Svensk smygpremiär för Model X!

Forhandsvisning av Model X coverFörväntlingarna var höga inför den Svenska förhandsvisning av Model X på Tesla Service Center i InfraCity. Det första som mötte gästerna var ett stort skynke som draperade en väldigt stor bil. Alla bilder och foton har givit intryck av att Model X inte är så mycket större än Model S – men den illusionen kom tydligt på skam!

Forhandsvisning av Model X uncoverVi var ett 50-tal personer som hörsammat inbjudan till dagens första visning kl 14 och så fort skynket fallit och Model X i Deep Blue Metallic uppenbarat sig så började samtliga gäster att surra som flugor runt en kosk… sockerbit!

Forhandsvisning av Model X seat and frunkModel X fick verkligen bekänna färg; alla säten provsatts och fäldes fram och bak, falkvingedörrarna öppnades och stängdes, förardörren automatöppnades och automatstängdes och både frunk och trunk öppnades. Även säteshöjden över marken mättes då det allt under 70 cm är en dealbreaker för vissa klientel. Höjden den var 67 cm men då var inte sätet maximalt höjdjusterat och luftfjädringen kunde reglerats upp två snäpp, dvs ytterligare 4 cm.

Forhandsvisning av Model X trunk 5 seat Bagaget var väl tilltaget med bakersta sätesraden nedfäld!

Forhandsvisning av Model X trunk 7 seat Med både stol 6 och 7 uppe blir det inte plats för mer än ett par välfyllda matkassar.

Forhandsvisning av Model X trunk 7 seat extra Tur då att det gick att trolla fram extra volym under bagarerumsgolvet – ett utrymme som med lätthet sväljer ytterligare lika många välfylda matkassar. Troligen kommer en formsydd Tesla-bag kunna köpas som passar i extrautrymmet – precis som det finns till Model S.

Forhandsvisning av Model X instrument De bakersta stolarna var lätta att komma i tack vare falkvingedörrarna men väl på plats kändes det väldigt trångt – utrymmet går dock att justera genom att skjuta fram stolarna i mittenraden. Då var det destå trevligare i förarsätet och man kände igen sig från instrumenteringen i Model S. En ny funktion var att alla dörrar går att manövrera från mittkonsollen. Samtliga dörrar saknar utvändiga dörrhandtag och öppnas istället med hjälp av elmotorer genom ett tryck på ”handtaget”.

Visningen varade i 90 minuter som gick väldigt snabbt – jag missade helt att kolla ”BioWeapon Defence Button” och dragkroken… och säkert fler intressant!?

Sitter nu på tåget på väg hem och drömmer om vilken nästa bil blir när leasingperioden av Outlander PHEV är till ända i december 2016…

Annonser

One thought on “Svensk smygpremiär för Model X!

  1. När det gäller dragkroken så fanns det bara en plastig lucka som döljde utrymmet där fästanordningen för kroken borde ha suttit, tillsammans med en kontakt för strömförsörjning av släpet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s