Elbilen sviker dig inte i kylan

Elbilen sviker dig inte i vinter  Vid flera tillfällen i vinter har ordentliga köldknäppar drabbat även mellersta och södra Sverige vilket ibland skapat rubriker i media och lett till intressanta diskussioner vid fikaborden på många arbetsplatser. I en del fall har även elbilars tillförlitlighet och räckvidd kommit på tal och visst är det så att elbilar påverkas i minusgrader – liksom även konventionella bilar.

Riktigt kalla vinterdagar är det ingen ovanlig syn med fossilbilar stående längs vägarna och andra går inte ens att starta på grund av kylan. Till skillnad mot fossilbilar har en elbil ingen trögflytande motorolja och det finns ingen risk för isproppar i bränslesystemet vilket kan leda till allvarliga startproblem för bilar med otto eller diesel motorer.

Vintern 2014 pendlade jag 77km till Trollhättan utan problem

Vintern 2014 pendlade jag 77km i motorvägsfart till Trollhättan utan några problem

Att elbilarnas certifierade räckvidd sällan stämmer vid normal körning är ett välkänt och debatterat faktum och vid temperaturer nedåt -20 gr C kan man inte räkna med knappt hälften av den certifierade räckvidden vilket i praktiken innebär 7-10 mil de allra kallaste vinterdagarna.

Även om elbilens räckvidd påverkas vintertid kan man vara trygg med att de alltid startar oavsett hur kallt det är!

Visst är det så att elbilens batteri påverkas av stark kyla och även om uppvärmning av kupé och ökat rullmotstånd i nysnö och slask tar extra energi så kommer elbilen alltid att starta. Körstil och hastighet spelar stor roll för energiförbrukningen men även användandet av klimatanläggningen påverkar räckvidden. Speciellt vintertid är det därför extra viktigt att köra ekonomiskt och hålla hastigheten.

Tips på smart elbilskörning i kyla:

  • Förklimatisera bilen innan avfärd då den är ansluten till elnätet, då är rutorna avfrostade och kupén uppvärmd redan från start
  • Behåll varm luft i kupén genom recirkulation men byt till friskluft om rutorna börjar imma igen
  • Håll hastigheten, förbrukningen ökar markant pga ökat luftmotstånd i högre farter
  • Planera din körning och undvik hårda inbromsningar genom att hålla avstånd till framförvarande
  • Frirulla när detta är möjligt så att bilens rörelseenergi utnyttjas till just rörelse
  • Använd motorbroms så att bromsenergin återladdas till batteriet om farten behöver minskas
  • Kontrollera däcktrycket – vid riktigt kallt väder kan detta minska vilket då ökar energiförbrukningen

Delar av denna text publicerades i senaste numret av tidningen Elbilen i Sverige 1/2016 som har sitt ursprunglig i en intervju för TT den 17 januari som fick lite spridning:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s