Säljes: Nissan Leaf Tekna 30kWh -16

Nu börjar min nuvarande Leaf närma mig 3000-milasträcket så det är dags att byta upp den mot en av de sista tillverkade Leaf av utgående modell. Objektet är en Leaf Tekna med 6,6kW-laddare och den har precis passerat 2900 mil.

Leafen säljs med odubbade vinterdäck på 17″ Tekna alufälg och 32A-laddsladd Typ2/Typ1 medföljer samt svärmorskabel för 230V/10A-laddning i vanligt schukouttag.

Annons med mer detaljerad info finns på blocket

Annonser

2 thoughts on “Säljes: Nissan Leaf Tekna 30kWh -16

  1. Hej Gordon!
    Vi letar just nu elbil och Nissan Leaf är en stark kandidat och den vi tittar mest på just nu. Jag läser lite på din blogg och förstår att du haft ett antal Leaf av olika årsmodell och utrustningspaket.
    Vårt behov är: I veckorna 20-30km/dag, en till två helger/månad 125 km/dag.
    Vi testade en Tekna 30kWh förra helgen och den fungerade perfekt för vår tripp på 125 km ena dagen och 138km andra dagen. Efter båda dagarna visade mätaren ca 50 km kvar. Förbrukningen låg på 1,5kW/10km och det var mestadels motorväg 110km/h. Yttertemperatur ca 15 C (gynnsam vad jag förstår).

    Min fundering är nu om vi skulle klara oss med en Leaf med 24kWh eller om vi behöver 30kWh.
    Vi kommer även åka vintertid men jag kan tänka mig att stanna och ladda en gång vid extrema förhållanden. Det finns en ChaDeMo-laddare efter 95 km. Jag tänker att vi köper en begagnad 2014 eller senare. Du som sitter med mycket erfarenhet. Har du några råd till oss?
    Tacksam för svar.

    • Hej Mikael,
      Min erfarenhet är att Leaf med 24kWh batteri klarar ganska exakt 100km i motorvägsfart vintertid med temperaturer ned till -10 C. Dock gäller detta då bilen (och batteriet) är nytt, det skulle inte förvåna mig om räckvidden minskar något då en Leaf varit i trafik 5 år eller mer.

      Med tanke på ert räckviddsbehov rekommenderar jag därför Leaf med 30kWh batteri. Speciellt om ni tänkt er att köpa en begagnad Leaf med avsikt att äga den under längre tid. Även batterigarantierna är generösare för Leaf med 30kWh batteri: 8 år/160.000 km, jämfört med Leaf 24kWh: 5 år/100.000 km.

      Gällande utrustningsnivåerna så är det en smaksak – det jag uppskattar mest med Tekna är främst skinnsätena då de är lättare att hålla rena, samt backkameran med 360gr round view. 17″ fälgarna är snygga men inget måste och jag är ingen audiofil så ljudanläggningen från BOSE kan egentligen kvitta.

      /Gordon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s