Empiriska fältstudier utförda av tidningen Auto Motor & Sport visar att kostnaden för service varierar stort mellan olika bilmodeller under bilarnas första 6.000 mil. AMS gör stor sak av att servicen för Bentley kostar nästan 60.000 kr och kring 40.000 kr för flera Porschemodeller – något som sannolikt inte upprör ägarna till dessa bilar nämnvärt. Vidare konstateras att ”Volvo ligger generellt sett bra till med servicekostnader på 10.000 kronor eller strax över” (ett spann på 9.800 – 15.300 kr för de 17 olika Volvo-modellerna). Artikeln avslutas med att ”Eldrivna Volkswagen e-Golf sticker ut med väldigt låg servicekostnad (drygt 6.000 kronor). Flera Opelmodeller ligger också bra till.”
Den sista meningen fångade givetvis mitt intresse (inte på grund av Opels billiga service) då elbilen e-Golf var bland de billigare bilarna av totalt 103 testade bilar.
Bryter man ut de renodlade elbilarna och jämför med samma bilmodell i fossilt utförande så ser man tydligt att avsaknad av förbränningsmotor gör servicen avsevärt mycket billigare. VW Golf är representerad i studien med e-Golf och Golf 1,4 TSI (bensin) samt Golf GTE och Hyundai Ioniq är med både som ren elbil och som hybrid utan sladd.
Tesla Model S kan med lite god vilja jämföras mot Mercedes E220d och Audi A8 4,2 TDI som trots att det är olika biltillverkare ger en intressant indikation. Tesla Model X har tyvärr ingen motsvarighet i AMS sammanställning.
Vid en enkel jämförelse i tabellen ovan så går det att utläsa att mellan 33% och 56% av servicekostnaden försvinner då man slipper byta oljefilter, olja och luftfilter på den förbränningsmotor som rena elbilar saknar!
Servicekostnaden för laddhybrider visar ett mer splittrat resultat beroende på bilmärke. För Volvo XC60 skiljer bara 6 kr mellan service för T5 AWD och T8 Twin Engine AWD och Kia Optima i laddhybridutförande är faktiskt 761 kr billigare att serva än Optima med endast bensinmotor. Volkswagen däremot gör ett ordentligt påslag för sina laddhybrider med 4.308 kr för Golf GTE och hela 4.936 kr för Passat GTE. Det ser nästan ut som att VW tar betalt för två separata servicear – en fossilservice och en elbilsservice.
Det är lite synd att Auto Motor & Sport helt missar nyhetsvärdet i att en elbilsservice kan kosta så lite som 40-60% av servicen för motsvarande bensinbil. Ytterligare intressant är att Volkswagen har ett ordentligt påslag på upp till 60% för servicen på sina laddhybrider medan andra biltillverkare inte tar något extra betalt alls!
När jag gjorde min första Leaf-service i april 2013 kostade det 3.136 kr men i september 2017 kostade samma årsservice bara 2.500 kr vilket är ca 50% av motsvarande service för en bensindriven Nissan. Det kan ändå tyckas en smula dyrt med tanke på att det endast ingick byte av kupéfilter samt kontroll av bromsar och batteristatus.
Hej,
Jo, det kan ju verka som om servicen är billig på Leaf om man jämför med en ICE-bil, men man byter ju knappt någonting.
Man har verkligen ansträngt sig för att hitta någon deciliter olja (som hade varit life-time olja i en ICE bil) i någon liten drivknut någonstans och som ”verkligen måste bytas”. Bromsvätska byts också. Sen är det en himla massa kontrollpunkter såsom torkarblad, däcktryck osv.
Jag tror nog att kostnaderna kommer sjunka ytterligare när man kan lämna in bilen på en ackrediterad verkstad och inte tvingas lämna in bilen på märkesverkstad för att byta slitdelar såsom tex bromsbelägg och spindelleder.
Sen finns ju andra problem med Nissan Leaf än servicekostnaden. Nämligen reparationstiden!
Min Leaf (som fö syns på bilden här ovan) blev upplockad av bärgare 8e februari efter att den inte ville starta. 4 veckors felsökning har givit att ett relä ska bytas i batteriet vilket kräver två mekaniker pga att det är högström. Bilen är inbokad på verkstad 21a mars och kommer eventuellt vara klar 23e mars.
