Laddhybriden ger mig bensin-ånger

All-plug-in_Outlander_Leaf_TABNu har det gått 2,5 år sedan vi gick ”all-plug-in” och bytte ut vår fossila familjefraktare, en Volvo V70 170hk 2008, mot en laddhybrid – Mitshubishi Outlander PHEV 2014. Bilarna laddas efter varandra via vanligt 10A schukouttag vilket fungerar fint då det vanligtvis bara är 6-8 kWh som ska laddas i Outlandern och 8-10 kWh som ska laddas i Leafen.

Outlander PHEV har på pappret 55 km elektrisk räckvidd vilket i praktiken är omöjligt att nå i verklig drift. Vid gynnsam temperatur kring 15-20 gr C, avstängd AC och mycket lätt gasfot har jag lyckats pendla på el hela vägen till Volvo Personvagnar i Torslanda – en resa på ca 4,2 mil från Timmervik. För att hemresan ska bli fossilfri krävs att jag laddar över dagen men det är inte lätt att få laddplats på Volvo då det endast finns ett 20-tal och vi är många som vill ladda…

Outlandern används främst av hustrun för pendling mellan Timmervik och arbetet i centrala Stenungsund – en sträcka på endast 17 km så hon klarar enkelt både dit- och hem-resa på el. Tyvärr envisas bensinmotorn att starta i temperaturer under ca 8 gr C – trots att förvärmning av kupén är aktiverad – så från senhöst till tidig vår går tyvärr ottomotorn helt i onödan de första 3-4 km vid varje resa. Vi har inte monterat någon motovärmare i Outlandern vilket troligen hade hämmat detta meningslösa fossilslöseri!?

All-plug-in_Outlander_med_släp_BolistVi kör elbilen så ofta vi kan och använder laddhybriden bara när vi måste – och då helst bara kortare sträckor för att slippa åka till macken och slabba med bensin. Outlandern har dragkrok så den används flitigt för att dra släp med skräp till återvinning och transportera virke, marksten, ved, möbler och julgran.

All-plug-in_Outlander_laddplats_BranasOutlandern används även vid vårs skidresor till fjällen. Fullpackad och utrustad med takbox drar den ca 0,8 liter/mil vilket får anses hyfsat med tanke på att den är så pass stor och tung samt har en rätt så klen bensinmotor. Skidvännernas dieseldrivna Volvo XC60 med takbox drar 0,7 l/mil på samma resa.

All-plug-in_Outlander_med_husvagn_GotlandI somras kopplade vi på husvagnen för en semestervecka på Gotland men jag kom aldrig riktigt överens med Outlandern då bensinmotorn varvade ordentligt i hastigheter över 80 km/tim eller då det blev minsta lilla uppförslut. Jag är ingen van husvagnsdragare men bränsleförbrukningen blev i mitt tycke väl hög då den pendlade mellan 1,2-1,5 liter/mil.

All-plug-in_Outlander_laddplats_BjorholmenOutlanderns stora bagageutrymme kommer väl till pass då bilen fylls med flytvästar, seglarställ och proviant inför 2 veckors segling på västkusten. Båten, en Omega 36, ligger i Björholmens Marina. All-plug-in_resa_Outlander_BjorholmenDet är ca 39 km dit och senast klarade vi hela resan på el med bara 2 km återstående elektrisk räckvidd vid framkomst. Det finns laddmöjlighet på marinan men stolpen är endast utrustad med 4 st motorvärmaruttag på 220V/6A. Lite längre bort finns även ett 400V/16A trefas industriuttag som också har ett schukouttag 220V/16A men det kan vara svårt att komma till på grund av parkerade bilar.

Jag brukar nöja mig med 6A då vi oftast är ute minst en vecka åt gången – ChargeAmps ställbara laddsladd 6/10/16A funkar fint då jag inte vill skjuta säkringen i stolpen.

Mitsubishi Outlander PHEV är trots allt en nödvändig kompromiss som gör det möjligt för hustrun att pendla på enbart el mer än halva året och den har även en acceptabel bensinförbrukning på de semesterresor som kräver gott om plats för packning och/eller takbox för skidor. 

