Tesla har som alltid fullt upp att leverera sina elbilar till Norska kunder men nu tvingas Elon Musk bromsa leveranstakten då flera biltransporter visat sig ha stora säkerhetsbrister vilket även resulterat i en olycka i Norge.
Leveranserna till Norge sker vanligtvis via Drammens hamn men då det stora antalet Teslabilar skapar kapacitetsproblem så skeppas nu bilarna till Göteborgs hamn istället. Detta kräver fler lastbilstransporter för att köra bilarna vidare till Teslas Servicecenter i Norge.

Den litauiska biltransporten med nya Teslor efter krocken på E6 vid Moss i Norge. Det orange klistermärket i vindrutan visar att dragbilen endast uppfyller avgasklass Euro3.
Enligt medierapporter i Norge har över ett halvt dussin av dessa lastbilar stoppats av myndigheterna av olika säkerhetsskäl under inspektionern vid gränsen till Norge och nu har även en av lastbilarna som inte stoppats varit inblandad i en olycka där två Tesla Modell S förstördes som stod på lastbilens släp.
Tesla säger att det har svårigheter att hitta kompetenta transportörer och utöver säkerhetsproblemen visar det sig även att flera av lastbilarna endast uppfyller avgaskrav Euro3, vilka har höga avgasutsläpp.

Farliga biltransporter på E6 mellan Göteborg och Oslo?
Tesla har nu bett det Norska Vegvesenet om hjälp att kontrollera biltransporterna redan då de lämnar Göteborgs hamn och två tjänstemän från Svinesund gör nu dessa kontroller i Göteborg – dock är de endast rådgivande då de ej har någon myndighetsmakt i Sverige. Formellt är den svenska polisen ansvarig för teknisk kontroll av fordon längs svenska vägar men de är inte inblandade i kontrollerna i Göteborgs hamn, detta trots att lastbilarna kör på svenska vägar de 19 milen upp till norska gränsen.
Enligt registreringsdata levererade Tesla bara drygt 300 fordon i Norge under årets första två månader medan leveranserna i Mars redan i förra veckan var uppe i nästan 1 000 fordon.
Äger en Cross-over med hög mark frigång 2.0 150HK bensinare, köpte den helt ny full utrustad för 245.000 kr och den är otroligt bränslesnål.
Min dröm är att äga o köra en elbil men i den prisklassen kommer jag aldrig någonsin kunna ersätta min bensinare.
Om det kommer en elbil Cross-over full utrustad med minst 30 mils räckvidd motorvägsfart och kostar som en bensinare då kommer jag att gå över till elbil men just nu finns inget alternativ för mig.
Priserna på elbilar måste sjunka kraftigt eller att de höjer elbilspremien till hundratusen kr.