Kabe testar Tesla X som dragbil

KABE nr 1 2018 - Tesla Model X som dragbil - NorgebildKan man dra husvagn med elbil? Jodå, det går alldeles utmärkt. I alla fall om dragbilen är en Tesla model X med en KABE på kroken. Men du får räkna med en hel del nyfikna blickar och kommentarer när ekipaget rullar in för laddning.

Elbilarna blir allt fler på våra vägar, men det är fortfarande ovanligt att se dem med husvagn. KABE tog hjälp av en ung familj från Norge för att få reda på hur det fungerar att resa omkring med en KABE Royal 520 XL och deras Tesla model X som dragbil.

KABE nr 1 2018 - Tesla Model X som dragbil - SuperchargerTesla Model X är i princip självkörande, men bilens autopilot-funktion är inte tillgänglig i kombination med släp. Adaptiv cruisekontroll fungerar däremot riktigt bra och håller en jämn och konstant fart i både uppförs och nedförsbackar. Luftfjädringen gör att bilen alltid ligger lika högt, även med 1650 kilo husvagn på kroken, vilket ger en bekväm och stabil gång.

Sommarens första tur gick från KABE i Tenhult, Sverige, till södra Norge. En resa på 50 mil där snittförbrukning blev 379Wh/km. Vilket kan jämföras med cirka 230Wh/km för samma sträcka utanhusvagn.

Nästa färd gick utefter den svenska västkusten, ner till Skärhamn med laddstopp vid Solli, Tanum Shoppingcenter och 10 minuter i Uddevalla. Här blev förbrukningen något högre, cirka 420wh/km, på grund av stark motvind och regn. Räckvidden på Teslans 90 kWh-batteri är normalt cirka 400 kilometer. Med husvagn kan du räkna med att kunna köra lite drygt 200 kilometer på en full laddning.

Slutomdömet från sommarens resa är att Tesla model X är en drömbil att köra, både med och utan en KABE på kroken. ”Kom ihåg bara att accelerationen går lite fortare med Teslan än vad du är van vid om du brukar dra husvagn med en vanlig dieselbil!”

Artikeln är snodd rakt av från Kabes tidning Husvangsliv 2018.

Mina egna kommentarer:

Att Tesla X 90D med 1650 kg husvagn har drygt 20 mils räckvidd gör det möjligt att navigera mellan samtliga Tesla Superchargers då det sällan är längre än just 20 mil mellan dessa. Lite underligt dock att testet genomfördes med farthållare då det inte är fullt så ekonomiskt att hålla konstant fart i uppförsbackar och bromsa i nedförsbackar. Räckvidden hade garanterat blivit något längre om farten anpassats efter topografin

SC i Solli och Uddevalla krävde att de kopplade av husvagnen för att komma åt att ladda vilket skapar extra krångel. Hoppas på att de nya SC som Tesla sätter upp blir av samma typ som t.ex SC Löddeköpinge och SC Tanum Shoppingcenter som är konstruerade som vanliga pumpöar och alltså inte kräver att man backar in för att ladda.

Annonser

2 tankar om “Kabe testar Tesla X som dragbil

  1. Hej Gordon!
    Vill bara upplysa om din felskrivning i artikeln om Tesla X som dragbil.
    Du skrev ” Hoppas att nya sc blir som …….Torp Köpcentrum som är konstruerade som bensinpumpar……..”
    Det skall vara ”Tanums Köpcentrum” istället!
    mvh Jörgen Allansson Uddevalla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s