Clevers snabbladdare blir fler

Statoil SpekerodDenna veckan driftsatte Clever ytterligare 4 snabbladdare i sitt laddnätverk på Statoilmackar utefter de större motorvägarna i södra Sverige. Under gårdagen öppnade snabbladdare på Statoil E4 i Järna samt på Statoil Verkstadsvägen i Södertälje. Idag startades snabbladdare på Statoil Skee/E6 i Strömstad samt Statoil Spekeröd/E6 i Stora Höga (bilden ovan).

Statoil Spekerod BurgerkingPå väg hem från Göteborg svängde jag förbi Statoil Spekeröd och passade på att ladda upp då jag hade 23 % SoC efter att ha kört 87 km tur & retur Göteborg. Efter 20 minuter hade jag fyllt på med 8 kWh och åkte därifrån med 61% SoC.

Fler snabbladdare kommer tas i drift inom kort; Statoil Klockartorpet E18 i Västerås planeras vara igång 14 Oktober och Statoil Bäckeby E4 vid Norsholm, Statoil Stavsjö E4 och Statoil Eurostop E18 i Örebro ska vara i drift senast 1 November.

Clever 20151007I början på September gick Öresundskraft(Svenska Clevers ägare) och Preem ut med pressrelease att de samarbetar genom att uppföra snabbladdare på sju Preem-mackar innan årsskiftet. Med några korta samtal till tänkbara Preem-mackar och lite tur lyckades jag snabbt lokalisera dessa till följande orter(det blev 8 st):

  • Preem Oppen E6, Tanum
  • Preem Torp E6, Uddevalla
  • Preem Stigs Center E6, Göteborg
  • Preem Falkenberg E6
  • Preem Ängelholmsvägen E4/E6, Helsingborg
  • Preem Brahehus E4
  • Preem Rosersberg E4
  • Preem Ekolskrog E18

Enligt rykte kommer Clever även sätta upp snabbladdare på ett par av Teslas Superchargerstationer där Dinners vid E18 i Arboga är först ut. Det står redan en snabbladdare med svart Clever-huva på plats i Arboga och troligt är att även denna öppnar under Oktober.

För egen del önskar jag att det kommer upp snabbladdare mellan Jönköping och Linköping så fort som möjligt då det i nuläget är den absolut svagaste länken mellan Göteborg och Stockholm.

Annonser

14 thoughts on “Clevers snabbladdare blir fler

  1. Helt otroligt, inte en enda laddare längs med E22an… senast jag körde där var det ingen brist på trafik, oerhört vältrafikerad väg, undrar varför man väljer att helt strunta i den vägen elbilsmässigt?

    • Ja, det är väldigt underligt att det endast är E6, E18 och E4 som är intressant för utbyggnad av laddkorridorer. Självklart för att det finns ett större kundunderlag på dessa sträckor men det kommer inte öka på elbilsförsäljningen i någon större utsträckning. Det krävs möjligheter att snabbladda utefter samtliga vältrafikerade vägarna i Sverige för att elbilsförsäljningen ska ta fart på allvar.

  2. Ett miljömässigt bra förslag skulle kunna vara att Lagstifta att ALLA kommuner skulle åläggas att ha minst en fungerande snabbladdningsstation för de standarder som idag är i bruk. Kan jämföras med kravet som lades på mackägare gällande E85 som togs tidigare.
    Det vore också bra om ett bra betalsystem som upplevs som relevant också kommer till.

    • Samma tanke har slagit mig.
      Borde kunna finansieras med att kommunerna får aktioner ut platesena. En aktion där även negativa bud kan ges. I några kommuner kommer ”någon” vara tvugna att betala för att få upp laddarna.
      Samme ”Någon” får betalt för att sälja de mest attraktiva platserna i andra kommuner.

      Borde kunna bli ett nollsummespel

    • Good news! Clever låser upp E4 Jönköping – Linköping!
      Det är för mig väldigt underligt att ingen operatör löst denna knut tidigare – Clever ska ha eloge att de gjorde det till slut!

    • Kul att Clevers utbyggnad flyter på!
      De har även sin första laddare i drift på Preemmack. Det är Preem Falkenbergsmotet utefter E6 som som är först ut.
      Även Preem vid Torp Köpcentrum i höjd med Uddevalla har fått snabbladdare installerad men ännu ej driftsatt.
      Preem StigsCenter i Backa i Göteborg kommer snart också få en Cleverladdare.

  3. E20 fortfarande ett svart hål i elbilsvärlden, ingen snabbladdare mellan Vara-Örebro. Vore trevligt om någon intressent kunde satsa lite där också!

    • En snabbladdare i Mariestad skulle lösa sträckan mellan Jung och Örebro som en första länk även om det är lite i längsta laget till Örebro.

  4. Försöker få dem att bygga i Åmål, men det går trögt.
    Med en snabbladdare där kommer man lätt ta sig från Värmland till Trollhättan/Vänersborg/Överby. Och vidare söderut till Göteborg.

    OK planerar bygga i Torsby och Säffle (beslut kommer med all sannolikhet tas under november).
    Med laddare i Torsby så åker man enkelt från Norge; Kongsvinger-Torsby-Sunne-Karlstad

    Såg en Cleverbroschyr, där hade de ritat in en i Grums.

    • Hoppas att glappet mellan Överby och Karlstad fixas snabbt. Med snabbladdare i Torsby och Malung tar man sig upp till Sälen. Kommer det sen en i Vansbro är svenska delen av E16 enkel att köra även med små batterier.

  5. Vi ser ju hur biltillverkare som Volkswagen lurar sina kunder att de köpt något som är miljövänligt och samtidigt blåser staten på skatt!
    I själva verket säljer VW sådant som nästan ingen vill köpa. Dax att ställa högre krav på tillverkarna och fasa ut ICE!

  6. Glädjande att de har bra fart. Som Tesla ägare är det bra att ha ett Clever kontantkort, nöden har ingen lag 😉

    Nästa fas är som för Tesla mängder av destinationsladdare. Något som varje stormarknad och kommun måste planera för.
    Tänk på barnen som dagligen går nära ett avgasrör !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s