Säljes Leaf Acenta 2014 – 198.000kr

IMG_2787Har snart kört min Ambassadör-Leaf 2800 mil och är oerhört nöjd med bilen men säljer den nu till förmån för Leaf ÅM-16 med 30kWh-batteri, utlovad leverans 7 januari.

Leaf ÅM-14 har upp till 150 km verklig räckvidd och rymer lätt 5 personer och en hel del bagage. Elförbrukningen varierar mellan 1-2 kWh/mil beroende på hastighet och väderlek vilket med svenskt elpris innebär en drivmedelskostnad på 1-2 kr/mil!

Vid snabb affär medföljer odubbade 16″ vinterhjul på orginal alu-fälg, Charge-Amps SPARK (ställbar laddkabel 6A/10A/16A) samt laddkabel Typ2-Typ1 för laddning i offentliga laddstolpar. Alternativt behåller jag det till nästa Leaf…

Länk till annonsen på blocket.se där finns fler bilder och beskrivning av bilen.

Observera att detta är den billigaste av totalt 31 begagnade Euro-Leaf på blocket.se just nu och även billigare än 6 av 7 äldre Leaf av den gamla modellen som tillverkades i Japan tom ÅM-13.

6 thoughts on “Säljes Leaf Acenta 2014 – 198.000kr

  1. Ping: Vinnarbilen oerhört lättsåld! | blixtgordon

  2. Hej. Har precis köpt en Leaf från netbil.se men har inte hämtat den än, ser verkligen fram emot det! Det ingick bara en 220 10A laddkabel, jag såg att du hade kabel med ställbar ström och en för offentliga stationer. Sen finns det ju laddboxar att installera hemma, är det bara för 6,6kW laddarna ombord, som jag nog inte har?
    Det vore mycket intressant om du kunde skriva ett inägg om saken, säkert många som kan behöva infon.

    Tack /Tomas

  3. Hej

    Har du fått hem nya 30kw Leafen? Har följt din sida ett tag och blivit mer och mer intresserad av elbilar och Leafen. Iom nya batteriet så är jag helt klart intresserad av att leasa en också. Så det skulle vara intressant med dina första intryck av det större batteriet och dess extra möjliga mil.

    \\Magnus

    • Ska hämta min nya Leaf Tekna 30kWh så fort den är leveransklar i nästa vecka och det ska bli mycket intressant att se vad de extra 25% batterikapaciteten ger i verklig körning.
      Det större batteriet kommer inte spela så stor roll för min vardagspendling till jobbet men de gånger jag kör längre sträckor blir det förhoppningsvis färre laddstopp.
      Lovar återkomma med mina erfarenheter av 30kWh-batteriet inom kort.

  4. Hej, undrar lite över hur långt man kommer i verkligheten med bilen.
    Min fru har 7mil t&r utan laddmöjlighet, sen har jag 4mil t&r till mitt jobb (jobbar natt med möjlighet att ladda 7,5 Tim 10A ) sen kan jag ladda 30 min hemma 16 A innan frun drar iväg.

    Så man kan säga att den går 2 mil hem från nattjobb, fulladdad. Sen 30 min laddning sen 7-7,5 mil. Ladda ca. 4-5 timmar sen iväg o jobba natt. Motorväg 60% och landsväg 40%

    Jag har provkört en Leaf och gillade den skarpt.
    Jättetacksam för svar.

    • Hej, ni planerar för ett klart intressant kör/ladd-mönster 🙂
      Verklig räckvidd på långresa och stadskörning (max 90km/h) klarar Leaf 150km (yttertemp 10-20 gr C).
      Själv pendlar jag 85km t&r mestadels på E6 i hastighet 90-130km/h beroende på trafik.
      I det tempot 0 till 10 gr C klarar Leaf garanterat minst 100km och i temperaturspannet 10 till 20 grC ca 120km.

      Gällande ert körmönster så sker den primära nattladdningen på ditt jobb:
      Start Nattjobb 100% SoC
      20km Hemma 80% SoC
      70km t&r Dagjobb 10% SoC
      4h Hemmaladdning 50% SoC
      20km Nattjobb 30% SoC
      7h Nattladdning 100% SoC

      Här har jag inte räknat med 30 min hemmaladdning på morgonen vilket borde ge 6-8 km räckvidd (5 – 8% SoC)
      Ovan uträkning ger en absolut lägsta SoC-nivån vid normal körning ner till ca 0 gr C, vid yttertemperatur -10 – 0 gr C får man dra ner på hastigheten något.
      Blir det ännu kallare (nedåt -20 gr C) kan det behövas en snabbladdning på 5-15minuter på väg hem från dagjobbet.
      Vet inte vart i Sverige ni bor men i Göteborgstrakten blir det så kallt 2-4 ggr/år så det är hanterbart(förutsatt att det finns snabbladdare utefter resvägen).

      En annan lösning är att ordna med 16A laddning hemma och vid de tillfällen då det är extra kallt vara noga med att ladda 30 min på morgonen och då få 10% dvs ytterligare 10 km vid bilbytet.
      16A hemmaladdning ger då ca 60% SoC så du innan avfärd till nattjobbet har ca 70% SoC.

      Detta är ingen exakt vetenskap som du märker och allt hänger på körsätt och yttertemp… 🙂

Kommentera

