Mycket kraftfull laddstolpe i Järfälla?

kraftfull-laddstolpe-i-barkabystaden

Järfälla kommun skriver på sin websida att de är med i utvecklingen av en infrastruktur för elbilar med att investera i en mycket kraftfull laddstolpe. Med den nya laddstolpen vid Stora torget i Barkarbystaden ska det enligt uppgift vara möjligt att ladda vilken elbil som helst då den tar emot alla elbilmodeller. För att kunna starta och betala för laddningen meddelar kommunen att man kan köpa ett laddkort på Preemmacken på Herrestavägen 35 ca 900 meter från laddstolpen. Laddstolpen är enligt uppgift även framtidssäkrad vilket gör att den är kraftfull och alltså kan ge mycket kraft på kort tid.

Det låter onekligen som Järfälla kommun har gjort en riktig kraftsamling och tagit ett jättesteg in i framtiden med att investera i en så kraftfull laddstolpe?!

Undersöker man saken närmare så visar det sig att det är en ganska normalbegåvad laddstolpe utrustad med två Typ2-uttag och en effekt på 22kW. Det stämmer visserligen bra att alla moderna elbilar kan ladda vid den ”mycket kraftfulla laddstolpen” men det är bara Renault Zoe som kan tillgodogöra sig laddstolpens kraftfulla laddeffekt vilket är ca 10% av alla 9.000 rena elbilar i trafik. Sveriges övriga 26.000 elbilar och laddhybrider laddas med mellan 3,3 och 7,4 kW laddeffekt.

barkaby-ica-maxi-cleverAllt är dock relativt och jämfört med de 5 äldre laddstolparna med totalt 10 schuko-uttag på andra sidan av ICA Maxi så har Järfälla och Barkabystaden tagit ett gigantiskt kliv i rätt riktning.

Och den nya kraftfulla laddstolpen behövs verkligen som komplement nu när snön tyvärr gör det omöjligt att ladda vid någon av laddstolparna vid ICA Maxi…

Annonser

7 thoughts on “Mycket kraftfull laddstolpe i Järfälla?

    • Ja, visserligen, men det är knappast en volymbil tillgänglig för vem som helst i Sverige. Bara 100 bilar byggda och mer än hälften går som tjänstebilar för Siemens i Tyskland.

      • Du har såklart rätt i att det inte är någon volymbil, men jag ser mig nog som ”vem som helst” – synnerligen medelmåttig medlem i Sunfleet bilpool – och jag har tre st gen II på gångavstånd från min bostad i Göteborg. Nu var det ju iofs Järfälla och inte Göteborg som inlägget handlade om, så jag ger mig! 🙂

      • Då har du tagit dig ett stort steg i rätt riktning och gått från bilist till mobilist! Bilpooler är framtiden speciellt om man bor i en storstad och då slipper parkeringsproblem och trängselskatter (ligger troligen inbakat i priset men man får ingen trängselräkning som man riskerar att glömma bort att betala).
        Själv har jag ca 40 km till närmaste elbilspool och hittar oftast någonstans att parkera på garageuppfarten hemmavid så en bilpool löser inga problem för mig! 😉

  1. 22 kW Typ 2 är ju en jättebra typ av stolpe att sätta upp. Den har bra kapacitet och funkar till de flesta bilar och är dessutom billig i förhållande till snabbladdare. Men att beskriva dem som ”mycket kraftfulla” är naturligtvis att ta i så man står på näsan i snömoset.

  2. Type 2 mode 3 då kan Tesla med dubbelladdare ladda där med 22 kW som ger 11 mil per timma men dessa bilar är som sagt ovanliga vanligast är nog Tesla med 11kW som då ger 5,5 mil per timma. Nyare Tesla kan dock ha 14kW (och ger 7 mil per timma ) inbyggda laddare i bilen. Så är det med växelström / AC.
    Bättre vore det med likström / DC då kunde man haft en laddare som gav 50 kW och 20 mil per timma ! Combo och ChaDeMo adapter.
    Teslas egna SuperChargers ger upp till 135 kW DC och mer än 50 mil per timma. Nästa generation DC laddare ( som lär komma ut iår) lär dubbla denna ladd-hastighet till 100 mils laddning per timma eller fullt batteri med 50 mils körning på under 30 minuter ! Vilket innebär att hinna lunch och toabesök blir stressigt 🙂

    • Det är som sagt väldigt få Teslor som utrustats med 22 kW OBC (troligen endast Tesla-Taxi). Denna option är dessutom inte tillgänglig längre då det numer endast går att uppgradera till 16,5 kW ombordladdare.
      Möjligheten att snabba på AC laddningen från 48-54 km/tim till 72-81 km/tim kostar 17.600kr och det är nog väldigt få som tycker det är värt de pengarna då man sällan har mer än 400V/16A tillgängligt hemma på garageuppfarten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s