Leaf 2016 får längre räckvidd – på riktigt

Nissan Leaf 2016I samband med Frankfurtsalongen i mitten på september kommer Nissan premiärvisa nya Nissan Leaf 2016 med en utökad batterikapacitet på 30 kWh – en ökning med 25% mot dagens 24 kWh! Certifierad räckvidd enligt den Europeiska körcykeln NEDC kommer därigenom öka från 199 km till 245 km. I realiteten innebär det en verklig räckvidd på 170-180 km jämfört med 140-150 km som dagens 24 kWh ger i praktiken. De extra 30 km tycks kanske inte vara så speciellt mycket att hurra för men faktum är att det kan var det ex lilla extra som gör att man vågar sig på en längre elbilsresa även där det är glest mellan snabbladdarna! Har själv erfarenhet att köra de 126 km mellan Fortums snabbladdare i Jönköping och Linköping – ett avstånd som är allt för långt vintertid.Langsamladdning och SoC Max Jonkoping 20141216Senast i december fick jag sköldpadda lägligt i höjd med MAX vid Hästhovsvägen i Jönköping där jag tvingades stanna en dryg timme för att kunna ta mig hela vägen till Preem Hagaleden – bara retliga 6,6 km bort… Åter till nya Leaf, det ryktas även om fler modellvarianter och många bedömmare talar om en crossover-variant – detta kommenteras dock ej av Nissan. I Storbritannien började en fjärde utrustningsnivå säljas i juni, kallad Acenta+, som utöver Acenta-utrustning även har 6,6 kW-laddare och medföljande Typ2/Typ1-laddsladd som standard. Det som avslöjar Acenta+ är främst 17-tum alu-fäljarna med blå detaljer. Denna variant vore kul att se även i Sverige!? Uppgraderingarna för 2016 är dock blygsamma i jämförelse med nästa generations Leaf som det länge ryktats kommer ha fördubblad räckvidd. I samband med Nissans aktieägarmöte den 23:e Juni visades en video där en mula av dagens Leaf med förbättrad drivlina och utökad batterikapacitet uppgavs ha en räckvidd på hela 544 km! …vilket efter devalvering bör innebära en verklig räckvidd på 380-400 km…

Annonser

11 thoughts on “Leaf 2016 får längre räckvidd – på riktigt

  1. Jag hoppas det kommer en ny vända med fördelaktig privatleasing för 2016.
    25% förbättring av räckvidden gör faktiskt av en tillfällighet att en av de vanligaste resorna jag gör på sommaren (Göteborg – Hällungen/Ödsmål) faktiskt verkar vara genomförbar utan laddstopp, men i övrigt tycker jag bilen är ungefär lika begränsande som 24kwh-varianten.

    Jag ser också fram emot de 30 mils-bilarna som kommer runt 2017 (då jag har bil mest för halvlånga resor (även om 90% går till stormarknaden eller barnaktiviteter)). Men tills de kommer kan en 30kwh Leaf fungera, under rätt förutsättningar.

    • Kommer byta upp mig till Leaf 30kWh, förutsatt att prisnivån hålls på dagens nivå.
      Gällande dina planerade elbilsresor till Amdalen/Talbo så är de knappa 6 milen dit från Göteborg ingen större utmaning med dagens Leaf som sommartid även skulle klara hemresan utan laddning innan hemfärd. 🙂

  2. Källa? Detta rykte har ju cirkulerat i ca två månader nu, men du låter mer säker (”på riktigt” osv), därav min fråga… (är själv i e-Golf-tankar, men räckvidd väger ju tungt som sagt).Tack för en bra blog förresten, om än mindre frekvent numera! 🙂

  3. Hur är det med service på Leaf ?
    Vår första Tesla har snart gått 6000 mil felfria mil och ingen service än.
    Vår andra Tesla har vi bara haft en månad men peppar peppar allt funkar här också. Så man måste säga att Tesla gör det otroligt bra för att bara tillverkat bilar i 10 år när dom andra gjort det i över 100 år. Tidigare bilar vi har haft har ofta haft problem både innan garantin gått ut och efter. De andra biltillverkarna ville dessutom helst inte kännas vid felen fast dom var allmänt kända utan ville alltid att vi skulle vi skulle betala för allt även om felet inte blev avhjälpt ! Sen alla dessa svindyra servicar för att garantin ens skall gälla och fick dom som dom ville skulle bara deras märkesverstäder få användas !

    • Nissan kräver service varje år alt var 3000 mil. De går då igenom bromsarna (anagligen för att kolla att de inte beckat igen pga all regenerering), gör en batteridiagnos och byter kupéfilter för ca 2000kr… Just batteridiagnosen känns väldigt onödig då det är uppenbart att de har full koll på batteriet under drift via telematik…
      Av de tre Laef jag haft hittills har endast en krånglat då värmepaketet inte funkgerade från fabrik – vanlig barnsjukdom på tidiga Euro-Leaf.
      Flera personer har fått problem med bromsar som nyper i låga farter – detta är dock inget jag drabbats av.

  4. Når dom det målet med över 30 verkliga mil då kommer försäljningen att öka markant. Dom har även lovat en mer konventionell look och det gör inte saken sämre.
    Solpaneler på taket hemma och man kan köra miljövänligt och nästan gratis till och från jobbet.
    Sen måste elbolagen eller biltillverkarna ( såsom Tesla gjort ) börja fixa infrastrukturen. Är man hemma vid är det inga problem , men skall man på långresa då vill man inte betala 15kr milen som t.ex. Danska Clever vill skinna elbilsägare på.

    • Håller med om att det främst är biltillverkarna som ska bygga snabbladdinfrastruktur men det är bara Tesla som gör det.
      Gällande Clevers betalmodell så tar de 5 kr/kWh vilket innebär en bränslekostnad på knappt 10 kr/mil – detta betalar jag gärna de få gånger jag kör längre än min dagliga range. Kör ogärna fossilt då jag vill slippa slabba med äcklig bensin…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s