Sedan vi skaffade laddhybrid har bensinnotorna blivit väldigt få – tidigare tankade vi Volvon 2-3 ggr/månaden – med Outlandern kan det ibland gå upp till 2 månader och 150-200 mil mellan tankningarna! Vi tankar så sällan att vi klippt våra två bensinkort då det faktiskt var svårt att minnas koden mellan gångerna…

Kompromis eller ej så är jag av den starka åsikten att laddhybrider kombinerar det sämsta av två världar då de har allt för kort elektrisk räckvidd samt drar runt på en fossilmotor som kräver årliga oljebytesinterval och man riskerar även framtida kostsamma reparationer av avgassystem, bränslesystem och tändsystem!

Annonser

11 thoughts on “Laddhybriden ger mig bensin-ånger

  1. OK Värmland har lovat snabbladdare i Torsby ”under hösten”, fast vi kommer ändå ta Mazdan till Branäs…

    Med takbox å -15 så drar leafen 70% Karlstad-Sunne (ca 6mil) trots hastighet under 90km/h

    • Från Karlstad är det väl en enkel resa på 17 mil till Branäs?
      För egen del skulle vi även behöva en snabbladdare på sträckan mellan Trollhättan och Grums (14 mil), för att klara resan på 38 mil till Branäs från Timmervik.

      • Japp. Åmål vore optimalt!
        Jag körde Trollhättan (Överby köpcentrum) -> Grums med våran 24 kWh LEAF på vägen hem från Legoland. Fick ligga i ca 80 km/h och kom fram med några enstaka procent kvar. Skulle inte funka på vintern.

        Jag pratade med Åmåls Kommun för något år sedan, då ansåg de att det inte är i kommunens intresse att hjälpa till med snabbladdare. Den Typ-2 laddare som finns vid torget duger gott. Att genomresande vill tillbringa 4 timmar i Åmåls centrum ansåg de vara självklart och enda anledning till att de skaffat laddstolpen. Finns ett fint läge vid en mack som har en ICA butik som granne, inom synhåll från E45

  2. Hej!
    Bara ett litet tips ang. vinterkörning med Outlander
    Förvärm bilen i 30 minuter. Tryck 2 ggr på startknappen utan att trycka på bromspedalen.
    Stäng av klimatanläggningen, och tryck sedan på bromspedalen, och tryck en gång till på startknappen. När bilen är ”Ready” så tryck in Eco knappen. Sedan kan man starta klimatanläggningen. Har kört så här i snart 3 år vintertid, utan att bensinmotorn startat!
    Har man dessutom klimatanläggningen på 18 grader till att börja med, har det funkat i -15 grader.

      • Nej, det står inte i instruktionsboken. Men jag provade mig fram, då jag läste att klimatanläggningen blir lite mer passiv då man har Ecoknappen intryckt. Maskiner är dumma, det går att lura dem! 🙂

      • ECO-läget har jag koll på, det var främst proceduren med startknappen som imponerade på mig. Ser verkligen fram emot att testa när temperaturen faller framåt senhösten!! 🙂

  3. Sen vi skaffade LEAFen så sjönk vårat bensinkonto så pass att bensinföretaget där vi hade tankkort inte skickade ut något nytt när det vi hade passerade bäst före datum.

    Förutom LEAFen (som går ca 2000 mil/år) så har vi en MAZDA 5, sjusitsig med skjutdörrar (går 3-400 mil/år)

    • Hej, låter som ni har skaffat en optimal vagnpark för era resebehov. Själv så kör vi laddhybriden så lite som möjligt och då helst bara kortare resor inom den elektriska räckvidden.
      Ska vi åka längre tar vi Leafen!
      Givetvis kör vi laddhybriden även enstaka längre semesterresor som kräver stort bagage eller takbox!

      • Med takbox hade vi visserligen fått med alla skidor men begränsad räckvidd vintertid och avsaknad av snabbladdare gör att resan till Branäs skulle kräva 10 mil omväg över Norge och 6-7 laddstopp som dubblar restiden till drygt 10 timmar jämfört med knappt 5 timmar med laddhybriden!
        Inget jag frivilligt utsätter familjen för…

        I dagsläget är det endast Tesla som klarar takbox och resa till Branäs utan familjeterapi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s