Öresundskraft snabbladdar 160 mil motorväg

Öresundskraft Snabbladare 2015Med start i april uppför Öresundskraft 32 snabbladdare utefter E4, E6, E18 och väg 40 med målet att samtliga skall vara driftsatta i början på oktober 2015! Det uppförs endast en snabbladdare / laddplats men den valda ABB-laddaren har stöd för samtliga laddstandarder och ska klara att ladda två elbilar samtidigt.
Öresundskraft Snabbladare Plan 2015
Det offentliga förfrågansunderlaget för upphandling av byggentreprenaden i Visma Commers innehåller både karta och förslag på tidplan för uppförande av laddarna och det är högst troligt att detta stämmer även med verkliga placeringar och aktuell tidplan. Tack för tipset Christian!

TEN-T-fast-charger-networkÖresundskrafts snabbladdare i Sverige ingår i ett EU-projekt som anslår 8,4 miljoner Euro för att bygga av en transeuropeisk korridor av publika snabbladdstationer för elbilar genom Sverige, Danmark, Tyskland och Holland. Projektet har fått namnet “European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor” (ELECTRIC) och omfattar sammanlagt 155 snabbladdningsstationer med ytterligare 23 i Danmark, 67 i Tyskland och 30 i Holland. I konsortiet ingår förutom Öresundskraft även ABB i Holland (projektkoordinator), CLEVER (Danmark), FastNed (Holland) samt VDE (Tyskland).

FastnedFastned tar seriöst på utformning av sina snabbladdningstationer i Holland med två snabbladdare och ett gigantiskt tak klätt med solceller – så borde det se ut på fler håll!

Projektet är delfinansierat med bidrag från Trans-Europena Transport Network (TEN-T) som hittills beviljat medel för mer än 500 trippelstandard snabbladdare i 11 länder.

2015 ser ut att bli snabbladdarnas år och kanske släpper försäljningen av elbilar när laddinfrastruktur finns på plats utefter våra större vägar?

29 thoughts on “Öresundskraft snabbladdar 160 mil motorväg

  1. Nu har OKQ8 fått upp sin trippelladdare i Sunne. Samma villkor som i Karlstad
    80kr/30min
    Ännu har ingen kund synts till. Kan det bero på den obefintliga marknadsföringen??

    • Eller så beror det kanske på prissättningen? !
      Vad jag hört så är priset satt till 80kr/30minuter och det är den enda valbara laddtiden. Det är bara på långresor som jag snabbladdar någon längre stund.
      Oftast brukar jag bara toppa upp 8-12 min när jag haft lite ärenden utöver det vanliga och vill ta mig hem alt. kapa tiden för nattladdningen om jag kommer hem sent och ska iväg tidigt dagen därpå.

      • Japp, jag har tagit upp den diskussionen med dem. Mitt förslag till OK är 15 min 50kr. Eller ännu hellre utnyttja rfid läsaren som finns på laddarna och de sim vill skaffa rfidbrickor kan ladda som de vill.

  2. Plupparna längs med sträcka 1 verkar inte stämma överens med ortsnamnen.

    På kartan verkar stationerna sitta lite väl glest för att kunna nås med en Leaf… medans enligt ortsnamnen finns det chanser att det kan gå.

  3. Förstår att Öresundskraft inte ser det som sin uppgift att bygga laddstationer norr om Uppsala med tanke på var deras huvudsakliga verksamhet bedrivs. Önskat att det fanns något företag som kunde ta stafettpinnen och bygga norr om Uppsala. Själv saknar jag snabbladdare i Borlänge, Mora, Malung och Sveg.

    • Öresundskraft och Jämtkraft går in som delägare i en ny Svensk variant av Clever som blir en stor laddoperatör vid sidan av Fortum, Vattenfall och Eon. Ambitionen är nog att fler lokala elbolag ansluter sig för att skapa laddinfrastruktur i hela Sverige.
      Det kommer nog ta lite tid men det blir garanterat snabbladdare i de orter du nämner. Bl.a. Malung Energi tittar på möjligheten att sätta upp snabbladdare i Malung.

