Gordon

Jag heter Gordon Strömfelt och i mars 2012 skaffade jag min första helelektriska Nissan LEAF. Jag har nu på ca 3,5 år hunnit byta upp mig till ny Leaf tre gånger, först i september 2013 till en grå Euro-Leaf Tekna med 6,6kW-ombordladdare och nästa byte blev i september 2014 få jag hoppade på Nissans Ambassadör-leasing, en vit Acenta som jag köpte loss efter 12 månader. Byte nummer fyra planeras till januari 2016 då försäljningen av uppgraderade Leaf med 30kWh-batteriet börjar levereras i Sverige.

Leaf fungerar precis som vilken bil som helst avs krocksäkerhet, komfort och prestanda – dock finns ett undantag och det är att räckvidden är begränsad till max 130-140km. Priset för denna bil ligger ca 150kkr över motsvarande fossilbil men i gengäld släpper den inte ut några avgaser i drift och energikostnaden ligger runt 1,50kr/mil. Leafarna används främst för jobbpendling mellan Stenungsund och Göteborg – en daglig resa på ca 85km inkluderat lämna och hämta 3 barn vid skola och dagis men jag gör även enstaka längre resor där så är möjligt och snabbladdare finns utefter vägen.Till vardags jobbar jag på ett ingenjörsbolag, som främst levererar konsulttjänster till fordonsindustrin i Göteborg och Trollhättan, där jag ansvarar för affärsutveckling och rekrytering inom Elektriska drivsystem vilket omfattar utveckling av kraftelektronik, elmaskiner, lithiumbatterier och ombordladdare för helelektriska och hybrida drivsystem för fordon.

Bloggen är en framförallt tänkt som ventil för mina egna erfarenheter och tankar kring elbilsägande kryddat med lite nyheter rörande teknikutveckling av elfordon och laddinfrastruktur. Givetvis kommer jag även dela med mig av mina partiska analyser och reflektioner gällande politiska incitament och den allmäna debatten gällande introduktion av elfordon.

Mer om mig på:                         facebook.com/gordon.stromfelt                                                           linkedin.com/gordon-stromfelt

 

20 thoughts on “Gordon

  1. Hej! Tack för informativ sida. Har nyss köpt en Tekna 2014 och letar med ljus och lykta efter vilken ombordladdare som finns i bilen. Har precis haft en elektriker här och diskuterat vilken hemmaladdarutrustning som behövs. Påverkar ombordladdaren valet? Pratatde med min Nissan-återförsäljare och de visste inte riktigt om det behövdes en hemmaladdare. Har ju läst en del om riskerna med brand osv… >Har letat under tekniska spec. men inte kunnat finna ut något om laddaren. Vet du??. Mvh Christian

    • Hej Christian, grattis till Leaf-köpet!
      Själv har jag laddat via schuko (två hål i väggen) i många år men dessa har på senare tid blivit utslitna vilket skapar värme och även brandrisk så jag rekommenderar en wallbox som har kontakter avsedda för elbilsladdning (som klaras hög effekt under flera timmar). Jag kommer själv uppgradera till detta för båda elbilarna nu.
      Med en wallbox ansluten till 16A klarar du dig långt då Leafen laddar fullt på ca 6 timmar om batteriet är helt urladdat.
      Gällande vilken ombordladdare din Leaf har kan du enkelt se detta om du stegar fram i menyerna i kombi-instrumentet (framför ratten), och tittar på återstående laddtid. Finns det två tidsangivelser har bilen 6,6 kW OBC annars finns det bara en tid angiven.

      • Ok, då har jag den lilla laddaren. Kan du rekommendera wallbox. Det blir ju några tusen så vill gärna köpa rätt. Vi har även planer att installera på jobbet. Kanske för två bilar åtminstone. Annars funkar bilen bra. Laddar mest till 80% men hur mycket skadas batterierna av att laddas till 100%? Finns det några studier på det? Det är ju fint att ha de där extra milen, speciellt på vintern då det är lite väl precis att åka 7-8 mil.

  2. Hej. Jag bor i en bostadsrättsförening på Hisingen där vi har ett gemensamhetsgarage under husen med 60 platser. Det finns ingen el framdraget i garaget idag. Vi funderar på att hitta en lösning så att man skulle kunna ladda elbilar i garaget. Har du några tips eller tankar runt detta? Vi har tänkt ta ut Göteborgs Energi i höst för en genomgång. De verkar vara kunniga i ämnet.

  3. Hej

    Vill börja med att tacka för en jättebra sida med mycket matnyttig information.

    Funderar på att byta ut min gamla fosilare mot en Nissan Leaf, har en liten fråga.

    Har förstått att Leafen har en Typ 1 laddanslutning medans de nya stolparna verkar vara av Typ 2, har du något bra tips på om det finns en adapter eller liknande att köpa till denna?

