Planerar 50mil elbilsresa till Stockholm

Sätter mig straxt i Leafen för att ta mig drygt 500km till Stockholm. Anledningen är att jag kommer ta plats i Gomorronsoffan kl 7:44 imorgon bitti för att berätta om mina erfarenheter av långresor med elbil.

eGOtrip Kode - Stockholm 6tim47minResan går via Göteborg – Jönköping – Stockholm och enligt eGOtrip krävs det fyra laddstopp på vägen och resan kommer ta ca 6 tim 47 min. Första etappen till Jönköping blir intressant. Leaf med det stora batteriet på 30kWh bör klara 200 km med välpumpade däck, avstängd AC och lätt gasfot men med tanke på att det regnar är det lite av en chansning att sikta på ett första stopp i Jönköping…

Google Map Kode - Stockholm 5tim10minEnligt Google Map tar samma resa med fossilbil ca 5 tim 10 min men då ingår inga stopp för fika/mat eller toalettbesök vilket är oundvikligt om man reser med barn.

Fyra laddstopp är kanske i mesta laget och en resa mellan Göteborg och Stockholm görs enklast med tåg. Dock planerar jag att stanna till i Linköping på vägen hem och då blir det trots allt enklare med bil.

6 thoughts on “Planerar 50mil elbilsresa till Stockholm

  1. 150 mil i Sverige, Norge och Danmark med två barn och tält. LEAF2013 24kWh
    Enda problemet var att Clever lagt in fel adress till en laddare i Danmark

      • eGO i combo med Clever appen, inväntar uppgradering på eGo så att jag själv kan priotera leverantör. Börjar bli många RFID-taggar att håll rätt på

    • Resan gick långt över förväntan! Hade 4% SoC till godo vid framkomst till Jönköping och behövde bara ladda ytterligare två gånger (Norsholm och Sillekrog) för att ta mig från Timmervik till Stockholm. Resan tog totalt 7 timmar och 5 minuter varav 30+25+24 minuter gick åt till laddning. Tidplanen sprack tyvärr främst pga eco-driving till Jönköping där den sträckan tog 2 timmar 13 minuter.

      Det är bara att konstatera att Leaf 30kWh gör skillnad – range matters!!

      • Har jag alltid sagt 🙂 Även på elbils forum…Med 60kw eller åtminstone 40, så tror jag leafen har en god marknads potential. Då blir laddningshandikappet överkomligt på långa sträckor.

Kommentera

