Höstlovsresa till Skövde – 176km med Leaf

Karta Timmervik - Skovde 20141029Så var det dags att aktivera barnen under höstlovet så vi bokade hotell Billingehus och äventyrsbad i Skövde. Vi brukar åka Outlander PHEV på lite längre familjeresor men denna gång lyckades jag övertala familjen att vi skulle åka Leaf istället. Avståndet till Skövde är 176 km från Timmervik och snabbladdstationen i Trollhättan ligger bra (men inte perfekt) placerad 74 km hemifrån och 103 km från Skövde. För att klara ditresan skulle det krävas ett längre laddstopp för att garanterat klara de sista 10 milen i motorvägsfart men fullastad Leaf!

Vi gav oss av innan frukost straxt efter kl 8 på torsdagsmorgonen. Leafen var förklimatiserad för just denna morgonen var det 3 minusgrader och dessutom tät dimma. Instrumenten visade 99% SoC och räckvidden lovade 153km i eco-mode.

Snabbladdning Trollhattan 20141029Efter att ha kört E6 upp till Uddevalla och därefter V44 vidare till Trollhättan och snittat 110 km/h kom vi fram till laddningstationen på Överby köpcentrum med 25% återstående laddning och bara 34 km räckvidd kvar. Insåg nu att det skulle krävas i princip fulladdat batteri för att klara den återstående etappen alternativt sänkt hastighet. Delta-laddaren puttade i 14,2 nya friska kWh på 52 minuter och efter frukost på McDonalds, vilket var mindre uppskattat av barnen än man skulle kunna tro, gick resan vidare med 96% SoC och 117 km estimerad räckvidd i eco-mode.

Sänkte hastigheten till 100 km/h och rullade vidare mot Skövde – givetvis med GPS inställd på Hotell Billingehus för att kontrollera att räckvidd inte minskade snabbare än kvarvarande avstånd till målet. Med bara några km kvar till Skövde visade instrumenten 6% SoC för att kort därefter visa retliga –%. Hade inte räknat med den sista backen upp till Billingehus som snabbt sög ur de sista krafterna ur batteriet och med bara 400 meter kvar till målet gick bilen i ”turtle-mode” och segade sig med begränsad motorstyrka de sista metrarna till hotellet där Leafen tvärdog mitt på parkeringen. Det kan man kalla optimerad ecodriving!

Nödladdning BillingehusFick hjälp av hotellets fastighetsskötare som snabbt skaffade fram två förlängnings-kablar så bilen kunde nödladdas så pass att den kunde flyttas till hotellets laddplats bara 30 meter därifrån. Laddplatsen bestod av 3 st schuko-uttag som såg ut att vara inkopplade på var sin fas 16A eftersom det längre bort på väggen satt ett rött industriuttag. Inom ett par timmar skulle vi vidare till äventyrsbadet i Skövde Arena så jag ställde in EVSE:n från Charge-Amps på 16A för att få max laddning.

Laddning Billingehus 20141029Tyvärr hade säkringen gått när vi kom ut till bilen för att åka till Arenan men det fanns ialla fall ett par procent i batteriet. Leafen laddade dessutom ytterligare 1% i backen ner till Skövde centrum. Väl där parkerade jag vid Snabbladdaren som nyligen placerats på SLA-parkeringen (parkeringen vid Skaraborgs Allehanda).

Snabbladdning Skövde 20141029Efter äventyrsbadet åkte vi tillbaka till hotellet och då syntes tydligt hur elak backen upp till Billingehus är då Leafen på bara 1100 meter tappade 3 % SoC. Parkerade vid hotellets laddplats igen men kopplade in mig på ett annat av schuko-uttagen samt ställde ned laddströmmen till 10A.

021Hemvägen blev odramatisk med 100% SoC och estimerad räckvidd på 129 km vid start vilket hade minskat till 16% SoC och 24 km återstående räckvidd vid framkomst till snabbladdaren på Överby. Efter hamburgerlunch och inköp av hallowen-godis gick resan vidare hemåt de sista 74 km. På 55 minuter hade DBT-laddaren skickat över 19,4 kW och Leafen uppgav då 96% SoC och 134 km räckvidd.

