SverigeTaxi & Nissan e-NV200 i OECR

OECR 2014 HelsingorÖresund Electric Car Rally genomfördes i helgen och detta år teamade jag upp med SverigeTaxi för att köra nya Nissan e-NV200 Evalia som liksom förarna var klädda i taxikostym. För egen del ville jag givetvis försvara förra årets totalseger i OECR men tyckte även att det skulle bli kul att ratta Nissans nya eldrivna minibuss.OECR 2014 Helsingor e-NV200 no 59e-NV200 i Evalia-utförande bör göra succé som el-Taxi – dock har den bara plats för fem men det skulle förvåna mig om inte en extra sätesrad kommer inom något år. Nissan e-NV200 bygger på samma drivlina som Leaf men på grund av ökad frontarea och större vikt har den högre energiförbrukning än sin lillasyster.OECR 2014 IP start and finish energyraceNaturlagarna till trots lyckades jag (enligt färddatorn) pressa ner medelförbrukningen till 1,22kWh/mil under energitävlingen men pågrund av en hel del tidsoptimism och lite felnavigering straffades vi och hamnade på 25:e plats i första dagens deltävling.OECR 2014 ChargeAmpsLördagnattens energimätning visade en total energiåtgång på 12,62 kWh vilket ger en nettoförbrukning inklusive laddförluster på 1,6 kWh/mil vilket var lägst av racets samtliga sju skåpbilar så jag var ändå hyfsat nöjd med min insats som ECO-driver!OECR 2014 HelsingborgSöndagens precisionstävling gick mindre bra där vi drog på oss en del straffpoäng och hamnade på en 45:e plats och fick därigenom totalplacering 34 i årets upplaga av OECR.OECR 2014 Vinnare MesserVann gjorde min Danska konsultkollega Martin Messer Thomsen tillsammans med sonen Fredrik – GRATTIS! Nu laddar jag om och satsar på seger med egen Leaf i nästa års upplaga av Öresund Electric Car Rally!

Kommentera

