Provkörning: Mercedes B-klass ED

Mercedes har precis öppnat de svenska orderböckerna för B-klass Electric Drive och baspriset är satt till 390.900 kr innan supermiljöbilspremie. Det finns två demobilar i Sverige som just nu lånas ut för presskörningar. Målet är att sälja 125 bilar i Sverige under 2015 och första leverans till kund beräknas ske någon gång i mars.Mercedes B-klass ED GordonJag fick möjlighet att provköra B-klass ED en kortare tur på knappt 3 mil i fredags och bilen kändes mycket stabil och lättkörd. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av att köra Mercedes-bilar men jag kan tänka mig att det inte är någon större skillnad mot att ratta en bensindriven B-klass med automatlåda. B-klass ED känns tung vilket är förståeligt då den väger ca 300 kg mer än bensinvarianten. Största skillnaden torde dock vara accelerationen då elmotorn på 130 kW levererar 340 Nm vilket enligt uppgift ska ge en acceleration 0-100 på 7,9 sek! Som de flesta elbilar var elversionen av B-klass mycket underhållande att köra och det tryckte på ordentligt vid gaspådrag. Toppfarten uppges till 160 km/h vilket ej testades i den snömoddiga Stockholmtrafiken.

Tre olika körprogram finns (Sport, Economy, Economy Plus) beroende på om räckvidd eller prestanda prioriteras. Demobilen var utrustad med rattpaddlar vilket gjorde skiftningen mellan körmoderna enkel. Sport-läget ger ingen regenerering när man släpper gaspedalen medan Economy ger ca 20 % regenerering och Economy Plus ytterligare ca 10 % (att dömma av power-mätaren i instrumentpanelen)

Mercedes B-klass ED InstrumentInstrumenteringen är övervägande analog och enkel att läsa av, dock skulle jag önska något tydligare visning av återstående räckvidd (ses högst upp tillvänster om klockan). Det finns en liten mätare längst ner till höger kallad E-cell som anger tillgänglig effekt. Denna visade på max under hela provkörningen. Minskad effekt ska däremot visas vid mycket höga eller låga utomhustemperaturer, ihållande högt effektuttag över lång tid, mycket låg laddnivå i batteriet samt vid fel i drivsystmet.

Navigationssystmet verkar inte helt anpassat till Electric Drive för GPS:en visade position för alla bensinstationer som passerades – bra om man behöver fylla på spolarvätska eller justera däcktrycket…Mercedes B-klass ED BagageTack vare det dubbla golvet tar batterierna inte upp något av bagageutrymmet som ser ut att rymma en barnvagn utan större problem. Batteripacket är på totalt 36 kWh men i grundutförande nyttjas bara 28 kWh vilket ger en certifierad räckvidd på 200 km.

Som tillval finns ”Range Plus” som adderar ytterligare 30 km räckvidd. Genom att aktivera Range Plus före laddning, ökas den maximala laddningsnivån i batteriet med ytterligare 4 kWh under kommande laddningscykel. Mercedes upplyser dock om att användning av Range Plus förkortar batteriets livslängd och rekommenderar att denna funktion används sparsamt och endast vid planerade längre körningar eller om det saknas laddmöjligheter på målorten. ”Range Plus”-paketet kostar ca 8000 kr och innehåller även eluppvärmd vindruta, isolering i tak och dörrar samt mörktonade rutor som ska minska behovet av uppvärmning alt. nedkylning av kupén.

När jag fick bilen var den fullladad i Range Plus-mode och SoC-mätaren visade 100% och räckvidden uppgavs till 123 km i E+ mode, 112 km i E mode och 100 km i S mode. Överladdningen med 4 kWh visades alltså inte i procent och det var först efter 16 km som instrumentet visade 99% SoC. Med 4kWh överladdning borde batterikapaciteten anges som 112% SoC från start?Mercedes B-klass ED Instrument vid stoppNär jag parkerade el-mercan efter 28 km provkörning visade instrumenten 88% SoC och en återstående räckvidd på 133 km i Sport-mode och 162 km i Economy Plus-mode. Att räckvidden ökat under min provkörning indikerar att motorjournalisterna som körde bilen dagen innan troligen haft riktigt kul. Mercedes B-klass ED LaddluckaB-klass ED har endast Typ2-uttag bakom ”tankluckan” på vänster bakstam och saknar alltså snabbladdningsfunktion. Det finns dock en relativt kraftig ombordladdare på 10 kW som, ansluten till wallbox eller laddstolpe med 400V/16A laddar upp ett urladdat batteri på drygt tre timmar. Med ett vanligt 220 v uttag laddas bilen på 12-14 timmar och med 400V/16A går det på ca nio timmar. B-klass ED levereas med Typ2/Typ2-laddkabel för laddning vid offentliga laddplatser samt även en ”svärmors”-kabel med shuko-kontakt för nöd-laddning på platser man inte vill bli strandsatt på…

Drivlinan har utvecklats av Tesla Motors och vid tidiga marknadsföringsaktiviteter användes begreppet ”Tesla Inside” men det har inte förekommit alls på senare tid. Trots att elmotor och batteriteknologi delas med Tesla kommer B-klass ED inte kunna ladda på Teslas Superchargers vilker är synd. Vid längre resor få man alltså hålla tillgodo med ombordladdaren och ansluten till 400V/16A tar det straxt över två timmar att ladda till 80% batterikapacitet.

Pressbilarna är utrustade med stylingpaketet Electric Art som innebär att säten och instrumentpanel är klädda i svart läder med blå och grå sömmar samt golvmattor med blå sömmar och texten Electric Drive. Även multifunktionsratt och instrumentering med kromade knappar ingår i paketet. Exteriört har vita bilar backspeglar och kylarlameller målade i electric blue samt texten ”Electric Drive” utskrivet i blått på bakdörrarna. Blå bilar har omvänt vita backspeglar och kylarlameller samt vit text på bakdörrarna. Pris i Sverige för ”Electric Art”-paketet är inte klart ännu men en jämförelse med priset i Tyskland skvallrar om ett pristillägg kring 21000 kr.

Den tyska prislistan har även ett tillval kallat Energy Assist Package för ca 4000 kr vilket omfattar adaptiv farthållare för bättre energiåtervinning samt rattpaddlar för att enkelt skifta mellan de tre körlägena S, E och E+. Demobilen var utrustad med Energy Assist Package och det är möjligt att detta ingår i basutförandet på svenska bilar med tanke på det höga utgångspriset?

Kommande nummer av tidningen Elbilen i Sverige innehåller en rapport från en längre provkörning av Mercedes B-klass ED. Prenumeration rekommenderas!

Länk till Mercedes pressrelease den 18 januari

Nedan länkar till tidigare provkörningar av rena elbilar:

Annonser

2 thoughts on “Provkörning: Mercedes B-klass ED

  1. Synd att man inte kan snabbladda, en Leaf snabbladdas på ca 40 minuter tror jag. Det möjliggör en längre resa om det finns tex på Macdonken.
    Kan man inte köpa till snabbladdningsfunktion på elmercan ?

    • Snabbladdning av Leaf upp till 80% SoC tar allt mellan 20-40 min beroende på hur urladdat batterier var från början samt utomhutemperatur.
      Tyvärr saknar B-klass ED snabbladningsfunktion så det blir knepigt att få till långresor utan övernatning…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s