Provkörning: Kia Soul EV

KIA Soul EV AlmedalenKia Soul EV närmar sig lansering i Sverige och en första titt på den koreanska elbilen kunde göras på Bil Swedens miljöbilsutställning under Almedalsveckan i Visby i somras. Tyvärr var det ”se men inte köra” som gällde då bilen var tyskreggad (Kias argument – mer troligt är att de ännu inte hunnit få utbildning på bilen).

KIA Soul EV GordonNu fick jag istället tillfälle att provköra Soul EV i samband med EcoMobiel – en elbilsmässa i Holland som hölls i början på oktober. Kia Soul EV har säljstart på den nederländska marknaden och målet är att sälja 550 elbilar årligen. Den totala årsproduktionen ligger på 5000 bilar och de är främst avsedd för USA. Näst största marknad är Norge där säljmålet är 550 Soul EV under 2014 och 2000 nästa år.

Kia Soul EV InstrumentMan sitter mycket bra i Kia Soul med utmärkt sikt åt alla håll och eldriften ger bilen skapliga prestanda vilket gör den lättkörd och underhållande i stadstrafik. För att starta räcker det att man har nyckeln i fickan, sätter foten på bromspedalen och trycker på startknappen som är placerad på mittkonsolen snett framför växelspaken.

Det finns två olika drivlägen för varierad grad av bromsåtervinning. Växelväljaren kan läggas antingen i ”Drive” eller ”Brake” där den senare har en kraftigare regenerering när man släpper gaspedalen och vid inbromsning. Växelläge B fungerar fint i stadstrafik och man kan i praktiken köra bilen enbart med gaspedalen, bromsa behöver man bara göra för att stanna helt vid t.ex trafikljus eller parkering.

KIA Soul EV FarddatorInstrumenten är enkla och lätta att överblicka. En 8-tums infotainment skärm i mitten visar lättförståelig information om drivsystem, energiförbrukning och räckvidd samt hur den påverkas av klimatanläggning och andra förbrukare i bilen. För att minska på energiförbrukningen kan man välja ECO-mode vilket drar ned effekten både på elmotorn och klimatpaketet. Är man ensam i bilen kan man välja att få värme/kyla endast på förarplatsen och för extra snål körning kan klimatpaketet stängas av helt.

Kia Soul har även eluppvärmd ratt och tre nivåers sätesvärme som minskar behovet av kupévärme. Den som extrautrustar sin Soul EV med läderklädda stolar kan även njuta av svalkande fläktar i båda framsätena istället för att kyla kupén med AC:n under varma sommardagar.

Kia Soul EV bagageDet finns plats i kupén för 5 personer men ska man åka långt bör man nog inte vara mer än 4 vuxna. Bagageutrymmet är i minsta laget och rymmer på sin höjd max 5 matkassar, fullt tillräckligt för att storhandla. Småbarnsfamiljer får titta på Nissan Leaf eller Tesla Model S om de vill ta med barnvagn på elbilsresorna.

Under lastgolvet i bagageutrymmet finns ett praktiskt fack för laddkablar – i den Holländska Soul EV jag provkörde fanns både Mode-2 laddkabel för 10A Schuko-uttag och Mode-3 kabel för Typ-2 uttag. Osäkert om båda ingår i Svenska bilar.

Kia Soul EV motorElmotorn på 81 kW driver på framhjulen och ger ett vridmoment på 285 Nm vilket gör Soul EV riktigt kvick från stillastående. Energiförbrukningen under den den korta provturen på ca 4 km i Rotterdam visade ett snitt på 1,8kW/mil, då får erkännas att det bitvis var ganska forcerad körning. Kia Soul EV har en certifierad förbrukning på 14,7kW/100km vilket i kombination med ett batteri på 27 kWh ger en teoretisk räckvidd på 212 km (NEDC). I verklig trafik handlar det snarare om 16-18 mil blandad körning vilket minskar ytterligare till 12-14 mil vintertid.

Kia Soul EV laddningLaddluckan i fronter döljer en Typ1-kontakt samt en CHAdeMO-kontakt. Ombordladdaren på 6,6kW gör att det bara tar 4 timmar att ladda batteriet fullt men detta kan endast utnyttjas vid laddstolpar eller wallbox som levererar 230V/32A. Laddning i vanligt Schukouttag begränsas till 10A som gör att det tar uppemot 14 timmar att ladda ett tomt batteri fullt. På instrumentbrädan innanför vindrutan, finns tre blå LED-lampor som visar aktuell laddningsstatus.