    Mvh

    Henrik

    • Hej Henrik,
      Det finns eftermarknads laddkablar utrustade med Typ2-handske i ena änden för kontaktering i laddstolpe och Typ1-handske för inkoppling i bil.
      Ett sådant adapterkablage kostar ca 3000 kr och det bör välsorterade bilåterförsäljare ha – eller så hittar du det hos sundrive.se.
      Har du 3.3kW laddare i bilen räcker det med en laddkabel för 16A men har du 6,6kW-laddaren så måste kablaget klara 32A.
      Hoppas det var svar på din fråga /Gordon

  4. Hej! Och tack för en bra o informativ sida!

    Jag har fått ett bra erbjudande på en Leaf men den har ”bara” 3.3kw laddaren inbyggt. Jag har også sett på en 6.6kw Leaf som är dyrare och har mindre utrustning. Vilken ska jag välja? Är den stora laddaren viktigst att ha?
    Tacksam för svar i denna ”nya djungeln”!

    • Tack, kul att du är i Leaf-köpartankar!

      Svårt att avgöra vilken bil som är bästa köp beroende på årmodell, miltal och skick men jag hade absolut övervägt att köpa bilen med 6,6kW-laddaren då jag utgår från att detta är en Acenta som i sig har bra utrustningnivå.
      Det är stor skillnad att parkera med ex 20% SoC och plugga in på ladduttag med 32A och kunna åka därifrån med 80% SoC efter 2 timmar iställer för 50% SoC med 3,3kW-laddaren.
      Observera att det krävs en Typ2-Typ1 laddsladd dmnensionerad för 32A för att ladda på publika laddstolpar med Typ2-uttag.
      Det finns även laddplatser med fast typ1-sladd men de är inte så vanliga.

      Tekna med 17″-däck, skinnklädsel, BOSE-stereo och backkamera med 360gr-vy är trevligt men i mitt tycke inte jätteviktigt.
      Är den ”välutrustade” Leafen en Japan-Leaf bör byggkvalitén vara något bättre men den bilen är då äldre (ÅM2012) där den i mitt tycke har två stora brister:
      – Ljus tygklädsel som är känslig för smuts på säten och dörrar.
      – Klimatpaketet stängs av helt om man vill spara energi genom att stänga detta, inte ens friskluftfläkten fungerar vilket ger en väldigt instängd känsla.
      En äldre bil har även kortare tid kvar på batterigarantin.

      Lycka till med bilaffärerna 🙂

      • Hej igen!
        Tack så mycket för bra svar. Den med 6.6Kw laddaren har gått minst, är Acenta och 14 års modell.
        Känns som det lutar den vägen. Tack igen för mycket bra svar!

  5. Hejsan, trevlig och informativ sida.
    Har köpt en leaf och har en Mitsubishi plugin.
    Vet du om man kan använda Mitsubishi laddaren till leafen?

    Med vänlig hälsning, mathias

    • Leaf och Outlander PHEV är precis samma vagnpark som på min uppfart. Jag pendlar 85km med Leaf till GBG tor och hustrun kör Outlander till Stenungsund totalt 30km/dag så vi klarar vardagspendlingen i stort sett helt på el.

      Både Leaf och Outlander använder Yasaki-kontakt som i vardagligt tal benämns Typ1 och man kan använda båda laddsladdarna till båda bilarna.

      • Ungefär samma här. Jag använder Mitsubishi i Stenungsund där jag bor och jobbar. Frugan pendlar med Nissan till Kungälv. Har en del att lära när det gäller Mitsubishin då den bland annat har egenheten att koppla ifrån Bluetooth kopplingen när den känner för det😟
        Har du haft liknande problem?
        Har iPhone.

  6. Kul sida. Speciellt då jag får min leaf denna veckan. Skall bli riktigt kul.
    Någon som känner till om det går att ladda på Tesslas laddplatser. Har för mig att det inte går. Hur är det med ABBs? läste lite men verkar vara fel handske så tyvärr, eller? Jag har gärna fel. Bor Gbg och åker både till Tjörn och Falkenberg. Hittade den i Kungälv som fungerar men har ni några tips söderut?
    Bra men denna sida Gordon.
    Claes Malmström från Mölnlycke

    • Kul att du kör Leaf – du kommer nog inte ångra dig!
      Snabbladdningsstandarden för Leaf heter CHAdeMO och det går tyvärr inte att ladda på Tesla Superchargers. I stort sätt alla andra publika snabbladdare stödjer CHAdeMO – så även ABB-laddare – tyvärr är de allt för få för att man ska klara längre elbilsresor hur som helst.

      Söder om Göteborg finns det laddare på McDonalds vid E6 Onsala-avfarten och därefter finns nästa laddare på McDonalds vid E6 Falkenberg-avfarten. Sedan är det stopp då nästa snabbladdningsmöjlighet är i Helsingborg. Det krävs full laddning, 15-20 gr och ecodriving för att klara de 11 milen mellan Falkenberg och Helsingborg.

