Skrota supermiljöpremien för laddhybrider!

Laddfordon - Prognos 20160802Försäljningen av laddfordon ökar i rasande fart om än från mycket låga nivåer! Statistiken visar på en stadig årlig fördubbling av antalet laddfordon på våra Svenska vägar sedan supermiljöbilspremien infördes för snart 5 år sedan. Under 2016 har VW Passat GTE tagit tjänstebilsförarna med storm och stod för hela 45% av totalt 980 st sålda laddbilar i juli. Förra årets favorit Mitsubishi Outlander PHEV får trots en uppkäftig facelift finna sig i en andraplacering med en marknadsandel på futtiga 11% av supermiljöbilarna.

Medan försäljningen av laddhybrider formligen exploderat med 852 bilar sålda i juli, en ökning på 202% jämfört med samma månad föregående år, har elbilsförsäljningen i stort sätt haverats från 264 st i fjol till 136 st i juni i år. Elbilar stod endast för bedrövligt låga 14% av den totala försäljningen av laddfordon i juli!

Laddhybrider står alltså för mer än 85 % av försäljningen av laddfordon och intresset håller i sig trots att supermiljöbilspremien halverades för dessa vid årsskiftet. Den främsta anledningen till det stora intresset för laddhybrider är att många tjänstebilsförare svängt över från snåldiesel då de fått upp ögonen för laddhybridernas låga förmånsvärde. Det är också ett välkänt faktum att främsta kriteriet vid val av tjänstebil är att den enkelt ska kunna frakta hela familjen med skidor och packning på den årliga skidresan – en resa som görs en gång per år. Därav väljs tyvärr rena elbilar bort! Detta trots att 90 % av hushållens dagliga transportbehov är kortare än 10 mil per dag – en sträcka som enkelt avverkas med en ren elbil. 

Flera biltillverkare har precis lanserat nya laddbara varianter av sina populära tjänstebilsmodeller och ytterligare fler är på väg. Påslaget är oftast 100.000 kr eller mer jämfört med samma bilmodell med konventionell drivlina men tack vare ett lågt förmånsvärde och befrielse från fordonsskatt skiljer det endast 30-40.000 kr i finansieringskostnad under en 3 årig leasingperiod. Den som kör 6000 mil under leasingperioden kan enkelt göra motsvarande bränslebesparing förutsatt att bilen laddas flitigt.

Trots den halverade premien så finns tydligen tillräckliga ekonomiska incitament som får försäljningen av laddhybrider att rusa! Supermiljöbilspremien skulle därför med omedelbar verkan kunna slopas helt och hållet för laddhybrider! – Något som inte skulle skapa något nämnvärt hack i försäljningskurvan av laddfordon.

PHEV som laddarSkicka istället med ett presentkort á 10.000kr som kan användas för uppförande av laddbox på arbetsplatsen för att erbjuda anställda och besökare laddning!  Genom att ladda under dagtid kan den dagliga räckvidden fördubblas för både laddhybrider och rena elbilar – en relativt billig investering som enkelt ökar möjligheterna för fler att köra elektriskt både till och från arbetsplatsen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s