  4. Kommer priset vara 10kr/mil i snabbladdare vet jag vad jag väljer när jag byter ut min Leaf om något år. Syftet med bytet är att få en elbil som funkar i tjänsten, området Stockholm, Göteborg. Bilen kommer gå 12,000 mil på tre år, gissar på 8000mil från snabbladdare. Kostnaden i dessa laddare blir 80,000kr. Tesla model 3 med förbetald el har alltså 80,000kr tillgodo. Låter som ett lätt val…

  5. I artikeln om laddarna i Värmland skriver de att prissättningen blir 80 kr för ”full tank” ca 20 minuter. Jag har aldrig fått full tank på 20 minuter i en snabbladdare, speciellt inte på vintern. Är det någon som har någon mer information om hur det har tänkt sig att ta betalt?

    Jag fortsätter förorda en nationellt omfattande betallösning för både snabbladdare och stolpar, allra helst med möjlighet att teckna årsabonnemang för en fast kostnad istället för att hålla på och betala per kWh eller minut.

    • De tar 80:- för 30 minuter. Betalning i kassan. Ingen rfid, trots läsare på laddarna. Jag försökte få 15 min för 50:-. Det kunde inte killen i kassan gå med på. Har kontaktat vdn för OK Värmland angående detta. Han är även projekt ledare för utbyggdnaden.

      Det viktiga är att det byggs. Detaljer som betalningslösningar ordnar sig nog.

      • Har inga erfarenheter av OK i Värmland men det är ju positivt att de satsar på snabbladdare i större antal!

        Dock lite underligt att det är ”ladda fullt på 30 min/80 kr” som är enda erbjudandet??
        Undrar om de bara erbjuder ”full tank” för fossiler…

  6. När man ser kartan över snabbladdningsstationer kan man tro att Sverige slutar med Uppsala. Vi som bor lite längre norrut har stora problem att hitta laddningsställen till våra bilar. Finns det någon planering för detta?

    • Det där är ju inte riktigt sant. I mitt närområde finns 50kW-laddare i Falun, Ludvika, Västerås och Gävle. Jag saknar laddare i Sala, men det är på gång troligen under våren. Falun kommer att bygga ut kraftigt under snar framtid med minst en till 50kW och flera 20kW snabbladdare samt ett helt gäng 22kW Typ2-stolpar. Även Gävle uppgraderar till 22kW Typ2. Norr om Gävle blir det lite glest innan man kommer till Sundsvall…

      • Tack för upplysningen, men med 6 mil till Gävle Energi (som tar 90:- för en laddning har jag hört), 8 mil till Uppsala och 16 mil till Falun blir det problem i alla fall. Jag får fortsätta hålla till godo med ”långladdningar”.

      • Var bor du, vad har du för bil och vart vill du åka? Det låter ju som att du bor perfekt till för att åka till både Uppsala och Gävle. Snabbladdaren i Gävle var kostnadsfri senast jag var där och som sagt så har de också uppgraderat långsamladdarna till högre kapacitet (32A). Jag satsade på 6,6 kW-laddare i min bil och det visar sig nu vara ett bra val. Falun – Gävle är inga problem med min Leaf. Och så väntar jag på en snabbladdare i Sala… Området mellan Gävle / Falun och Sundsvall / Östersund däremot. Där får man ha gott om tid.

    • Pratade med pressansvarige på Öresundskraft innan jag gjorde blogginlägget om deras 32 snabbladdare och de tittar just nu på ett samarbete med Clever i Danmark om att nyttja deras betallösning. Clever tar 5:50 DKR/kWh vilket innebär ca 10 kr/mil med elbil. Dock är det inte säkert att samma pris/kWh kommer gälla i Sverige.

      • Självklart tycker jag om att OK installera Snabbladdare. Men att använder CLEVERs prissättning är inte godkännt. 10kr/mil motsvara 100kr/100km motsvara 8 liter fossilt dieselsoppa per 100 km.

        Jag hade för mig en även högre pris på CLEVERS laddkort (300 DKK för 45 kWh). Inklusive laddförluster skulle jag komma 230 km med en i3. För samma 300 DKK kör en stor kombi med TDI motor nästan dubbelt så långt. Tyvärr.

      • Även om Öresundskraft säkert vill se danska elpriser i Sverige, kan det konstateras att det i dagsläget är ungefär dubbelt så dyrt i Danmark som i Sverige.

Kommentera

