer som planeras vara i drift under vintern och ytterligare 4 som kommer 2015. Det finns nu superchargers på fem orter i Sverige där Tesla i ett första skede elektrifierat E18 mellan Oslo och Stockholm och E6 mellan Oslo och Köpenhamn.

Tesla Superchargers Jung

Superchargers Jung. Foto: tesla.sondell.biz

Just nu installeras Teslas sjätte superchargerstation vid Preem i Jung(Vara) för att elektrifiera E18 mellan Göteborg och Arboga. Tesla fick bygglovet beviljat i måndags och senast i oktober ska laddningsstationen vara klar för användning.

Tesla Superchargers Toftaholm

Superchargers Toftaholm. Foto: tesla.sondell.biz

Teslas mål är att ha superchargers på 10-12 orter innan årsskiftet och det grävs nu vid Toftaholm Herrgård (Ljungby) och snart även vid Dinners i Ödeshög och Sillekrog i Nyköping för att göra E4:an mellan Helsingborg och Stockholm farbar för Teslas elbilskunder.

E4:an ska även få superchargers i Gävle, Sundsvall och Nordmaling och E14 blir ”supercharged” med laddmöjligheter i Krokom/Östersund samt Stjørdal eller Trondheim på andra sidan Norska gränsen. Superchargers planeras även i närheten av Teslas Showroom i Infra City som ligger utefter E4:an mellan Arlanda och Stockholm.

Under nästa år planeras för superchargers utefter E22 som ser ut att hamna i Kristianstad, Kalmar och Valdemarsvik. Även en laddplats planeras i Malung utefter E45 som då blir ett naturligt laddstopp 17 mil norr om Karlstad.

Gordon Superchargers 2015 20140916Med superchargers på dessa 18 platser räcker det med ytterligare fem orter för att täcka in i stort sett hela Sverige. Placeras två av dessa i Borås och Eksjö blir väg 40 elektrifierad mellan Göteborg och Västervik.

Med laddplatser i Sveg och Borlänge blir det möjligt att åka elektriskt från Stockholm till Svenska fjällen. Sveg blir även en länk mellan Malung och Östersund och skapar en supercharger-korridor utefter E45 från Göteborg till Vilhelmina – en nätt liten sträcka på 100 mil.

Slutligen så behövs det superchargers i Skellefteå för att hela E4:an ska bli elektrifierad – från Torneå i Finland till Helsingborg – en 159 mil lång korridor med bara nio laddplatser!

Med superchargers på bara 23 platser är det alltså möjligt för Tesla att skapa ett sammanhängande nätverk av superchargers som täcker större delen av det Svenska vägnätet. Det är dessutom gratis för Teslaägare att superladda!

Nu är de gula punkterna på kartan ovan endast spekulationer från min sida men det vore inte dumt om dessa platser blir verklighet – om inte för att visa övriga fordonstillverkare hur man skapar kompromisslöst elbilsägande!!! 🙂

Länkar:

Annonser

7 thoughts on “Tesla bygger rikstäckande superchargernät?

  1. Ovanstående är vad jag försökt säga en längre tid. Att range är en av de absolut viktigaste faktorerna i en bil. Inte för vardagspendlingen, men för semesterresan, och för byggnation av en laddinfrastruktur som täcker inte bara vårt land utan alla länder i Europa.

    Teslas nt löser inte boendeladdningen, där måste vi gå garageuppfart för garage uppfart, parkering för parkering, Även rastplatser bredvid Europa vägarna borde ha som minst ett flertal tre fas uttag för nödladdning (snöstormar och andra missöden som kan drabba folk).

  2. Borde det inte finnas en SC längs E20 någonstans på sträckan Jung-Arboga? Typ Mariestad eller Laxå eller Kumla eller Marieberg Köpcentrum utanför Örebro

    • Det finns inga andra elbilar som stödjer Teslas tekniklösning för supersnabb laddning. Tesla har dock öppnat upp sina patent kring laddning och jag skulle inte bli förvånad om det just nu pågår hemliga förhandlingar med andra biltillverkare som vill nyttja Teslas snart globala nätverk av superchargers.

    • Nej, problemet är att laddarna laddar så snabbt att man måste ha väldigt stora batterier för att de inte ska slita på dom. En supercharger laddar med 135 kWh.
      Teslas bilar klarar det för de har stora batterier, men andra bilar på marknaden har mycket mindre batterier så de får inte laddas lika fort

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s