Massivt intresse för begagnad Leaf

Blocket Ambassador-Leaf 198000kr Lade ut min Ambassadör-Leaf till försäljning på Blocket söndagen den 13 december och det tog bara ett dygn att få den såld! På söndag förmiddag fick jag fyra samtal och första visningen gjordes redan samma dag och tre visningar bokades in efterföljande måndag. Ytterligare åtta spekulanter ringde och mailade på söndagen men jag bad dem återkomma i det fall bilen skulle finnas kvar efter de första planerade visningarna.

Först ut var en herre från Kungälv som tittade på bilen – han hade redan solceller på villataket och tänkte nu ta steget att även köra elbil på den egenproducerade solelen. Efter 40 minuter prat och försök till prut i passagerarsätet (han provkörde aldrig utan gick bara ett varv runt bilen) sade han att han skulle fundera och bad att få återkomma.

Måndag lunch visade jag bilen för näste spekulant som kom med tåg från Lund för att titta och därefter hade jag ytterligare visningar för två Göteborgare inplanerat på eftermiddagen. Efter en kort provtur och lite prat om bilen och eftermiddagens planerade visningar blev det affär – handpenning betalades med överenskommelse om slutlikvid och ägarbyte en den 12 januari. Fick hastigt boka av eftermiddagens planerade visningar, den första med bara 30 min varsel… Senare på dagen ringde mannen från Kungälv och ville köpa Leafen till det utannonserade priset men det var så dags då!

Av ren nyfikenhet lät jag annonsen ligga kvar på blocket och efter precis en månad hade jag fått mer än 60 telefonsamtal och mail (dvs i snitt 2/dag) från mer eller mindre seriösa spekulanter från alla Sveriges hörn. Även ett par SMS varav två skambud på 70000kr och 170000kr – jag svarade bara på det senare…

Såld Leaf Tekna ÅM13 20150207 2900mil När jag sålde min Leaf Tekna ÅM13 med nästan 2900 mil på mätaren i februari 2015 var det bara tre personer som hörde av sig och det krävdes en prissänkning och tog två månader att hitta en köpare – i Skellefteå! Denna gång lade jag mig lite lägre i pris då det var en Acenta som också gått 2900mil. På Teknan blev värdeminskningen 35kr/mil och med samma milkostnad kom jag fram till att Acentan borde ha ett marknadsvärde på 198000kr (339900kr – 40000kr – (2900 x 35) = 198000kr). Eftersom jag dessutom var lovad att få min nya Leaf med 30kWh batteriet den 7 januari var jag ivrig att få bilen såld…

Med facit i hand lade jag ut Acentan på tok för lågt och jag var inte alls beredd på det massiva intresset! Det är väldigt kul att notera att intresset för begagnade elbilar ökat ordentligt på bara 11 månader och med tanke på att det av totalt 4,5 miljoner bilar i Sverige bara finns knappt 1500 Leaf så gjorde nog köparen i Lund en riktigt bra affär! Bilen blev dessutom energivinnare då jag körde den på årets upplaga av OECR så det blir nog många billiga mil på vägarna i Skåne för nye ägaren…

3 thoughts on “Massivt intresse för begagnad Leaf

  1. Jag pendlar med en Leaf sedan lite mer än 1 år tillbaka mellan Varberg – Göteborg. Ca 4000 mil om året. Den har i skrivande stund snart gått 5000 mil, det ska bli intressant att se hur den håller för den kommer få många mil av mig under 3-5år. Går den inte att sälja med några mil på nacken så kör jag slut på den. 🙂

    • Hej Andreas,
      Med en vardaglig pendling på totalt 15 mil kör du snabbt in extrakostnaden för Leafens batteri jämfört med motsvarande fossilbil! 😄
      Utgår från att du kan ladda under dagtid vid arbetsplatsen för att du ska klara pendling i motorvägsfart även vintertid?

      • Hej igen!
        Ja jag laddar oftast på de olika ställena jag är på i Göteborg med omnejd men vid kontoret finns tyvärr inga vanliga uttag utan de dagarna kör jag snabbladdning. Det är kommer fler och fler snabbladdare så det blir bättre och bättre. Jag har redan kört en vinter, det är inga problem. Jag har har kört över 50mil på en dag flera gånger. Det gäller bara att planera rutten efter snabbladdarna. Sträckan Varberg – Göteborg – Varberg – Ystad har jag gjort många gånger (sommartid). 🙂 Detta är min första elbil men det kommer aldrig bli en fossildriven pendlarbil igen. Leafen finansierar sig själv, jag tankade för 4-5000 varje månad förut. Familjebilen väntar jag på att det ska komma alternativ i vettig prisklass. Teslan är för dyr ännu tycker jag, 2018-2019 kommer det nog finnas fler alternativ.

Kommentera