Nissan är ju kända för sina dåliga reservdelslager och långa verstadstider, men detta är ju bara skamligt!
Jag tycker att det är en väldigt viktig aspekt att ta hänsyn till när man köper bil.
Har man råd att vara utan bil i 6 veckor om bilen behöver komma in på verkstad?
Hyrbil i 6 veckor äter snart upp en lägre servicekostnad…
Hej Daniel, så det är du som kör omkring i min första Leaf? 🙂
Vad synd att den krånglar och väldigt tråkigt att Nissan tar så låg tid på sig att reparera den! Elbilar är ännu så länge ganska ovanliga vilket kan vara orsaken till onormalt långa leveranstider på reservdelar men 6 veckor för felsökning och reparation är ju inte acceptabelt!
Oturligt att bilen överskridit garantitiden med nästan ett år – kanske hade du fått lånebil av Nissanverkstaden om det varit ett garantiärende?
Gällande service så håller jag med om att det är väldigt lite som görs men att bara rulla in bilen i verkstaden är nog en kostnad på bara 1000 kr? Årsservice kräver endast byte av kupéfilter och vart annat år byts även bromsvätska.
Något som borde ingå är en hjulinställning då det påverkar räckvidden väldigt mycket på elbilar om hjulen inte står rätt.
Jag är precis som du övertygad om att servicekostnaden för elbilar kommer sjunka ytterligare närmaste åren – främst då fler fristående verkstäder kommer erbjuda elbilsservice och konkurrensen ökar.
//Gordon
PS Hoppas du inte misstycker att jag lade upp en gammal bild på din Leaf på bloggen? Blir lite nyfiken på hur långt den gått nu (innan den blev stående på verkstad i väntan på reparation). DS
Japp, det stämmer. Bilen har gått lite över 9000 nu och jag blev av med första batteripluppen för ett par månader sedan. Som tur är hade bilen inte gått 10000 än så reparationen går på försäkringen. Enligt Hurtigs skulle det kosta 33′ att reparera bilen. Men enligt en norrman (på ett forum) som haft samma fel på sin Leaf så betalade han 16′, vilket han tyckte var dyrt. Men reläet som behöver bytas sitter inne i högspänningsbatteriet. Att det blir dubbelt så dyrt i sverige har nog med kostnader i samband med felsökningen här i sverige att göra. Norge har nog betydligt större erfarenhet av att reparera elbilar. Man kunde ju önska att Nissan sprider informationen vidare mellan verkstäderna om så är fallet… Annars kommer försäkringspremierna stiga för elbilsägare, vilket skulle vara tråkigt.
Inga problem att du använder gamla bilder på Leffe!
Som BMW i3 ägare kan jag konstatera att servicen har ännu lägre siffror.
Först kanske genom att service endast görs vartannat år.
Första servicen är gratis (om den sker inom 3 år)
Har nu gjort min andra service efter 4 år:
Service Fordonskontroll 1080:-
Service Standardomfång 532:-
Service Microfilter 1143:-
Service Bromsvätska 605:-
Summa inkl moms 3360:- / 2 = 1680:-/år
Eftersom jag har en i3 REX (bensinmotorladdare) så tillkommer:
Service Motorolja 806:-
+ material (Olja, oljefilter, packning och MILJÖAVGIFT) 884:-
Dvs total service kostnad på 4 år 5050:- /4 = 1262.50/år
Eftersom jag dessutom åkt så långt som 167587km vid servicetillfället innebär det 3 öre/km
Om det varit en BEV utan REX uppskattas servicekostnaden till 2 öre / km.
Övrigt som har skett är byte relä (138:-+ 587:-) kopplat till REX
Byte motorlås för laddkabel (185:-+ 958:-)
En hjulinställning 1800:-
Samt några däck 🙂
Slutsats oavsett storlek typ bensin/diesel motor, ökar service kostnader 50%
Eldrift sänker driftskostnaderna med 50% 10-14:- x 0,5/mil jfr 2 – 5:-/mil
Vad väljer man?? //Leif
Tack Leif, för utförlig redogörelse av dina servicekostnader.
Nästan 17.000 mil på 4 år är imponerande för en elbil – hur många gånger du haft nytta av din REX?
Det borde även ha blivit en hel del laddningar under 4 år och 17.000 mil – har du märkt av någon försämrad kapacitet på batteriet?
//Gordon