Skidsemester med Model X

IMG_20170211_172126.jpgSportlov och hela familjen ska till Sälen för en veckas skidåkning. Eftersom Tesla Model X inte kan bära takräcke finns heller inget att montera takbox på så det var en utmaning att få med familjens skidutrustning. Tesla har utvecklat en skidhållare för dragkroken men denna går tyvärr inte att köpa i Sverige. Min egen snowboard och hustruns skidor monterades istället på en cykelhållare på dragkroken. Eftersom snö och vägsalt bildar en geggig sörja så förpackades utrustningen i plast. Övriga snowboards, skidor och stavar pusslades in i bagaget och på golvet bakom baksätet.

IMG_20170212_070728.jpgResan från Timmervik till Lindvallen är 48 mil och kräver två laddstopp enligt eGOtrip.se.  Med ett första laddstopp vid SC Karlstad och sedan ett vid CHAdeMO-laddaren på Tanka i Malung beräknas resan ta 6 tim och 16 min inklusive 32 min laddning i Karlstad och 10 min i Malung.

Då det saknas SuperChargers utefter E45 norr om Karlstad så vill bilen navigera till Sälen genom Norge istället vilket är 4 mil längre och ger en beräknad restid på 7 tim och 37 min inkl två laddstopp på totalt 65 minuter.

Eftersom vi vill köra kortaste vägen genom Sverige matar jag istället in Malung som destination för att navigera de första 40 milen.

IMG_20170212_095527.jpgEfter 23 mil är det dags för resans första laddstopp vid Superchargerstationen i Karlstad  Det tog 2 tim och 30 min att köra hit och batteriet har 10% SoC (navigatorn lovade 36% SoC efter en resa på 3 tim). Efter kaffe och glass fortsätter vi mot Malung 65 minuter senare med 95% SoC.

IMG_20170212_130256.jpgVi kommer till snabbladdaren i Malung efter 2 tim och 10 min med 27% SoC. 20 minuter senare kör så vidare mot Lindvallen med 41% SoC efter en kort kissepaus och CHAdeMO-laddning. Vi når slutmålet efter ytterligare 65 minuter med 14% SoC. Totalt tog uppresan 7 tim och 20 minuter inkl. de två laddstoppen, alltså drygt en timme längre än eGOtrip.se beräknat.

IMG_20170218_131451.jpgPå Sälfjällstorget finns en laddstolpe med Typ2-uttag på 22 kW så där laddade vi upp bilen på nytt efter att ha tömt den på all packning vid stugan.

IMG_20170218_140254.jpgUnder veckan tog vi en sväng till Tandådalen där det fanns ytterligare en laddstolpe uppförd av Dalakraft.

IMG_20170215_091508.jpgÄven laddstolpen vid Hundfjället fick besök dagen därpå.

IMG_20170216_114827.jpgYtterligare någon dag senare besökte vi Experium där vi passade på att ladda vid Ski Lodge i Lindvallen. Denna uråldriga laddstople har endast schuko-uttag så här kom svärmorskabeln väl till pass.

IMG_20170214_123918.jpgInför hemfärden toppladdade vi och klimatiserade Teslan i motorvärmaruttaget vid  stugan och körde hemåt med 100% SoC.

IMG_20170219_134546.jpgVi tog oss hela vägen ner till SC Karlstad på 3 tim och 10 min och hade 21% återstående batteriladdning vid framkomst. En hamburgerlunch och 65 minuter senare körde vi vidare hemåt med 85% SoC.

IMG_20170219_174710.jpgEfter 3 tim och 7 min svängde vi in på garageuppfarten hemmavid med bara 4% återstående SoC. Enligt färddatorn hade vi förbrukat totalt 309 kWh på de 110 mil vi avverkat under vår fjällsemester och av alla laddningar betalade vi endast för återladdningen när vi kom hem igen. Hela resan kostade oss alltså bara ca 90 kr i drivmedel!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s