2000 Tesla levererade i Sverige

tesla-gordon-infracityI september levererade Tesla den 2000:de elbilen i Sverige och i torsdags hämtade jag efter lång väntan min Model X 90D på Tesla Service Center vid Infra City i Stockholm. 

tesla-model-x-infracityInför sitt kvartalsavslut ökade Tesla leveranserna i september och lyckades leverera 292 bilar varav 129 Model X. Enligt sammanställd statistik på TeslaClubSweden.se rullar nu 2036 Teslor i Sverige varav 138 Model X.

tesla-x-egotrip-infracity-timmervikPremiärturen gick alltså från InfraCity i Stockholm till Timmervik, en sträcka på totalt 526 km vilken enligt ruttplaneraren eGOtrip.se bör klaras med endast ett laddstopp på Tesla Supercharger i Ödeshög. Dock var X:et inte fullladdad vid start så färddatorn rekommenderade mig att sänka farten först från 120km/h till 110 km/h och sedan ned till 100 km/h för att jag skulle nå hela vägen till SuprerCharger-stationen i Ödeshög.

tesla-model-x-dinners-odeshogVid framkomst hade jag 31 km räckvidd till godo och det visade sig att Dinners stängde precis i samma ögonblick som jag anslöt laddhansken så hungern dämpades istället på BurgerKing. Väl hemma hade batteriet 12% SoC vilket enligt färddatorn skulle räckt till ytterligare 46 km.

tesla-model-x-vs-outlanderMed X:et parkerat på uppfarten är det bara att konstatera att bilen är gigantisk då vår gamla Mitsubishi Outlander PHEV ser minst ett nummer mindre ut i jämförelse.

Så nu har även jag konverterat till Teslasekten men jag måste medge att det känns väldigt bra att rulla runt i Tesla Model X!

Outlandern? – Den går nu vidare till ny ägare vilket innebär att hela familjen äntligen fimpat fossilbilen för gott!

 

4 thoughts on “2000 Tesla levererade i Sverige

  1. Brukar läsa din blogg. Där du hämtade din bil höll KVD till förut till, begagnade bilar. På andra sida var ALD Bil, dom sålde mest begagnade tjänstebilar. Tex var det VW som är ökända för sin rening så kvarteret har blivit renare. Åker förbi där varje dag till jobbet, Tesla S börjar bli en vanlig bil till skillnad från tex Fiat. Ser framemot och läsa dina upplevelser, men med 50 mil räckvidd måste vara ett stort steg framåt.

    • Ja, det är stor skillnad på Leaf och Model X – främst storlek och kvalitet men givetvis räckvidden som är mer än den dubbla! Har som längst kört 17 mil med Leaf och tror att jag kommer minst det dubbla ( med god marginal) med Model X.

  2. Grattis Gordon,
    Enda problemet är att man ökar sin årliga körsträcka för att köra en Tesla är dessutom något alldeles extra.
    Inte nog med att miljöpåverkan minskar
    ( speciellt om man också skaffar sig solceller) men även bromsar och däck nöts mindre än man är van vid kan jag konstatera efter 18.000 mil.

    • Tackar,
      Har en viss känsla att jag kommer öka min årliga körsträcka ordentligt med Tesla X då den är grymt bekväm och kul att köra. Jag har 14.000 elmil i Leaf på 4 år men nu blir det betydligt enklare att göra långresor helt på el så jag misstänker att min årliga körsträcka kommer närma sig 4000 elmil…

Kommentera

