

Laddstolparna är av typen GARO LS4 och kommer placeras på 35 olika adresser med minst tio laddplatser vardera. De har två Typ2-uttag och den installerade effekten blir 11 kW vilket gör att elbilar som kan ladda med 400V/16A får ca 60 km räckvidd per laddad timme. Elbilar som endast kan ladda med enfas samt laddhybrider får ca 20 km per timme vid de nya laddstolparna.
Göteborg Energi har sedan tidigare 13 snabbladdare i Göteborg som är anslutna till Vattenfalls betaltjänst InCharge och även de nya laddstolparna för destinationsladdning kommer ingå i samma system där laddningen betalas med mobilapp eller RFID-kort.
Uppförandet av laddstolparna för destinationsladdning finansieras delvis av bidrag från Naturvårdsverket via Klimatklivet. Kostnaden uppgår till åtta miljoner kronor där Göteborg Energi lägger 4,4 miljoner kronor medan Naturvårdsverket står för resten.
De första laddstolparna kommer uppföras på följande platser:
- Johan Willins gata 2
- Birger Jarlsgatan 3
- Studiegången 2
- Mejerigatan 2
- Prästgårdsängen 6
- Musikvägen 24
- Kapplandsgatan 148
- Turkosgatan 43
- Lergöksgatan 4
- Brunnsgatan 1
- Kaptensgatan 11
- Humoreskgatan 1
- Landalagatan 8
- Tuve torg
- Hundraårsgatan 23
- Anders Carlssons gata 16
- Dr Westrings gata 13A
- Betzensgatan 1
- Uddeholmsgatan 40
- Temperaturgatan 10
- Karl Gustavsgatan 40
- Karl Johansgatan 16
Uppförande av destinationsladdare i flerbilsgarage och på parkeringar vid hyreshus och bostadsrättsföreningar är en förutsättning för att fler ska kunna köpa och köra elbil, även om man inte har egen garageuppfart. Även laddning vid arbetsplatser, köpcentrum och restauranger är en förutsättning för att även laddhybrider ska kunna köra på el då de endast har 20-40 km verklig elektrisk räckvidd.