Väl hemma igen visade SoC 32% och räckvidden 44 km. Nattens laddning till 100% SoC förbrukade 17,8 kWh vilket innebär att hela resan på 378 km belastat hushållskassan med ca 20kr, dvs en bränslekostnad på lite drygt 50 öre/mil!! Hade vi åkt laddhybrid istället hade samma resa förbrukat ca 11 kWh hushållsel och 24 liter bensin till en sammanlagd kostnad av 300kr.

16 tankar på “Höstlovsresa till Skövde – 176km med Leaf

  1. Kul att läsa, men om man nu väger in de nya taxorna för att snabbladda, så hade du nog tagit PHEV:en. Du stod i 55 minuter på en, 52 på den första och säkerligen något liknande på den i Skövde. Det hade ju kostat mellan 400 och 500kr.

    Inte värt att strula med en elbil då.

    • Håller med om att det är en del krångel och lite tidsödande att köra elbil längre sträckor men är det bara fråga om ett laddstopp/väg lägger jag gärna den tiden för att slippa slabba med äcklig cancerogen bensin.
      Just nu är det ”bara” Vattenfall och Fortum som tar betalt och mig veterligen kommer inte Laddpunkten införa betalning inom överskådlig tid.
      Laddningen i Skövde gjorde jag för att jag sköt säkringen på Hotell Billinehus – hade jag nöjt mig med att ladda på 10A hade det räckt för det korta resan ner till Badpalatset och sedan hade jag nöjt mig med nattladdning inför hemresan.

    • Eller så väljer man en Tesla och laddar GRATIS ALLTID i hela Europa garanterat ! 27 mil på 30 min. Tesla har visat vägen nu gäller det bara att dom andra gör något som är ännu bättre.

  2. ” … en bränslekostnad på lite drygt 50 öre/mil!!”
    + McDonalds frukost och lunch för hela familien. 🙂

    Bra äventyr, dock.
    Jag ser problemen inte i för lite batterikapacitet men i för opålitliga laddinfrastruktur.

    • Frukost och burgarlunch gick loss på ca 280 kr så utslaget på hela resan blir det totalt 8 kr/mil. Men äta ska man väl ändå göra även om man kör fossilt? 😉

      Håller med om att opålitlig (och även obefintlig) laddinfrastruktur är största hindret för längre elbilsresor.

      • Instämmer 100% här måste politiker, kommuner och stormarknader och vi själva ta vårt ansvar.
        Med 10 plus grader ute i mitten av November månad så kan vi vara ganska säkra på att ”Global Warming” beror på oss människor.
        100.000.000 nya bilar om året med förbränningsmotor är en starkt bidragande orsak till detta. Frågan är om vi inte snart har passerat den tidpunkt när jorden klarar av att återhämta sig från detta galna experiment med CO2.
        Att sluta åka bil är naturligtvis inget allternativ. Det gäller bara att välja rätt fordon och helst tanka hemkörd el från solenergi. Nätnyttan av detta är heller inte att underskattas, infrastrukturen för nätbolaget gynnas utan att dom behöver lägga ut en spänn ! win win.
        Om en elbil förbrukar ca. 2kW per mil och en normal årsförbrukning ligger då på 3000 kW man behöver 12 st solpaneler om 250 watt och en inverter (växelriktare gör om DC till AC) för att producera sin egen el. En investering om ca 35.000 kr som med stor sannolikhet är underhållsfri de närmsta 50 åren.
        Man kan klippa sitt bensinkort och sparar ca 15.000 kr i bränslekostnad per år utan att det har påverkar din elkostnad för huset ! Så lite mer än två år för att räkna hem den investeringen och sen är det bara en plusaffär.
        Bor man i lägenhet kan bostadsföreningen gå samman och en en större anläggning.