Kia Soul EV kan snabbladdas med effekt upp till 100 kW DC men sådana potenta snabbladdare finns ännu inte i drift. Vid en 50 kW CHAdeMO-laddare tar det 33 minuter att ladda batteriet i Soul EV till 80% vilket sommartid bör vara tillräckligt för 12-14 mils körning i moderat motorvägsfart.

Priset i Sverige blir 368 000 kronor och då ingår det mesta i grundutrustningen, ex LED-varselljus, farthållare, navigationssystem, backkamera, uppvärmd ratt och värmepump med dubbla klimatzoner. Enda möjliga tillvalet är ventilerade skinnsäten för 12 900 kronor. Senare nästa år kommer troligen en variant med enklare utrustning och utan värmepump som då kommer kosta kring 330.000kr.

Utrustning och prisnivå ligger väldigt nära både Nissan Leaf Tekna och VW e-Golf men frågan är om inte Kia Soul EV vinner på bättre körbarhet och respons samt marginellt längre räckvidd – något som man värdesätter högt den dagen man missat lite i planeringen och behöver några extra kW för att komma hela vägen fram? Generös fabriksgaranti på 7 år / 150.000 km som även inkluderar batteriet väger också över till Kians fördel.

KIA i Wallhamn

Inte lätta att se men de är där – 4 vita Kia Soul EV med blått tak

Officiell säljstart i Sverige är satt till januari och Kia har ett försiktigt mål att sälja 50 st Kia Soul EV i Sverige nästa år. Redan nu finns en demobil hos Kia vid Infra City i Stockholm för journalistkörningar under v44-46. Kan dock avslöja att ytterligare 4 vita bilar med blått tak är på väg, då jag såg dem åka av biltransportfartyget i Wallhamn på Tjörn för några veckor sedan!

Länk till Kias hemsida med svensk beskrivning av Soul EV:s egenskaper.

Nedan några länkar till tidigare provkörningar av elbilar:

Annonser

6 thoughts on “Provkörning: Kia Soul EV

  1. När de får en uppdatering av batteri till runda slängar 50kwh så blir det här en rasande trevlig liten krabat. Som det nu är blir det bara ännu en begränsad pendlarbil.

    • Väldigt nöjd med vår leaf. Den gör dryga 2000 mil/ år
      Familjens Mazda 5 (kombi med skjutdörrar) ca 400 mil per år.

      Men visst det är väldigt bekvämt med 2 bilar, men det skulle vi haft ändå…

  2. En viktig sak som jag varje dag får klargöra till alla som vill veta mer om min Tesla, (då dom påpekar att bilen är dyr i inköp), är att man betalar för körningen i förskott, då jag inte behöver besöka en bensinmack. Jag är säljare och reser en hel del, tidigare Guldkund hos Statoil och brukade landa på en bra bit över 50.000kr i soppa per år.
    Nu sparar jag dessa 50.000 kr och laddar det mesta på gratis Tesla SuperChargers (SC) eller på hotel 230 volt när jag sover.
    Så på 10 år kan jag spara 500.000kr som jag kan dra av från inköpspriset och då visar det sig att Tesla är en otroligt billig bil att äga. Den som lever får se…..

    • Helrätt resonemang, den som köper elbil investerar i en dyrare bil för att få lägre driftskostnad (på samma sätt som en villaägare investerar i solceller för att sedan få gratis el vilket ger en återbetalningstid på ca 10 år).

      En elbil som körs 2000 mil/år och enbart laddar hemma kostar ca 4.000kr i förbrukad energi. Motsvarande fossilbil som körs samma sträcka kostar 20.000kr att tanka varje år. På fem år är besparingen ca 80.000kr och på tio år är investeringen intjänad. Krävs det ett byte av batteripack(max 40.000kr om 8 år) så förlänger det breakeven med två år men sedan kör man otroligt billigt.

      Tack vare stort battreripack och utbyggt nät av superchargers är Tesla rena spargrisen för resesäljare – bara att gratulera till val av bil!
      …blir lite nyfiken på vad du har för milersättning på dina tjänsteresor? 😉

  3. ”kan snabbladdas med effekt upp till 100 kW DC men sådana potenta snabbladdare finns ännu inte i drift”
    Jodå de finns redan och fungerar klockrent, jag får 116KW (mätt på batteriet i bilen) varje gång jag kör in på en av Teslas gratis laddstationer! Dessa byggs i rasande takt just nu minst var 20e mil längst alla E vägar i hela Europa (det gäller bara att köpa rätt elbil).

    • Jovisst, har du rätt i att det finns potenta snabbladdare – jag syftade på CHAdeMO-laddare i inlägget. Den nu förekommande effekten på 50kW på CHAdeMO- och CCS-laddare kommer inte räcka långt då det förhoppningsvis kommer elbilar med större batteripack inom en inte allt för avlägsen framtid…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s