Nu är det inte bara Tesla som har ladd-adapter – för 1350 kr och enklare modifiering kan även Leaf blockera snabbladdare i timmavis!
Offentliga AC-laddplatser utrustas vanligtvisp med Typ2-uttag men även fast kabel och Typ2-laddhanske förekommer. För laddning på laddstoplar med Typ2-uttag skickar Nissan nu mer med en Typ2/Typ1-kabel för laddning av Leaf men denna fungerar tyvärr inte att ansluta till laddstolpar med fast kablage och Typ2-handske.
För att öka möjligheterna att ladda Leaf skaffade jag därför en Typ2 -> Typ1 kabel från EVcables i Storbritannien. Dock visade sig att Typ2-hannen på adapterkablaget var 12 mm för lång vilket resulterade i att CP-stiftet för handskaking mellan bil och stolpe ej fick kontakt och laddning kan alltså inte starta. Typ2-uttaget i laddstolpar är djupare än Typ2-hansken på laddplatser med fast kabel och de extra 12 mm är alltså en grav designmiss på Typ2/Typ1-adaptern från EVcables!
Detta åtgärdades dock enkelt genom att kapa Typ2-hannen 12 mm med bågfil och därefter slipa av den nya plastytan med fint sandpapper.
För ca 1350 kr och lite enklare modifiering har jag nu ökat mina möjligheter att ladda Leaf på offentliga laddplatser. Även om jag har den kraftigare 6,6kW ombordladdaren på min Leaf är det inte att rekommendera att plugga in på snabbladdare som oftast är utrustade med Typ2-laddhanddske på 22kW (ibland 43kW) eftersom snabbladdaren då blockeras i 3-4 timmar då det tar tid att ladda 30kWh batteriet med 6,6 kW laddeffekt.
Kommande EU-direktiv kräver att samtliga laddplatser för AC destinationsladdning utrustas med uttag eller laddhanske enligt Typ2-standard. Tyvärr envisas ex Mitsubishi, Nissan, Kia, Citroën och Peugeot fortfarande med att utrusta sina elbilar med Typ1 laddintag även i Europa trots att denna standard främst är anpassad för USA och Japan. Troligen kommer dessa få Typ2-intag i Europa från årsmodell 2017…
Hej. Jag har Volvo C30 Electric, den har typ 1 kontakten. C30 lämnar bara en 6V signal till stolpen vilket går bra i 1-fas stolpar men 3-fas stolpar med fast typ 2 kontakt kräver en PVM signal. Vet du om de adaptrar som säljs innehåller en krets som skapar detta eller lämnar din bil ifrån sig en sådan signal själv?
Har beställt en Leaf och jag får den om ca en månad. Var inne och tittade på Eva cables men där är den kortaste kabeln 2 meter. Hur lång är din du köpte? Tror du det funkar med en 2 meter lång kabel?
Hej, ursäkta sent svar…
Verkar som adapterkabeln utgått från EVcables sortiment.
Hittade dock en liknade (som troligen inte behöver modifieras) hos Svenska EVconnect:
https://evconnect.se/products/adapter-typ-2-fast-kabel-typ-1-16-32a
Tyvärr till en mycket större peng…
Skulle hellre vilja ha en helt utan kabel i mellan. dvs typ1-typ2 i en enda stel plastbit.
Håller med om att det skulle vara enklare med en mer kompakt lösning utan kabel mellan Typ1 & Typ2. Har dock inte hittat någon sådan lösning…
Mottager tacksamt tips om det skulle dyka upp något sådant!
Fungerar den avkapade typ 2 kontakten även i boxar med typ 2 uttag nu också? Eller måste man välja uttag eller sladd?
Efter kapningen kommer typ-2 hannen fungera att ansluta både i Typ-2 uttag och Typ-2 handske. Dock är min korta adapterkabeln endast 1/2 meter lång så det kommer vara svårt att ansluta den både i stolpe och bil.
Även längre laddkablar går att kapa men det finns en uppenbar risk att de har en högre inre resistans vilket gör att vissa laddstolpar med fast Typ-2 handske kommer vägra att starta. Dock är det ingen skada skedd eftersom laddkabeln kommer fungera som tänkt i Typ-2 uttag även efter modifiering.
Toppen, Tack för tipset!
Vad fick du betala ? 115 gbp plus moms å frakt bli en bra bit över 1000sek
Frakt ingår inom EU så det blir ca 1350kr – har uppdaterat texten! Tack /G
”12 cm med bågfil” tror du menar 12 mm 🙂
Hehe, kapar man 12 cm blir det inte mycket kvar av handsken.
Tack för rättelsen, texten är uppdaterad.