    • Även om det hade varit behagligt med större batteripack och längre räckvidd så håller jag inte med. Det som krävs för att elbilar ska slå på bred front är insikt om att alla färdmedel ska vara anpassade till det resmönster de är avsedda för.
      Utöver den insikten behövs en sammanhängande laddinfrastruktur för att kunna använda elbilar även för längre resor vid enstaka tillfällen. Hade det tex funnits en snabbladdare i Skara som ligger strategiskt placerat utefter E20 hade denna resan gjorts på i stort sätt samma tid men med bättre marginal.

      • Inget slår större batteri. Och de kommer förmodligen i nästa generations bilar, leafen får ganska säkert ett nytt batteri med samma densitet som teslas med 2016 versionen, och det innebär riktiga 20 mil i räckvidd.

  3. Hmm hmm
    Jag åkte ca 20 mil helt odramatiskt för någon vecka sen

    Karlstad – kloten (det får ni googla vart det ligger 😉 )

    5 min chademo laddning i Karlskoga + 45 minuter i Örebro gjorde 20 mila resan helt odramatiskt. Det enda var att en ”vanlig” bil stod framför laddstolpen i Karlskoga. Jag fick ta parkeringen bredvid. Sladden räckte dit….

  4. Kul att läsa! Detta visar väl bara att elbilar och laddning fungerar, men att nätat av snabbladdare behöver förtätas. Sen får vi ju hoppas att det snart kommer elbilar med batteristorlekar mellan Teslas och de andra. Den som laddar får se.

  5. Vilken dramatik! Du borde tala med TV4 eller varför inte de kanaler som vräker ut program som handlar om ”häftiga” hästkrafter under huvar och där det bara handlar om att imponera med mycket rök och asfaltrepor…. Det finns ju ett oslagbart (?) vridmoment i elmotorn, en kostnadsbit och så detta med att tajma sitt resande…. mycket drama för TV…. bara en tanke.

  6. Mycket äventyr på den resan 🙂
    30 meter till laddstolpen !
    Tur det fanns förlängningssladd.
    Hade alternativet varit att lägga bilen i neutral och rulla den?
    Hade det varit bättre att åka direkt till snabbladdaden i Skövde och sen upp för Billingen?

    • Jovisst hade det varit bättre att åka direkt till snabbladdaren i centrala Skövde innan vi påbörjade uppstigningen till Billingehus. Dock fanns inte tid till detta då vi var inbokade på en SPA-aktivitet på hotellet kl 11. Dessutom hade jag svårt att lokalisera snabbladdaren på grund av att uppladdning.nu låg nere under torsdag-fredag…

      • Så är det i dessa tider, man har en bra plan och vips så skall den ändras. Stressen infinner sig och hjärnan måste jobba på högvarv ett tag.
        Själv tycker jag efter att ha kört Tesla 2000 mil på ett halvår, att framtiden är större batteripaket typ 100kW för att man skall ha större reserv. Man laddar och kör mellan 20% till 80% till vardags och toppar någon gång då och då till 100% samt att tillverkaren kodar in minst 5 mil i reserv när den visar tom.(Tesla lär har 2 mils reserv, har dock aldrig vågat köra ner till 0 för att testa, har dock läst om andra som vågat testa detta).
        DC laddningen på långresor går mycket fortare med ett större batteri 30 mil på 15 minuter verkar vara fullt möjligt med ett så stort batteri.
        Men klart man kan lösa det mer ekonomiskt om man väljer 50kW batteri och istället bygger en lättare bil samt stryper den vid 130 km / tim, men då får man också kompromissa med längre laddtider. (nya Teslan P85D går ju sanslösa 250 km/tim, inget för oss Svenskar).
        Hur som helst ”globalwarming” känns nu när vi är mitt i November strax och det fortfarande är 10 plus ute. Förbränningsmotorn har ingen framtid eller så kommer detta experimentet med att testa hur mycket jorden tål att få katastrofala följder som vi redan ser början av nu.

Lämna ett svar till Johan Avbryt svar