      Österut finns det snabbladdare i Borås och Jönköping. För mer info om laddplatser kan jag rekomendera uppladdning.nu som har bra information om samtliga laddmöjligheter för elbilar.

  7. Tack för en mycket intressant blogg!
    Är intresserad av att skaffa en Leaf med privat leasing. Ser att de har erbjudande på Hedin bil med Leaf Acenta solar 24 månader/3000 mil för 3000 kr/månad inkl v-hjul o service. Känns som en ganska bra erbjudande eller vad tycker du?

    Kan man snabbladda leaf via Teslas superchargers?

    När det gäller försäkring av elbilar, är det något bolag som du kan rekommendera särskilt?

    Mvh
    Gustaf N

    • Hej Gustaf, har du slagit till på Leaf ännu?
      Nissan har förlängt leasingerbjudandet juni ut så än är det inte för sent!
      Det är i min mening ett mycket förmånligt erbjudande även om jag tycker det är lite snålt att begränsa den årliga körsträckan – det är ju inte mer än bromsar och däck som slits på en elbil.

      Angående din fråga om det går att ladda Leaf på Tesla Superchargers så är tyvärr svaret nej.

      Gällande försäkring av Leaf har jag bara tecknat Nissans egen försäkring(tror det är IF i bakgrunden) som kostar ca 1700kr/6mån.

  8. Bra sida som jag brukar titta till ibland, har själv haft funderingar på att starta något liknande eftersom även jag åker Leaf sedan den 23 maj detta år. Jag pendlar tor 11 mil varje dag mellan hemmet som ligger i bergen mellan Sundsvall och Östersund till jobbet i Sundsvall, så några 17 mil är jag inte i närheten av. Ser med spänning fram mot vintern då temperaturen kan sjunka under -30 och hur det kommer att funka då 🙂

  9. Hej Gordon! Jag letade efter en mailadress men hittade ingen, så jag skriver en kommentar istället. Eftersom du har en Outlander PHEV och verkar allmänt påläst så hoppas jag att du vill ta dig tid och hjälpa mig med en sak, för säljarna på Mitsubishi har dålig koll.

    Jag är i stånd att skriva på för en Outlander PHEV, och min (kommande) hyresvärd är snäll nog att hjälpa mig med en laddstation i garaget (heja Familjebostäder!). Nu fick jag frågan från fastighetsförvaltaren om vilken typ av uttag som behövs, 10A eller 16A. Om vi för en stund bortser från att det är strömstyrkor och inte uttagstyper, så insåg jag att jag faktiskt inte har någon aning om vad som blir bäst. Jag vet att ett helt vanligt vägguttag med 10A kommer fungera bra ihop med kabeln som kommer med bilen. Samtidigt så känns det vettigare att kunna ladda med större strömstyrka, särskilt om jag i framtiden skulle bestämma mig för att ha en elbil med större batterier. Om jag vill kunna ladda med 16A, vad är det som gäller då för en Outlander? Måste det vara en vanlig stickkontakt med två pinnar, eller går det bra med såna där lite större röda eller blå kontakter (jag har uppenbarligen noll koll på sånt här)? Kan jag ladda 16A med den medföljande kabeln, eller måste jag köpa nån annan svindyr kabel?

    För övrigt: bra och intressant blogg du har!

    Hälsningar,

    Danni

  10. Måste få ge dig en eloge för din sida om elbilar. Har införskaffat en i-MiEV för resor mellan Glöskär och Chalmers. (8,5 mil tor) Mycket nöjd, även om jag haft en del dispyter med Mitsubishi angående informationen om körsträckan, 15 mil. Dom vägrar att i sin marknadsföring ge någon som hellst kvantifiering av den praktiska sträckan vid olika förhållanden. Citroen kan och skriver 12-15 mil, men räkna med 7-10 och kanske färre vid minusgrader. Så skall det låta. Får man slarva så med informationen. Är det inte lite att luras. (Skulle en kund till en bränslebil på låt oss säga ½ liter per mil nöja sig med att den drog över litern bara för det är kallt?) Därför är det viktigt med klartext när det gäller elbilar. Nå ja, det kommer upp två laddstolpar i veckan på Chalmers för oss allmänna, så det kan nog lösa sig i vinter. Jag är i pension nu men drev tills för några år sedan Aggero AB på Lindholmen som jobbade med innovation och produktutveckling. Och som sagt fantastisk blogg. Hälsningar PelleP

    • Jo men även en vanlig bränslebil drar mer på vintern är på sommaren. Även dessa bilar påverkas av körstil motvind mm.
      Glättiga säljare borde dock lära sig att inte lura kunderna, det är en helt annan fråga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s